koppeling 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
940 B234F
Starter

hey iedereen,

Ik ben Dennis Claeys en ben nieuw op dit forum.
Zelf ben ik grote volvo fan doordat mijn vader al van zijn 18 met volvo rijdt en er al wat heeft versleten.
Ik ben net de 'nieuwe' eigenaar van een volvo 940 2.3 16valve van 1992 met nog geen 80.000 km.
Maar de koppeling begint op zijn einde te geraken en ben dus naar een andere opzoek.
Op internet kwam ik er een nieuwe tegen die op de foto's ook nieuw lijkt (heb zelf al wat auto's helemaal uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestoken dus heb geen 2 linker handen en weet waar ik op moet letten)
Maar deze komt van een 5 versnellingen transmissie (als ik mij niet vergis de M47) en ik heb de overdrive versie (nogmaals als ik mij niet vergis de M46)
nu was mijn vraag passen deze op elkaar of niet?
Deze is een heel stuk goedkoper en ik werk nog maar een maand vast dus financieel ben ik nog geen topper ;)
hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en dan ga je mij hier wel vaker zien.

groetjes!
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Dennis, met een auto met zo'n kilometerstand zou ik de koppeling repareren en niet een andere auto kopen. Dat is wat ik begrijp uit je verhaal.
Of bedoel je dat je op zoek bent naar een andere versnellingsbak?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
940 B234F
Starter

Msuidgeest,
Ik ga zeker geen andere wagen kopen, ik ben zeer content van de 940.
Ik heb mij denk ik niet goed verwoord ik ga enkel een andere koppeling kopen op 2dehands.be maar deze is nieuw en van de M47 (5 versnellingen) en vroeg me af of deze ook op de M46 (overdrive) past.
DawnBlueED
5th Gear member

Hoi Dennis,

Even goed zoeken en je vind wel een nieuwe koppelingset voor een redelijke prijs. Of de door jouw beoogde set past kan ik zo absoluut niet zeggen, er zijn veel verschillende koppelingsets voor de 940, zelfs voor de door jouw genoemde combo B234F + M46 kan dat al verschillen.

Kans dat een NK-134810 past maar dat moet je zelf controleren!

http://www.sbs-automotive.de/multimedia ... t_0610.pdf

Deze set zie ik al voor 130 Euro bij http://www.profiteile.de/

Succes!
940 B234F
Starter

Hartelijk dank allebei voor de snelle reactie!
Ik heb nog een korte vraag. Mijn vorige wagen was een bmw E36 ik ben absolut geen fan van bmw, verre van zelfs.
Maar kon deze toen goedkoop op de kop tikken.
Bleek er veel met mis te zijn daardoor ook de ervaring met wagens uit elkaar halen maar dat is een ander verhaal.
Bij bmw waren alle koppelingen hetzelfde wat zo te horen niet het geval is bij de 940... hoe kan ik controleren welke ik heb? Moest het met serie nummer zijn op welke site dan?
Ik weet dat ik veel vragen heb voor een nieuweling maar ben gewoon zo trots op de volvo dat ik hem absoluut niet wil weg doen en hem gewoon in orde wil brengen.
RVL
4th Gear member

Aan de hand van de VIN code kan je herleiden wat voor een bak je hebt etc. Op bv de 700 vereniging staan die gegevens maar dan moet je lid zijn om daar bij te kunnen. Op de site van Gunther&Wagner begint de prijslijst van de 700/900 serie met een uitleg van de VIN en typeplaat. Weet je gelijk wat je aan boord hebt! Verder is het prima te doen om zelf de koppeling te vervangen. Is ook te bestellen op eerder genoemd adres maar ook bij Nordicar, VOMD, Estate services en uiteraard de dealer. Maar wat mij verbaasd is dat de koppeling met zo'n lage kilometerstand al op is??? Ik vermoed dat bij jou, je misschien een versleten koppelingsgaffel hebt, dat kan je inderdaad wel zien aan de stand ervan en "speling", dan schakelt het namelijk ook belabberd in dat geval moet de bak er af. Zit het pedaal laag en moet je echt tot op de bodem om te ontkoppelen? In het andere geval is een van je koppelingcilinders kapot.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
DawnBlueED
5th Gear member

940 B234F schreef:
Hartelijk dank allebei voor de snelle reactie!

bij de 940... hoe kan ik controleren welke ik heb? Moest het met serie nummer zijn op welke site dan?
Deze maal wat later antwoord, ik ben even niet in NL :D

De informatie die je zoekt vind je waarschijnlijk wel hier
http://www.volvoclub.org.uk/vin_900.shtml
940 B234F
Starter

Ik heb net met mijn vader gepraat hij had ook een 940 vroeger.
Hij had hetzelfde dat de pedaal tot bijna helemaal vanboven moest komen voor deze pakte.
Maar hij zei ook wel direct dat de koppeling van volvo hydraulisch is en zichzelf moet bijstellen en dit dus niet op verslete koppeling wijst.
Hij heeft nooit de oorzaak gevonden omdat hij kort erna de zijne heeft verkocht (heb ik hem nooit vergeven)
Hopelijk weten jullie waar ik moet zoeken.
Voor de rest dank u voor de geweldige info! Deze ga ik zeker opslagen.

Mvg dennis
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”