Pagina 1 van 8

Welk type V70 zouden jullie adviseren?

Geplaatst: 31.08.2012 - 16:46
door Sandeman
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat informatie over de Volvo V70. Dus kwam ik op dit forum terecht en ben wat overweldigd door alle informatie. Dat kan ik onmogelijk allemaal doorlezen, dus ik stel de vraag maar gewoon... Als dat hier niet gewaardeerd wordt of ik post in het verkeerde subforum dan hoor ik het graag en in dat geval alvast mijn excuses :)

Ik ben bijna twee meter en heb naast een vrouw twee kinderen die nog in kinderzitjes zitten. Veel ruimte nodig dus. Daarom rij ik op dit moment in een 120 pk 2003 Mazda 6 2.0 CiTD sportbreak.
Ik rij ongeveer 35.000 km per jaar en ik verwacht dat hij binnen nu en anderhalf jaar aan vervanging toe is (dan hikt hij tegen de 3 ton aan).
Het is dus wel heel erg vroeg, maar ik heb gewoon zin om alvast te kijken naar een vervangende auto (gras bij de buren ;)).

Naast een aantal andere modellen ben ik erg gecharmeerd van de V70, met name de modellen 2000-2004 en 2004-2008. Ja, de nieuwe ook wel maar dat laat m'n budget niet toe ;)

Ik heb wat informatie van het internet gesprokkeld en ik twijfel of ik een 140 pk 2.4 Bi-Fuel misschien niet verstandiger zou zijn dan bijvoorbeeld een 163 pk D5.
Als de onderhoudskosten niet te gek veel verschillen ben ik ten opzichte van de Mazda met een bi-fuel zo'n 1% goedkoper uit , met een D5 zo'n 2% duurder. Te verwaarlozen dus.

Wat heeft jullie (objectieve ;)) voorkeur?

Ik heb al eens wat rond gekeken en met mijn budget (tzt max 10k) hebben ze gemiddeld al tussen de 2 en 3 ton gelopen. Ik hoor verschillende Volvo fans dan altijd roepen: "oooh, dan is ie net ingereden". In hoeverre is dat nou echt zo? Kan ik serieus een V70 kopen met 3 ton op de klok en daar nog (zonder extreme kosten) lachend een ton bij draaien? Of is de werkelijkheid toch wat minder rooskleurig?

Oh ja, ik ben ook benieuwd naar het brandstofverbruik. Een 163pk D5 doet volgens autoweek 6,8 l/100 km, volgens spritmonitor.de 7,2.
Een 140pk LPG doet 12,2 resp. 10,9 (huh? :)).
Zijn die 7,2 en 10,9 een beetje realistisch? :D

Geplaatst: 31.08.2012 - 17:33
door Sandeman
Oh ja... Hoe denken jullie over de V70 automaten met dergelijke kilometerstanden? Ik ben altijd al wat bang voor automaten en al helemaal met 2ton+

Geplaatst: 31.08.2012 - 17:37
door CoertVolvo
Beste Sandeman,

Zelf heb ik eind vorig jaar een S60 D5 gekocht met toen +_ 210000 op de teller.
Tot op heden geen spijt gehad, het blok probleemloos geen spatje olieverbruik. Dus dat zo'n blok dan net is ingereden kan wel eens kloppen!
Mijn verbruik ligt (berekend naar mijn tankbonnetjes) op 5,88 liter op 100 km. 1 op 17 dus, gecombineerd snelweg en stad. Ik zal nooit zeggen dat elke auto zo is, maar mijn ervaring is goed.

Geplaatst: 31.08.2012 - 17:43
door Sandeman
Kijk, dat is goed om te horen, thanks :)

Geplaatst: 31.08.2012 - 17:45
door V70/2.4D/2003
De meeste V70 rijders die hier aanwezig zijn en rijden in een MY 00-07 hebben twee ton of meer voor de kiezen gehad. Lees je hier goed in en weest niet bevreesd voor 2ton+ V70's.

Als je wat hebt, plaats dan een link alhier en wij gaan je advies geven.

Geplaatst: 31.08.2012 - 17:48
door Sandeman
V70/2.4D/2003 schreef:Als je wat hebt, plaats dan een link alhier en wij gaan je advies geven.
:D Dat zal ik dan zeker doen. Maar dat gaat nog wel "even" duren hoor (tenzij de Mazda er ineens mee ophoudt)..

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:01
door JeroenSpock
Sandeman schreef:tenzij de Mazda er ineens mee ophoudt
Ook dat kunnen we voor je regelen hoor....

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:25
door Sandeman
:lol: Eigenlijk moet hij het (voor een beetje acceptabele afschrijving) nog eventjes volhouden :D

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:34
door Laguna-S60
Die mazda blijft ook nog wel even doorhuppelen hoor... :wink:

Maar ga sowieso voor een D5, Bi-fuel heb je toch echt wel wat meer kosten als je zoveel km's op jaar basis maakt.

en bij 300.000 zijn ze nog lang niet afgeschreven 8)

Geplaatst: 31.08.2012 - 21:01
door Sandeman
Ja, ik verwacht ook wel dat de Mazda het nog wel even doet. Maar ik voel wel wat dingetjes aankomen (vreemde geluidjes en aircopomp is niet te best meer) en voor het geval dat hij ineens grote kosten gaat krijgen wil ik wel alvast een redelijk idee hebben van waar ik dan naar wil gaan zoeken :)

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een diesel, ik heb naar schatting nu al een ton of 6 gedieselt en ik hou van hoog koppel bij lage toeren :D

Houden die automatische bakken van Volvo het ook zoveel tonnen uit?

Geplaatst: 31.08.2012 - 21:13
door Quota
Doen! Ik kocht onze vorige V70 met 3 ton op de teller, heb hem met 430K km ingeruild op de huidige waar de teller nu van op. 230K km staat. Met goed onderhoud gaat het spul gewoon heel lang mee. En voor die automaten hoef je qua levensduur ook niet bang te zijn. Al schijnen het niet de meest geraffineerde automaten te zijn. Verder schijnen de eerste #D5 's wat zuiniger en iets feller te zijn. Mijn verbruik aan de pomp ligt op 1 op 16 maar dati s wel met een handbak.

Geplaatst: 31.08.2012 - 21:36
door diesel01
Wie weet komt er volgend jaar een uber volle V70 vrij.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... lers+hella
Met onderhoud valt of staat alles, hogere kmstanden zeggen niet heel veel beknibbelen op onderhoud wel.

Geplaatst: 01.09.2012 - 07:33
door nobacon
probeer te kijken naar my vanf 2004, heb je het nieuwere type met het oude d5 blok. het nieuw blok met roetfilter is een stuk onzuiniger. (heb ervaring met zowel het oude als het nieuwe blok)

wilde dat ik dat bij aanschaf van mijn huidige d5 geweten had...

Geplaatst: 01.09.2012 - 08:18
door Quota
Hmm ik dacht dat met de my 2005 facelift tegelijkertijd de euro 4 motoren geïntroduceerd werden...

Geplaatst: 01.09.2012 - 08:24
door Rippie V70
probeer te kijken naar my vanf 2004, heb je het nieuwere type met het oude d5 blok.
kleine correctie, is vanaf MY2005 (auto's vanaf sept 2004)
Ik heb een 2.4D met 130PK, 280K en ook erg tevreden. (al 130k mee gereden) 1:16 met een after market roetfilter

Aandachtspunten voor een diesel : koppeling met vliegwiel en de verstuivers.

Ga je voor duurzaamheid, neem een 130PK, ga je voor pit, neem een D5

Geplaatst: 01.09.2012 - 08:41
door V70/2.4D/2003
http://www.hyundai.nl/dealer/groenewold ... tAodok0AcA

Een good old 2.5D met krap 3 ton. Even krachtig poetsen en hier en daar een pintje op de I en je gaat jaren rollen voor een scheet en drie knikkers.

Geplaatst: 01.09.2012 - 09:08
door BlackSapphire
Zelf ben ik de blijde rijder van een D5. Ik zou niet anders willen. Het blok van de D5 uit de jaren die je noemt staat bekend als oerdegelijk en betrouwbaar. De Bi-Fuel heb ik mindere verhalen over gehoord, zeker bij de hogere kilometerstanden. Maar misschien kan een ander dat nader toelichten.
Andere vragen spelen natuurlijk een rol: wat voor type rijder ben je, heb je een sleurhut, ja of nee.

Belangrijk zal zijn dat je een wagen weet te vinden met een bekende (onderhouds)historie. Alles kan kapot en het is in elk geval plezierig te weten dat je wagen netjes is onderhouden. Onderschat het niet: als een Volvo stuk gaat kost het geld. Soms veel geld. Dan heb je misschien een niet al te dure aanschaf gedaan, maar wanneer je door vervelende reperaties alsnog een zure/dure rekening gepresenteerd krijgt wordt je niet vrolijk.

De vraag D5 of Bi-Fuel zou ik beantwoorden met D5: puur vanwege de roem die het ding al heeft geoogst, de degelijkheid, de kracht, maar ook de pit. Ik vind het nog steeds een geweldig genoegen.

Geplaatst: 01.09.2012 - 13:35
door crackedtooth
T5 :p

maar tussen D5 en 2.4 zonder turbo.... de laatste is gewoon traag

Geplaatst: 01.09.2012 - 13:55
door Bakboord1
Een top van boven de 200 km/h is toch niet traag..

Ik zou kiezen voor dynamic stoelen en nivomat nemen.
Die twee dingen zijn voo mij wel van belang.

Geplaatst: 01.09.2012 - 14:18
door crackedtooth
@bakboord: wie heeft het over topsnelheden?
Ik heb het over prettig inhalen en fijn acceleren van 50 naar 130.