Ik heb een D5 uit 2004 met 366 op de teller.
De automaat is heel traag bij het wegrijden. Nu wil ik graag iets meer power zodat het wegrijden en optrekken wat sneller gaat.
Zal tunen een oplossing zijn?
Tuning van een D5
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40709
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Heb je de bak al wel eens laten flushen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- jaapburg
- 4th Gear member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
- Locatie: Alkmaar
Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
vmcc, zoals @Ben zegt/vraagt, laat de bak eerst eens flushen. Als dat nog nooit gedaan is dan wil je niet weten welke vervuiling daar zit. Na die tijd, en het ken best zijn dat het twee keer moet gebeuren, schakelt hij in elk geval als nieuw. Je kunt nog inschrijven voor een flushdag en dat kost iets van 250 euro. Ben je dan nog niet tevreden kun je er altijd nog dik 500 tegenaan gooien voor een tuning.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40709
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dat is niet helemaal waar.jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.
Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hou je er rekening mee dat het gewicht richting 2100kg gaat en de auto al ruim 3,5 ton achter de kiezen heeft? het is een 163pk met een 5 bak, tunen is iig een vrij zekere manier om zelf een dergelijke auto de vernieling in te helpen
Volvo for life
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Briljant, die vergelijkingIs zoiets als een man op leeftijd leren hardlopen.

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- jaapburg
- 4th Gear member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
- Locatie: Alkmaar
Hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Want veel koppel genereren in de lage toeren lijkt me niet erg best voor de GT? Of word dan ook de GT 'getuned'?Ben schreef:Dat is niet helemaal waar.jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.
Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40
oke, leuk en leerzaam de commentaren.
Dat flushen heb ik al gedaan. En idd moet dat nog een keer voor het beste resultaat. Ik ben bezig een afspraak te krijgen met Gerrie.
Maar hij schakelt wel goed en lekker. Dat is het probleem niet...
Probleem is gewoon de eerste paar seconden dat ie gewoon niet weg wil. Op een heuveltje is dat goed te voelen. Maar op een rotonde is het vreselijk. En bovendien gevaarlijk want je denkt op te trekken maar staat gewoon bijna stil op die rotonde.
Een ouwe man leren hardlopen is mooi gevonden. Maar ik wil hem niet leren hardlopen. Alleen iets eerder reageren op gaspedaal en sneller optrekken is alles.
Maar goed, de meningen zijn verdeeld.
Kan volgens de motor het niet aan?(zit wel net nieuwe koppakking op)
Of gaat de automaat hiervan kapot?
En is daar dan niets aan te doen? (bak reviseren)
Dat flushen heb ik al gedaan. En idd moet dat nog een keer voor het beste resultaat. Ik ben bezig een afspraak te krijgen met Gerrie.
Maar hij schakelt wel goed en lekker. Dat is het probleem niet...
Probleem is gewoon de eerste paar seconden dat ie gewoon niet weg wil. Op een heuveltje is dat goed te voelen. Maar op een rotonde is het vreselijk. En bovendien gevaarlijk want je denkt op te trekken maar staat gewoon bijna stil op die rotonde.
Een ouwe man leren hardlopen is mooi gevonden. Maar ik wil hem niet leren hardlopen. Alleen iets eerder reageren op gaspedaal en sneller optrekken is alles.
Maar goed, de meningen zijn verdeeld.
Kan volgens de motor het niet aan?(zit wel net nieuwe koppakking op)
Of gaat de automaat hiervan kapot?
En is daar dan niets aan te doen? (bak reviseren)
Met groet,
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40709
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ga eens praten met een van de tunende forumsponsors.
Die leveren maatwerk.
Die leveren maatwerk.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
163pk in een auto van 2100kg doet nu eenmaal niet heel veel meer
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de verkeerde auto dus gekocht
Volvo for life
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Waar uit laten lezen ? Was dat via Vida of universeel ?vmcc schreef:alles laten uitlezen. geen fout te vinden.
het is gewoon te weinig vermogen en te veel kiloos.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Te veel kilo's en te weinig pk heeft niets te maken met een traag reagerende automaat. Die kilo's worden pas een probleem nadat de automaat gereageerd heeft.
Ik had hetzelfde probleem: bij stilstand schakelt de automaat naar neutraal en gaat bij het lossen van de rem weer automatisch naar de eerste versnelling. Dit duurt echter een dikke seconde en dat is veel als je effe snel er tussen wilt. Er is een software update van de automaat beschikbaar die dit gedrag van de bak niet meer heeft. Vraag maar bij de dealer. Kost niet zo veel (het is alweer een paar jaar geleden maar mij staat nog bij dat ik niet duur vond).
Daarna heb ik geflush en alles bij elkaar scheelde dat een hoop in vertraging al is het nogal niet zo snel als de normale automaat van mijn V70 doet.
Op meerdere plaatsen op dit forum te lezen dat de geartronic na het tunen sneller reageerd. Ik kan me dit goed voorstellen omdat de vertraging door de elektronica gecreeerd wordt. Als je namelijk de bak manueel in de eerste versnelling zet, reageert ie wel direct. Dit truukje doe ik dus als ik een snelle respons verwacht nodig te hebben.
Ik had hetzelfde probleem: bij stilstand schakelt de automaat naar neutraal en gaat bij het lossen van de rem weer automatisch naar de eerste versnelling. Dit duurt echter een dikke seconde en dat is veel als je effe snel er tussen wilt. Er is een software update van de automaat beschikbaar die dit gedrag van de bak niet meer heeft. Vraag maar bij de dealer. Kost niet zo veel (het is alweer een paar jaar geleden maar mij staat nog bij dat ik niet duur vond).
Daarna heb ik geflush en alles bij elkaar scheelde dat een hoop in vertraging al is het nogal niet zo snel als de normale automaat van mijn V70 doet.
Op meerdere plaatsen op dit forum te lezen dat de geartronic na het tunen sneller reageerd. Ik kan me dit goed voorstellen omdat de vertraging door de elektronica gecreeerd wordt. Als je namelijk de bak manueel in de eerste versnelling zet, reageert ie wel direct. Dit truukje doe ik dus als ik een snelle respons verwacht nodig te hebben.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
wil je weten hoeveel automaten sneuvelen door/na tunen? het is niet zo dat er iets heilzaams van uitgaat ofzo, en dat is wel wat jij hier suggereert
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ik suggereer helemaal niets, ik meld een constatering van andere geartronic rijders die de keuze hebben gemaakt om te tunen. Niet meer en niet minder.