Terug van vakantie kwam ik erachter dat het scherm linksachter van mijn 142 schrikbarend begint te roesten. Natuurlijk, dat is er niet van de ene op de andere dag, ik wist dat het een zwakke plek was, maar het is in korte tijd wel behoorlijk verergerd/zichtbaar geworden. Zie het fotootje voor de situatie. Het gaat om het gedeelte onderaan net voor het achterwiel. Met mijn hand kan ik achter het achterscherm komen, het zit op dat plekje niet meer aan de bodemplaat vast.
De oplossing lijkt mij duidelijk: laat er een nieuw achterscherm op lassen. Helaas kan ik zelf niet lassen. Dat gaat dus een lekker berg geld kosten. Op dit moment ben ik nog student, en is dat geld er dus niet. Over een paar maanden ben ik aan het werk, en dan hoop ik wat meer geld over te hebben om de auto echt goed aan te pakken.
Toch wil ik het niet nog een aantal maanden zo laten. In november is de apk verlopen, en ik neem aan dat dit een afkeurpunt is? Hoe dan ook, ik ben op zoek naar een wat goedkopere oplossing die ik grotendeels zelf zou kunnen doen. Heeft iemand hier ideeën voor?
Zelf had ik al bedacht:
-roest wegslaan met schroevendraaier, gaten opvullen met kippengaas en plamuur - nadeel hiervan is volgens mij dat het alleen maar optisch is
-het slechte stuk eruit slijpen en daar een nieuw stukje in laten lassen - nadeel is dat ik dan toch geld uit moet geven (wat op zich geen probleem is) voor een tijdelijke oplossing. Of kan dat ook een duurzame oplossing zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Roest achterscherm
-
- 4th Gear member
Deze dorpel heeft wel aandacht nodig ja, ga zeker niet met plamuur en kippengaas aan het werk, hier los je niets mee op en de keurmeester is ook niet gek natuurlijk.
Ik zou verschillende bedrijven langs rijden en vragen wat de reparatie kosten zullen zijn, enkel repareren en primer, een kleurtje kun je er zelf wel op spuiten
Ik zou verschillende bedrijven langs rijden en vragen wat de reparatie kosten zullen zijn, enkel repareren en primer, een kleurtje kun je er zelf wel op spuiten

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
In vervlogen tijden had ik een Golf I met een vergelijkende uitdaging. Maar samen met een paar overzetdorpels en een grote werkplaats bij iemand op het werk, is het goed gekomen.
Die tip kreeg ik nota bene van de RDW waar ik mijn auto toen liet (af)keuren op plamuur en kippengaas. Daar prikken ze gewoon doorheen en zo heb je dan een afkeur op structural integrity.
Die tip kreeg ik nota bene van de RDW waar ik mijn auto toen liet (af)keuren op plamuur en kippengaas. Daar prikken ze gewoon doorheen en zo heb je dan een afkeur op structural integrity.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- admiral
- 5th Gear member
Waarom kiezen de studenten de laatste tijd een belastingvrij auto, in mijn ogen is een belastingvrije auto echt niet goedkoper in onderhoud en gebruik neem liever een goedkope jap ofzo. Weegt niets, loopt tig keer goedkoper, goedkoop in de verzekering. Blijkt wel weer dat er waarschijnlijk weer een oldtimer het niet gaat redden. Ik geef wel toe ook ik heb ook 2 belastingvrije auto's een 245 en een opel Admiral 2,8 6 cill en bij mij is het puur hobby maar ook belastingvrij rijden, wel zo prettig met deze grote zware auto's. Deze hobby kan ik alleen maar bekostigen omdat we allebei werken en ik een werkplaats heb waar ik kan sleutelen en dus 99% ook alles zelf doe. Zo dat moest ik even kwijt, nu je probleem.
Voor een geoefende plaatwerker is dit een paar uur werk, en als je een goede beun de haas neemt dan kan je met 150 euro klaar zijn denk ik. Wel zelf de bescherming aanbrengen. Check even bij projecten die gozer die met de katterug bezig is die kan lekker snel lassen misschien wil hij het wel doen voor je.
Voor een geoefende plaatwerker is dit een paar uur werk, en als je een goede beun de haas neemt dan kan je met 150 euro klaar zijn denk ik. Wel zelf de bescherming aanbrengen. Check even bij projecten die gozer die met de katterug bezig is die kan lekker snel lassen misschien wil hij het wel doen voor je.
- hmv
- 2nd Gear member
Even rechtzetten: voor 'normaal' gebruik heb ik een 460. De 142 is dus puur een hobby-auto, gekocht om wat autotechniek te leren. Voor goedkoop rijden kan ik een 440/460 absoluut aanbevelen.admiral schreef:Waarom kiezen de studenten de laatste tijd een belastingvrij auto, in mijn ogen is een belastingvrije auto echt niet goedkoper in onderhoud en gebruik neem liever een goedkope jap ofzo.
Verder iedereen bedankt voor de tips. Lijkt erop dat ik toch maar een lasser in moet schakelen.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi,
Het lijkt of er inderdaad een overzetstuk gebruikt is en veel plamuur, waardeloos systeem vind ik zelf. Ik zou eerst maar eens proberen de slechte stukken en plamuur te verwijderen, dan kun je een betere inschatting maken van wat nodig is. Enige wat je nodig hebt is een kleine flex met snijschijfjes. Zo'n kleine flex heb ik ooit eens voor een paar tientjes bij de kijkshop gekocht, dus dat zijn de kosten niet.
Groet,
Mathieu.
PS, enig werk dat ik net zelf aan mijn 144 gedaan heb:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11671-apktje-enzo
Het lijkt of er inderdaad een overzetstuk gebruikt is en veel plamuur, waardeloos systeem vind ik zelf. Ik zou eerst maar eens proberen de slechte stukken en plamuur te verwijderen, dan kun je een betere inschatting maken van wat nodig is. Enige wat je nodig hebt is een kleine flex met snijschijfjes. Zo'n kleine flex heb ik ooit eens voor een paar tientjes bij de kijkshop gekocht, dus dat zijn de kosten niet.
Groet,
Mathieu.
PS, enig werk dat ik net zelf aan mijn 144 gedaan heb:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11671-apktje-enzo
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
-
- 3rd Gear member
hmv schreef: Toch wil ik het niet nog een aantal maanden zo laten. In november is de apk verlopen, en ik neem aan dat dit een afkeurpunt is? Hoe dan ook, ik ben op zoek naar een wat goedkopere oplossing die ik grotendeels zelf zou kunnen doen. Heeft iemand hier ideeën voor?
Zelf had ik al bedacht:
-roest wegslaan met schroevendraaier, gaten opvullen met kippengaas en plamuur - nadeel hiervan is volgens mij dat het alleen maar optisch is
-het slechte stuk eruit slijpen en daar een nieuw stukje in laten lassen - nadeel is dat ik dan toch geld uit moet geven (wat op zich geen probleem is) voor een tijdelijke oplossing. Of kan dat ook een duurzame oplossing zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Als je op dit moment weinig geld hebt dan is de oplossing die je aandraagt prima. Ik zou alleen in plaats van kippengaas polyestermatjes nemen.
Je moet nl. wel een dichte ondergrond hebben als je gaat plamuren.
Achterschermen van de 2 serie (en ook 100 serie neem ik aan) mogen voor de APK behoorlijk rot zijn voordat het afkeur wordt. De schokdemperbevestiging maakt namelijk bij deze auto's geen deel uit van de wielkast.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik heb destijds flink de slijpschijf erin gezet en via puntlassen de overzetdorpel eronder gelast.
APK-goedkeur.
APK-goedkeur.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
waar vind men overzetdorpels het enige wat ik ken is VERVANGEND plaatmateriaal, waar men eerst het rotte gedeelte eruit slijpt en het nieuwe erin last, ga je er iets overheen zetten dan rot het 2 keer zo snel en dan word je helemaal niet vrolijk over 2 jaar als echt allles rot is.
- hmv
- 2nd Gear member
Aan slijpen lijk in inderdaad niet te ontkomen. Belangrijk is ook dat het niet verder gaat roesten, dat kan volgens mij alleen als de rotte plekken verwijderd worden. De polyester matjes neem ik nog even mee in mijn overwegingen.
- hmv
- 2nd Gear member
Inmiddels heb ik wat offertes aangevraagd voor het laswerk. Even afwachten wat daar uit gaat komen.
Behalve het achterscherm is de lak aan de hele onderste helft van de auto in slechte staat. Ik heb al eens geprobeerd dat te herstellen met wat spuitbusjes, maar dat heeft niet echt geholpen. Daarom ga ik het wat grondiger aanpakken. Ik ben begonnen met een portier. De lak daarvan is dof en heeft barstjes (geen blaasjes). Daarom ben ik vandaag bezig geweest met het kaalschuren van het portier. Wat een rotkarwei trouwens... Hoe dan ook: het staal ziet er behoorlijk goed uit, geen rotte plekken o.i.d. Wel zijn er vrij veel kleine (tussen 1 en 3 mm), oppervlakkige roestplekjes. Het lukt niet goed om deze weg te schuren. Toch lijkt het mij niet handig om er maar weer primer op te doen en het dan af te gaan lakken. Dan komen de barstjes van onder weer opzetten. Heeft iemand een idee hoe ik die plekjes het beste kan behandelen? Moet ik er iets als Noverox op smeren en dan weer gladschuren? Of zijn er betere methoden?
Bedankt voor het meedenken!
Behalve het achterscherm is de lak aan de hele onderste helft van de auto in slechte staat. Ik heb al eens geprobeerd dat te herstellen met wat spuitbusjes, maar dat heeft niet echt geholpen. Daarom ga ik het wat grondiger aanpakken. Ik ben begonnen met een portier. De lak daarvan is dof en heeft barstjes (geen blaasjes). Daarom ben ik vandaag bezig geweest met het kaalschuren van het portier. Wat een rotkarwei trouwens... Hoe dan ook: het staal ziet er behoorlijk goed uit, geen rotte plekken o.i.d. Wel zijn er vrij veel kleine (tussen 1 en 3 mm), oppervlakkige roestplekjes. Het lukt niet goed om deze weg te schuren. Toch lijkt het mij niet handig om er maar weer primer op te doen en het dan af te gaan lakken. Dan komen de barstjes van onder weer opzetten. Heeft iemand een idee hoe ik die plekjes het beste kan behandelen? Moet ik er iets als Noverox op smeren en dan weer gladschuren? Of zijn er betere methoden?
Bedankt voor het meedenken!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Contacteer:
zelf heb ik goede ervaringen met Rustyco. Dit is een soort gel, je smeert het erop, laat het een uurtje inwerken. Het is een soort vloeibaar schuurpapier.
Na dat uurtje eraf vegen met een doek, naspoelen met water. Dan naschuren met fijn schuurpapier. Meestal is dan al alles weg, en zie je kleine putjes waar de roest in gezeten heeft.
Na dat uurtje eraf vegen met een doek, naspoelen met water. Dan naschuren met fijn schuurpapier. Meestal is dan al alles weg, en zie je kleine putjes waar de roest in gezeten heeft.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- hmv
- 2nd Gear member
Inmiddels alweer bijna twee maanden verder... In de tussentijd ben ik verhuisd, dus wat minder tijd voor de hobby gehad.
Met het portier is het gelukt. Ik heb het kaalgeschuurd, behandeld met antiroest-middel, daarna nog weer nageschuurd. Perfect resultaat. Vervolgens primer erop en afgewerkt. Misschien is het vloeken in de kerk, maar spuitbusjes bevallen me helemaal niets, dus ik heb het met een pot verf en kwast gedaan. Het resultaat valt me niets tegen, ik wil alleen nog proberen of je met een rollertje nog beter resultaat kunt krijgen.
Verder heb ik het achterscherm laten lassen. Dit is verder nog niet afgewerkt. Met het achterscherm wil ik hetzelfde als met de deur doen. Dus: kaalschuren, roestplekjes behandelen, primer en lak. Verschil is dat hiet nog wel wat plamuurwerk bij komt kijken, ook om het lassen af te werken. Ik heb wel eens wat gedaan met twee-componenten-plamuur van de Halfords, maar ik vond het niet fijn werken. Het is erg korrelig om te smeren, en opgedroogd is het nauwelijks vlak te krijgen (het lijkt wel alsof de plamuur uit laagjes bestaat in plaats van uit een stuk). Dus nu ben ik op zoek naar een betere plamuur. Iemand tips voor een fijne plamuur? En waar kan ik het krijgen?
Met het portier is het gelukt. Ik heb het kaalgeschuurd, behandeld met antiroest-middel, daarna nog weer nageschuurd. Perfect resultaat. Vervolgens primer erop en afgewerkt. Misschien is het vloeken in de kerk, maar spuitbusjes bevallen me helemaal niets, dus ik heb het met een pot verf en kwast gedaan. Het resultaat valt me niets tegen, ik wil alleen nog proberen of je met een rollertje nog beter resultaat kunt krijgen.
Verder heb ik het achterscherm laten lassen. Dit is verder nog niet afgewerkt. Met het achterscherm wil ik hetzelfde als met de deur doen. Dus: kaalschuren, roestplekjes behandelen, primer en lak. Verschil is dat hiet nog wel wat plamuurwerk bij komt kijken, ook om het lassen af te werken. Ik heb wel eens wat gedaan met twee-componenten-plamuur van de Halfords, maar ik vond het niet fijn werken. Het is erg korrelig om te smeren, en opgedroogd is het nauwelijks vlak te krijgen (het lijkt wel alsof de plamuur uit laagjes bestaat in plaats van uit een stuk). Dus nu ben ik op zoek naar een betere plamuur. Iemand tips voor een fijne plamuur? En waar kan ik het krijgen?
-
- 2nd Gear member
Je had het ook nog kunnen lijmen, en voor de APK mag een dorpel 1/3 verrot zijn geloof ik..
Ik zelf gebruik plamuur van de action ( ja de action) en die bevalt super goed. Breekt niet, scheurt niet en is super hard!
Ik zelf gebruik plamuur van de action ( ja de action) en die bevalt super goed. Breekt niet, scheurt niet en is super hard!
- dutchlimits
- 5th Gear member
Plamuren hoef je echt niet in dit geval te doen. Dan is het een kwestie van een jaar tot het er weer doorheen komt. Dit is wel een las klus en zo moeilijk is lassen niet, als de lassen lelijk zijn dan flex je ze er zo af.
(zie ik ook roest onderaan je deur?)
(zie ik ook roest onderaan je deur?)
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- dutchlimits
- 5th Gear member
hmv, excuse me, had ik overheen gelezen.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Heb je ook foto's van wat er gebeurd is of hoe het er nu uitziet?Voor de duidelijkheid: het is inmiddels dus al gelast. Nu moet het nog afgewerkt worden, en daarvoor heb ik dus wel plamuur nodig.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection