Beste Volvo liefhebbers,
Sinds een paar weken heb ik een vervelend probleem met m'n werkpaard. Het gaan hier over een Volvo S70 2,5 Tdi, met een 185 000 op de teller. Ik heb de wagen een half jaar geleden gekocht, altijd aangenaam en betrouwbaar mee rondgekacheld totdat ik begin augustus werd opgeschrikt door een luid gerammel. Dit bleek de spanner van de riem naar de injectiepomp te zijn die de riem niet meer volledig op spanning bracht waardoor deze tegen de plastiek beschermkap aanliep.
Dus naar de dichtsbijzijnde garage gebold, injectieriem en spanners laten vervangen, ineens de distrinutieriem + spanners en de waterpomp mee laten doen, kwestie van op zeker te spelen. Na enkele dagen kreeg ik telefoon dat de Volvo klaar stond om af te halen en dat hij liep als een zonnetje. Ik de auto afgehaald en bij het starten merkte ik dat dit iets minder vlot ging als anders en dat het lambda lichtje (naast service op het dashboard) bleef branden. Tijdens het rijden merk ik dat de auto onder de 2800tpm serieus inhoudt. Als ik dan boven de 2800tpm ga, geeft hij een duw in de rug en dan gaat hij zoals voorheen en in de volgende versnellingen blijft hij ook gaan als voorheen (opbouwend trekken vanaf 1800tpm). Blijf ik dan weer een aantal minuten cruisen op een normaal toerental en wil ik hernemen van pakweg 2000tpm, is er weer niemand thuis. Heel lastig bij het voorbijsteken op de autosnelweg of 80km/u wegen, of ik moet de auto op toeren houden als een benzine, wat niet echt de bedoeling is van zo'n diesel. De technieker die de werkzaamheden heeft uitgevoerd is ten einde raad, nu hoop ik stilaan op een antwoord van iemand met kennis van deze specifieke wagens/motoren zodat ik weer kan gaan genieten van m'n Volvo.
Verder is verbruik normaal gebleven, geen abnormale rookontwikkeling, geluiden of geuren...
Vermogensprobleem S70 2,5 Tdi
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik vermoed dat de brandstofpomp niet helemaal juist is afgesteld.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Er is vast wel een dieselspecialist in België, daar zou je eigenlijk heen moeten gaan om alles goed te laten afstellen.
Kijk maar eens in dit topic van het 850forum, jou type motorblok komt hier vaak ter sprake.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,35.0.html
Kijk maar eens in dit topic van het 850forum, jou type motorblok komt hier vaak ter sprake.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,35.0.html
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.08.2010 - 19:37
Eens vluchtig rondgesnuffeld, pomptiming zal wel fout zijn vrees ik...henry classic v70 schreef:Er is vast wel een dieselspecialist in België, daar zou je eigenlijk heen moeten gaan om alles goed te laten afstellen.
Kijk maar eens in dit topic van het 850forum, jou type motorblok komt hier vaak ter sprake.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,35.0.html
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Als dat je vermoeden is zou ik zeker naar een dieselspecialist gaan, hun kunnen zoiets heel nauwkeurig afstellen.Pieter_16 schreef:Eens vluchtig rondgesnuffeld, pomptiming zal wel fout zijn vrees ik...henry classic v70 schreef:Er is vast wel een dieselspecialist in België, daar zou je eigenlijk heen moeten gaan om alles goed te laten afstellen.
Kijk maar eens in dit topic van het 850forum, jou type motorblok komt hier vaak ter sprake.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,35.0.html
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Op Urk schijnt een hele goede dieselpomp-tovenaar te zitten. Althans, daar staat me wat van bij. Even spitten op het forum, staat wel ergens....en dat weet ik dan weer wel zeker.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
de dynamische pompafstelling kunnen ze bij een volvo dealer perfect afstellen
daar hebben ze systeemtester waar dit mee moet.
nu zal hij waarschijnlijk op de basis afstelling staan
daar hebben ze systeemtester waar dit mee moet.
nu zal hij waarschijnlijk op de basis afstelling staan
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Daar zijn de meningen over verdeeld bij een flink aantal s/v70 en 850 diesel-rijders. Hun ervaring is dat je bijv. bij Pul (Urk) de juiste afstelling krijgt en de wagens veel beter lopen dan voorheen (ook als deze eerst bij de dealer zijn afgesteld)eric vermeer schreef:de dynamische pompafstelling kunnen ze bij een volvo dealer perfect afstellen daar hebben ze systeemtester waar dit mee moet.
nu zal hij waarschijnlijk op de basis afstelling staan
Lees hun ervaringen maar eens.. http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,35.0.html
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.08.2010 - 19:37
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt voor zaterdag 22/9 bij dieselspecialist Terlouw. Volgens de persoon die ik daar aan de lijn had, wezen alle symptomen op foute timing van de pomp. Kan perfect zijn dat een Volvo of VAG dealer het ook kan, maar na de verschillende verhalen te lezen ga ik toch direct naar en diesel specialist. Nu wil ik ook dat hij perfect loopt
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.08.2010 - 19:37
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt voor zaterdag 22/9 bij dieselspecialist Terlouw. Volgens de persoon die ik daar aan de lijn had, wezen alle symptomen op foute timing van de pomp. Kan perfect zijn dat een Volvo of VAG dealer het ook kan, maar na de verschillende verhalen te lezen ga ik toch direct naar en diesel specialist. Nu wil ik ook dat hij perfect loopt
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26.04.2011 - 21:57
bij deze motoren is de pomptimingafstelling echt preciesiewerk het komt op de graad nauwkeurig als de pomp een paar graden verkeerd staat gaan ze of roken of bij warme motor slecht aanslaan of bij koude motor slecht aanslaan, ik heb een 850 tdi en heb deze ervaring ook gehad lamda lampje gaat branden, dit is puur pompafstelling
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.08.2010 - 19:37
Vandaag bij Terlouw geweest om m'n Tdi eens te laten nakijken. Het resultaat was vrij triest. Alles wat er aan de auto vervangen is geweest (behalve de waterpomp), is er weer af gehaald... Distributieriem lag fout, geen enkele spanner was correct opgespannen, de bovenste spanner aan de brandstofpompkant viel in stukken uiteen door verkeerde montage en de brandstofpomp stond buiten bereik afgesteld. Volgens de monteur van Terlouw heb ik veel geluk gehad dat de distributieriem er niet is afgesprongen aangezien hier bijna geen spanning opzat. Hierdoor ging inderdaad het lambdalampje branden aangezien de motor gewoon in noodloop draaide. Dus alle riemen herlegd, alle spanners correct opgespannen (en een nieuwe voor de stukgedraaide) en de brandstofpomp correct laten afstellen. Resultaat = een perfect startende, klinkende en presterende Tdi
Jammer genoeg wel een mooie factuur erbovenop, maar de service en het uitgevoerde werk is zodanig goed dat ik die maar snel uit het geheugen gewist heb! Verder heeft de monteur niets miszien aan de motor, dus ik zit wel weer ff safe!
Bedankt voor de antwoorden en de hulp!

Bedankt voor de antwoorden en de hulp!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Pieter_16 schreef:Vandaag bij Terlouw geweest om m'n Tdi eens te laten nakijken. Het resultaat was vrij triest. Alles wat er aan de auto vervangen is geweest (behalve de waterpomp), is er weer af gehaald... Distributieriem lag fout, geen enkele spanner was correct opgespannen, de bovenste spanner aan de brandstofpompkant viel in stukken uiteen door verkeerde montage en de brandstofpomp stond buiten bereik afgesteld. Volgens de monteur van Terlouw heb ik veel geluk gehad dat de distributieriem er niet is afgesprongen aangezien hier bijna geen spanning opzat. Hierdoor ging inderdaad het lambdalampje branden aangezien de motor gewoon in noodloop draaide. Dus alle riemen herlegd, alle spanners correct opgespannen (en een nieuwe voor de stukgedraaide) en de brandstofpomp correct laten afstellen. Resultaat = een perfect startende, klinkende en presterende TdiJammer genoeg wel een mooie factuur erbovenop, maar de service en het uitgevoerde werk is zodanig goed dat ik die maar snel uit het geheugen gewist heb! Verder heeft de monteur niets miszien aan de motor, dus ik zit wel weer ff safe!
Bedankt voor de antwoorden en de hulp!
Fijne garage dan die het de eerste keer voor je gedaan hebt,fietsenmakers dus!