Hallo mijn naam is Ramon Scheepers aka ik "rol" op het Volvolvo forum. Na bijna 4 jaar met een dikke grijns te hebben rondgebruld in een brandweerrode 240 diesel estate, werd het toch eens tijd voor wat anders. De 240 is en blijft voor mij de "echte volvo", echter ons exemplaar begon, mede door de ongunstige verhouding tussen belasting en dieselprijs, toch een beetje duur te worden. Kachelmotor zowat kaduuk, olielekkages, bonkende assen en een radiator van peperkoek deden ons besluiten toch maar naar wat anders uit te zien. Ook de toch krappe achterbank van de 240 (3 kinderen van 4,6&7) en het feit dat mijn vrouw meer gaat rijden hielpen daaraan mee.
Enfin, na een geweldige tijd in een Volvo, 65000 kilometers zonder noemenswaardige problemen, koop je....
Juist ja. De volgende (estate) modellen passeerden de revue.
Een 240 op gas. Serieus over nagedacht.
Een 740 op gas. Geen moment over nagedacht, ik vind 'm niet zo.
Een 940 op gas. Overwogen, maar redelijke exemplaren zijn duur.
Een 850 dan maar? of een v70? Budget is zeer beperkt, waarom dan toch een Volvo? Moet ik dat uitleggen dan?
Dus maar eens serieus op zoek gegaan naar een v70 op g3. Meteen raak bij een 1999er v70 bi-fuel met de respectabele km stand van 350.000 km.
Onderhoudshistorie redelijk bekend, paar kleine krasjes en deukjes (hoef ik me daar iig niet te druk over maken) en een mooi halflederen interieur. Alles zit erop en eraan en het meeste werkt ook nog. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat zelfs een Volvo na deze km's niet helemaal perfect meer is. Of wel, maar dan te duur voor mij. Wat model betreft vind ik het een zeer geslaagd model, de neus zou iets vierkanter mogen. En als ik in de spiegels kijk mis ik wel de schouders van onze grote rode tractor. En de rook bij "fel"acceleren. (meekomen met de rest).
Maar goed, genoeg sentiment.
Wat valt me zoal op:
Leuk:
Wat een heeeeeeeerlijk geluid bij +3000 rpm. Precies daar waar het vermogen begint.
Fijne stoelen en een geweldige zitpositie. En alles zit op de logische plek.
Vergeleken met een 240 is een v70 een bochtenridder.
De stilte.....
Minder leuk:
Een onbalans vanaf 120, een "roffel" beweegt zich van voor naar achter met een frequentie van 1 seconde. Onbalans? Fusees?
Onregelmatig stationair lopen op gas, ik heb iets gehoord over gasverdeelklep. die zou schoongemaakt moeten worden? Emissie lampje brandt ook.
Soms schakelt madam tijdens de onregelmatige stationaire loop op lpg zomaar over op benzine. een klik-klak op de lpg knop (na wegrijden) en we rijden weer vrolijk rond op lpg.
De cruise control werkt niet, waarschinlijk een lamme rem of koppelingssensor?
Gezien het geld wat we voor deze oudere dame hebben neergeteld is deze auto tot nu toe waar voor haar geld. Al ben ik wel op zoek naar bruikbare tips om een en ander te verbeteren of te verhelpen.
Ik zal binnenkort wat pica's plaatsen
Even Voorstellen.
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Héél veel bruikbare tips en oplossingen vind je ook op het 850forum, daar heeft bijna iedereen een Roffel..
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 20:22
dankuwel mijnheer. 

Volvo v70 bi-fuel 1999 351.534 km
Volvo 240 estate d 24 1991 281234 km
Ford transit connect 2011 56700 km
Volvo 240 estate d 24 1991 281234 km
Ford transit connect 2011 56700 km

- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Voor het schommelende stationaire toerental verdenk ik de ETM (elektronische gasklep). Regelmatig voorkomend probleem.
Nu nog foto's!
Nu nog foto's!

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02.09.2012 - 20:22
Na uitlezen blijkt idd de etm de boosdoener. Deze schijnt gereinigd te kunnen worden???? iemand ervaring hiermee?
Pica's komen, maar mijn vrouw werkt 's avonds en dan gaat onze nieuw aanwinst mee.
Verbruik op gas is 11,3 ltr per 100 km geweest, niet echt zuinig maar dat wisten we al
Hoewel, we hebben natuurlijk wel regelmatig ff doorgereden op de snelweg:).
Pica's komen, maar mijn vrouw werkt 's avonds en dan gaat onze nieuw aanwinst mee.

Verbruik op gas is 11,3 ltr per 100 km geweest, niet echt zuinig maar dat wisten we al

Volvo v70 bi-fuel 1999 351.534 km
Volvo 240 estate d 24 1991 281234 km
Ford transit connect 2011 56700 km
Volvo 240 estate d 24 1991 281234 km
Ford transit connect 2011 56700 km

- waver
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30.09.2011 - 11:20
Verbruik is netjes voor een roffel op gas.
Mijne lust nog een slokje meer hoor maar ik maak dan ook vooral korte ritjes
12,5 - 14 liter per 100 km.
Ach te gek rijden heeft nu eenmaal zijn prijs
Mijne lust nog een slokje meer hoor maar ik maak dan ook vooral korte ritjes
12,5 - 14 liter per 100 km.
Ach te gek rijden heeft nu eenmaal zijn prijs

Waver V70 classic 2.5 20V '97, Vialle LPI, 481.000km V70 D5 2003, 440000km Volvo v50 T5 2004, 361000km