Tuning van een D5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
vmcc
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40

Ik heb een D5 uit 2004 met 366 op de teller.

De automaat is heel traag bij het wegrijden. Nu wil ik graag iets meer power zodat het wegrijden en optrekken wat sneller gaat.

Zal tunen een oplossing zijn?
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40709
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Heb je de bak al wel eens laten flushen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

vmcc, zoals @Ben zegt/vraagt, laat de bak eerst eens flushen. Als dat nog nooit gedaan is dan wil je niet weten welke vervuiling daar zit. Na die tijd, en het ken best zijn dat het twee keer moet gebeuren, schakelt hij in elk geval als nieuw. Je kunt nog inschrijven voor een flushdag en dat kost iets van 250 euro. Ben je dan nog niet tevreden kun je er altijd nog dik 500 tegenaan gooien voor een tuning.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40709
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Dat is niet helemaal waar.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.

Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Hou je er rekening mee dat het gewicht richting 2100kg gaat en de auto al ruim 3,5 ton achter de kiezen heeft? het is een 163pk met een 5 bak, tunen is iig een vrij zekere manier om zelf een dergelijke auto de vernieling in te helpen
Volvo for life
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

+1.... met zo'n km stand zou ik dat ook niet meer doen. Is zoiets als een man op leeftijd leren hardlopen.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Is zoiets als een man op leeftijd leren hardlopen.
Briljant, die vergelijking :P
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Ben schreef:
jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Dat is niet helemaal waar.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.

Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Want veel koppel genereren in de lage toeren lijkt me niet erg best voor de GT? Of word dan ook de GT 'getuned'?
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
vmcc
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40

oke, leuk en leerzaam de commentaren.

Dat flushen heb ik al gedaan. En idd moet dat nog een keer voor het beste resultaat. Ik ben bezig een afspraak te krijgen met Gerrie.

Maar hij schakelt wel goed en lekker. Dat is het probleem niet...

Probleem is gewoon de eerste paar seconden dat ie gewoon niet weg wil. Op een heuveltje is dat goed te voelen. Maar op een rotonde is het vreselijk. En bovendien gevaarlijk want je denkt op te trekken maar staat gewoon bijna stil op die rotonde.

Een ouwe man leren hardlopen is mooi gevonden. Maar ik wil hem niet leren hardlopen. Alleen iets eerder reageren op gaspedaal en sneller optrekken is alles.

Maar goed, de meningen zijn verdeeld.

Kan volgens de motor het niet aan?(zit wel net nieuwe koppakking op)
Of gaat de automaat hiervan kapot?
En is daar dan niets aan te doen? (bak reviseren)
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40709
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ga eens praten met een van de tunende forumsponsors.
Die leveren maatwerk.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1396
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ik zou toch eerst eens kijken of je niet ergens anders een probleem hebt, een vacuum lek of een onderdeel dat niet helemaal lekker meer is. Heb je al eens storingscodes laten uitlezen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

163pk in een auto van 2100kg doet nu eenmaal niet heel veel meer
Volvo for life
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

bart simpson schreef:163pk in een auto van 2100kg doet nu eenmaal niet heel veel meer
+1 (uit eigen ervaring)
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
vmcc
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40

alles laten uitlezen. geen fout te vinden.

het is gewoon te weinig vermogen en te veel kiloos.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de verkeerde auto dus gekocht
Volvo for life
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

vmcc schreef:alles laten uitlezen. geen fout te vinden.

het is gewoon te weinig vermogen en te veel kiloos.
Waar uit laten lezen ? Was dat via Vida of universeel ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Te veel kilo's en te weinig pk heeft niets te maken met een traag reagerende automaat. Die kilo's worden pas een probleem nadat de automaat gereageerd heeft.

Ik had hetzelfde probleem: bij stilstand schakelt de automaat naar neutraal en gaat bij het lossen van de rem weer automatisch naar de eerste versnelling. Dit duurt echter een dikke seconde en dat is veel als je effe snel er tussen wilt. Er is een software update van de automaat beschikbaar die dit gedrag van de bak niet meer heeft. Vraag maar bij de dealer. Kost niet zo veel (het is alweer een paar jaar geleden maar mij staat nog bij dat ik niet duur vond).
Daarna heb ik geflush en alles bij elkaar scheelde dat een hoop in vertraging al is het nogal niet zo snel als de normale automaat van mijn V70 doet.

Op meerdere plaatsen op dit forum te lezen dat de geartronic na het tunen sneller reageerd. Ik kan me dit goed voorstellen omdat de vertraging door de elektronica gecreeerd wordt. Als je namelijk de bak manueel in de eerste versnelling zet, reageert ie wel direct. Dit truukje doe ik dus als ik een snelle respons verwacht nodig te hebben.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wil je weten hoeveel automaten sneuvelen door/na tunen? het is niet zo dat er iets heilzaams van uitgaat ofzo, en dat is wel wat jij hier suggereert
Volvo for life
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik suggereer helemaal niets, ik meld een constatering van andere geartronic rijders die de keuze hebben gemaakt om te tunen. Niet meer en niet minder.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”