M'n ruitenwisser staat in de rust stand iets te hoog (linker wisser), zodat als je wist met een beetje wind dat de wisser de raamstijl net aan tikt.
Ik dus dat boutje op de wisserarm losdraaien, denk dan kan ik hem een tikje verzetten, blijkt die arm aan het schroefdraad te zitten (en ik geen idee te hebben waar die bout dan voor dient?!)!
Enfin, hoe maak ik die arm los, zodat ik deze iets kan verstellen.
Vraag me niet hoe dit gekomen is, de andere wisser zit prima, dus ze hoeven niet beide te zakken..
Ruitenwisser verstellen?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
-
- 3rd Gear member
Heb precies hetzelfde euvel gehad. Vond eigenlijk dat de wisser de ruit te weinig schoon veegde aan de bestuurderszijde. Daarop moer los gedraait, wisser verzet en de boel weer vast gezet. Later bleek dat ik hem te ver verzet had want bij mij tikte die de raamstijl ook aan (heel hinderlijk bij veel regen)
Op zich simpele klus, alleen heb ik het probleem dat mijn ruitenwisser nu net iets te hoog zit om de motorkap fatsoenlijk open en dicht te kunnen doen - terwijl ik zowel de ruitenwisser als moer voldoende naar beneden heb geduwd & aangedraaid.
Eigenlijk wil ik tzt er andere wissers opzetten: de bosch visioflex (weet niet of dit de officiële benaming is. Heeft iemand daar ervaring mee?
Op zich simpele klus, alleen heb ik het probleem dat mijn ruitenwisser nu net iets te hoog zit om de motorkap fatsoenlijk open en dicht te kunnen doen - terwijl ik zowel de ruitenwisser als moer voldoende naar beneden heb geduwd & aangedraaid.
Eigenlijk wil ik tzt er andere wissers opzetten: de bosch visioflex (weet niet of dit de officiële benaming is. Heeft iemand daar ervaring mee?
- marissen
- 3rd Gear member
Zijn dat van die flexibele rubberen wissers zonder frame? (net als je tegenwoordig ziet bij alle VW's en Audi's??Eigenlijk wil ik tzt er andere wissers opzetten: de bosch visioflex
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- Canard
- 3rd Gear member
Die had ik op mijn vorige auto (VW Polo 2002) en ik moet zeggen dat die goed bevielen. Ik vind ze een tikje beter dan de normale ruitenwissers.locus schreef:Eigenlijk wil ik tzt er andere wissers opzetten: de bosch visioflex (weet niet of dit de officiële benaming is. Heeft iemand daar ervaring mee?
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
- laheije
- 4th Gear member
Bij mij is de wisser aan de passagierskant te lang in ruststand raakt deze de zwarte rechterrand, weet iemand of er meer mensen zijn die dit euvel hebben? Het is een s40 1999
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 3rd Gear member
Yep, die bedoel ik. Je schijnt ze als aftermarket voor de s/v40 te kunnen kopen. Weet alleen niet of je dan alleen het blad&houder koopt of ook nog een bijbehorende arm. Waarschijnlijk is dat nl niet het geval.marissen schreef: Zijn dat van die flexibele rubberen wissers zonder frame? (net als je tegenwoordig ziet bij alle VW's en Audi's??
-
- 3rd Gear member
Kan het zijn dat je wisser verwisseld zijn? Dus de bestuurders wissers met die van de passagierskant? Dit maakt net een klein beetje verschil bij mij in lengte.laheije schreef:Bij mij is de wisser aan de passagierskant te lang in ruststand raakt deze de zwarte rechterrand..
- arnoud
- 8th Gear member
Daar zit net het probleem, de passagierswisser hoort juist korter te zijn...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Maargoed, ik probeer morgen met wat kruipolie dat ding wel los te weken, weet ik in ieder geval dat ik de moer moet hebben, bedankt!! 
En die flexibele dingen zijn wel oke, maar ook vrij prijzig, bij de brezan hier zou ik zo'n 60,- kwijt zijn voor 2 stuks. Heb nu knappe normale, met 'spoiler' voor 28,-.. zo graag wilde ik ze ook weer niet (helemaal omdat er van die vreemde armen op die volvo zitten, dat gaat er nog vreemder uit zien imho).

En die flexibele dingen zijn wel oke, maar ook vrij prijzig, bij de brezan hier zou ik zo'n 60,- kwijt zijn voor 2 stuks. Heb nu knappe normale, met 'spoiler' voor 28,-.. zo graag wilde ik ze ook weer niet (helemaal omdat er van die vreemde armen op die volvo zitten, dat gaat er nog vreemder uit zien imho).
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Tis gelukt, om de boel onder het boutje op z'n plek te houden lijkt er een soort vertanding onder de arm te zitten. Als ie heel vast zit, beetje WD40 erop en omhoog bewegen, dan komt ie los, bij het aandraaien merk je dat hij dan weer in een gleufje schiet. Je hebt dus niet oneindig veel posities om de arm op in te stellen, maar eentje naar beneden was voor mij voldoende (al komt de klep er dus wel tegenaan, maargoed..
-
- 1st Gear member
De wisserarm stond en staat verkeerd omdat ze waarschijnlijk een keer hebben vastgezeten (door vriezen ofzo). Als je ze dan aanzet dan verbuigt de arm. Als je goed kijkt is de as waar de arm en moer op zit niet meer in het midden van het gat van de parfan. Daardoor raakt die ook de motorkap.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dat klopt ja, dat heeft 1 van de vorige eigenaren dan gedaan. Nu is het weer oke, dus we laten het maar even zo. Eerst de andere probleempjes nu weer aanpakken. Bedankt voor de adviezen!
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Verdorie, ik dacht dat het goed zat, maar tis nog niet goed.
alleen als ik hem wel verder naar beneden doe komt ie tegen de klep dus.
Kan ik hem niet gewoon weer terug in model timmeren?
Nagoed, vanavond maar weer even kijken..
alleen als ik hem wel verder naar beneden doe komt ie tegen de klep dus.
Kan ik hem niet gewoon weer terug in model timmeren?

Nagoed, vanavond maar weer even kijken..
-
- 3rd Gear member
Bij mij raakt de wisser arm ook nog steeds de motorkap (als ik die dus open of sluit). Maar als ik hier teruglees heeft dat dus te maken met het uitlijnen van de onderdelen. Eerlijk gezegt vind ik dat vreemd, want bij mij is het uitgelijnd, de arm is niet verbogen en de moer is zo ver mogelijk aangedraaid. De ruitenwisser wist nu weer zijn normale oppervlakte, maar toch raakt hij de klep....
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als ik het goed heb komt dat dus door het feit dat de motor niet helemaal meer juist in de auto zit (waardoor het asje dus enigszins scheef tov de auto zit) door het proberen te wissen met vorst/vastgevroren wisser.
In mijn beleving moet je dus je wisser-mechaniek/motor dus weer 'terugbuigen' om het geheel te laten passen. Het valt mij namelijk ook op dat de hoek waaronder de wisser het raam raakt niet helemaal goed lijkt te zijn, het staat er iets schuin op - wat verklaard kan worden door het scheef zitten van de motor.
Overigens kreeg ik er geen beweging in, dus dat zul je echt uit elkaar moeten halen om er wat aan te doen.
In mijn beleving moet je dus je wisser-mechaniek/motor dus weer 'terugbuigen' om het geheel te laten passen. Het valt mij namelijk ook op dat de hoek waaronder de wisser het raam raakt niet helemaal goed lijkt te zijn, het staat er iets schuin op - wat verklaard kan worden door het scheef zitten van de motor.
Overigens kreeg ik er geen beweging in, dus dat zul je echt uit elkaar moeten halen om er wat aan te doen.
-
- 3rd Gear member
Het zou kunnen, maar het lijkt mij sterk dat door het gebruik van de wissers tijdens vorst (vastgevroren zitten) deze zichzelf scheef kan trekken. Bij mij lijkt het ook allemaal wel recht te zitten. Misschien boor ik het gat van de wisserarm iets op, zodat deze net iets verder kan zakken (ongeveer 3mm). Dit lijkt me fijner dan de hele boel uit elkaar te halen.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Alleen even opletten over hetgeen mij opviel van een soort vertanding die het verschuiven van de arm over het boutje onmogelijk maakt. Die boor je er dan ook uit.