Pagina 1 van 2
Tuning van een D5
Geplaatst: 26.08.2012 - 22:19
door vmcc
Ik heb een D5 uit 2004 met 366 op de teller.
De automaat is heel traag bij het wegrijden. Nu wil ik graag iets meer power zodat het wegrijden en optrekken wat sneller gaat.
Zal tunen een oplossing zijn?
Geplaatst: 26.08.2012 - 22:21
door Ben
Heb je de bak al wel eens laten flushen?
Geplaatst: 27.08.2012 - 09:08
door jaapburg
Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Geplaatst: 27.08.2012 - 09:48
door V70/2.4D/2003
vmcc, zoals @Ben zegt/vraagt, laat de bak eerst eens flushen. Als dat nog nooit gedaan is dan wil je niet weten welke vervuiling daar zit. Na die tijd, en het ken best zijn dat het twee keer moet gebeuren, schakelt hij in elk geval als nieuw. Je kunt nog inschrijven voor een flushdag en dat kost iets van 250 euro. Ben je dan nog niet tevreden kun je er altijd nog dik 500 tegenaan gooien voor een tuning.
Geplaatst: 27.08.2012 - 09:52
door Ben
jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Dat is niet helemaal waar.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.
Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Geplaatst: 27.08.2012 - 10:27
door bart simpson
Hou je er rekening mee dat het gewicht richting 2100kg gaat en de auto al ruim 3,5 ton achter de kiezen heeft? het is een 163pk met een 5 bak, tunen is iig een vrij zekere manier om zelf een dergelijke auto de vernieling in te helpen
Geplaatst: 27.08.2012 - 15:04
door mad
+1.... met zo'n km stand zou ik dat ook niet meer doen. Is zoiets als een man op leeftijd leren hardlopen.
Geplaatst: 27.08.2012 - 15:16
door V70/2.4D/2003
Is zoiets als een man op leeftijd leren hardlopen.
Briljant, die vergelijking

Geplaatst: 27.08.2012 - 19:35
door jaapburg
Ben schreef:jaapburg schreef:Als je vanaf stilstand wegrijdt is er altijd een soort van vertraging met een XC90 D5, pas vanaf +- 1300 toeren begint hij te trekken. Dit heb ik ook en zal tuning niet oplossen.
Dat is niet helemaal waar.
Die vertraging kan door gerichte tuning voorkomen worden.
Dat is ook bij mijn XC70 D5 gedaan.
Maar eerst een grote schoonmaak zou mijn keus zijn.
Er is nog plaats in de flushdag op 6 oktober in Bussum.
Zie het evenementenboard.
Hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Want veel koppel genereren in de lage toeren lijkt me niet erg best voor de GT? Of word dan ook de GT 'getuned'?
Geplaatst: 28.08.2012 - 09:06
door vmcc
oke, leuk en leerzaam de commentaren.
Dat flushen heb ik al gedaan. En idd moet dat nog een keer voor het beste resultaat. Ik ben bezig een afspraak te krijgen met Gerrie.
Maar hij schakelt wel goed en lekker. Dat is het probleem niet...
Probleem is gewoon de eerste paar seconden dat ie gewoon niet weg wil. Op een heuveltje is dat goed te voelen. Maar op een rotonde is het vreselijk. En bovendien gevaarlijk want je denkt op te trekken maar staat gewoon bijna stil op die rotonde.
Een ouwe man leren hardlopen is mooi gevonden. Maar ik wil hem niet leren hardlopen. Alleen iets eerder reageren op gaspedaal en sneller optrekken is alles.
Maar goed, de meningen zijn verdeeld.
Kan volgens de motor het niet aan?(zit wel net nieuwe koppakking op)
Of gaat de automaat hiervan kapot?
En is daar dan niets aan te doen? (bak reviseren)
Geplaatst: 28.08.2012 - 09:14
door Ben
Ga eens praten met een van de tunende forumsponsors.
Die leveren maatwerk.
Geplaatst: 28.08.2012 - 11:50
door EVV
Ik zou toch eerst eens kijken of je niet ergens anders een probleem hebt, een vacuum lek of een onderdeel dat niet helemaal lekker meer is. Heb je al eens storingscodes laten uitlezen?
Geplaatst: 28.08.2012 - 13:43
door bart simpson
163pk in een auto van 2100kg doet nu eenmaal niet heel veel meer
Geplaatst: 28.08.2012 - 15:01
door jaapburg
bart simpson schreef:163pk in een auto van 2100kg doet nu eenmaal niet heel veel meer
+1 (uit eigen ervaring)
Geplaatst: 29.08.2012 - 22:04
door vmcc
alles laten uitlezen. geen fout te vinden.
het is gewoon te weinig vermogen en te veel kiloos.
Geplaatst: 30.08.2012 - 07:56
door bart simpson
de verkeerde auto dus gekocht
Geplaatst: 30.08.2012 - 09:06
door sbv
vmcc schreef:alles laten uitlezen. geen fout te vinden.
het is gewoon te weinig vermogen en te veel kiloos.
Waar uit laten lezen ? Was dat via Vida of universeel ?
Geplaatst: 30.08.2012 - 18:42
door pimsam
Te veel kilo's en te weinig pk heeft niets te maken met een traag reagerende automaat. Die kilo's worden pas een probleem nadat de automaat gereageerd heeft.
Ik had hetzelfde probleem: bij stilstand schakelt de automaat naar neutraal en gaat bij het lossen van de rem weer automatisch naar de eerste versnelling. Dit duurt echter een dikke seconde en dat is veel als je effe snel er tussen wilt. Er is een software update van de automaat beschikbaar die dit gedrag van de bak niet meer heeft. Vraag maar bij de dealer. Kost niet zo veel (het is alweer een paar jaar geleden maar mij staat nog bij dat ik niet duur vond).
Daarna heb ik geflush en alles bij elkaar scheelde dat een hoop in vertraging al is het nogal niet zo snel als de normale automaat van mijn V70 doet.
Op meerdere plaatsen op dit forum te lezen dat de geartronic na het tunen sneller reageerd. Ik kan me dit goed voorstellen omdat de vertraging door de elektronica gecreeerd wordt. Als je namelijk de bak manueel in de eerste versnelling zet, reageert ie wel direct. Dit truukje doe ik dus als ik een snelle respons verwacht nodig te hebben.
Geplaatst: 30.08.2012 - 19:21
door bart simpson
wil je weten hoeveel automaten sneuvelen door/na tunen? het is niet zo dat er iets heilzaams van uitgaat ofzo, en dat is wel wat jij hier suggereert
Geplaatst: 30.08.2012 - 19:29
door pimsam
Ik suggereer helemaal niets, ik meld een constatering van andere geartronic rijders die de keuze hebben gemaakt om te tunen. Niet meer en niet minder.