hallo mensen,
ik rijd nu ruim 4 jaar een S60 D5 uit 2001 (van 220k tot inmiddels 360k km). Met veel plezier. Ivm gezinsuitbreiding (nr 3) kijk ik soms eens twijfelend naar een belastingvrije 240 estate. En dat dan wellicht te combineren met wat meer OV-gebruik en iets selectiever autogebruik. Is dit dom of misschien wel slim? Zijn er een beetje geschikte exemplaren in de roulatie die een beetje betrouwbaar zijn? En dan juist gas of diesel, of toch maar benzine? (kan ik even kijken of het uberhaupt uit kan). Wat vinden jullie redelijke prijzen? Ik vermoed overigens dat de achterbankbreedte toch niet breder zal zijn dan de S60? Weet iemand hoe breed-ie is?
Heel wat vragen, maar misschien dat iemand al wat antwoorden in zijn hoofd heeft?
mvrgr Christiaan
s60 > 240 ?
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Als je "ruime" wagen wilt dan zou ik een 745 nemen, mega veel ruimte en op gas doen ze het prima..
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Belastingvrij rijden icm OV (betaald door de baas in mijn geval) is de perfect. Staat de auto stil dan kost hij maar 15 euro in de maand voor de Allrisk (allrisk is aan te raden ivm de dagwaarde) Je kan gaan voor een hele vroege 245 maar dan stap je in een iets verbeterde 145 serie. Ik zou gaan voor een 86er deze zijn al goed aangekleed met bijv Airco, CV, electrische ramen, sterke B230 motor, 4 traps automaat (als je dat wilt). Ik rij zelf op gas maar zal ook geen moeite hebben met een D24 (6 cill van VW LT) lekker rauw diesel geluid en lekker soepel vanwege de 6 in lijn. Nadeel bij slcht onderhoud gaan ze niet zo lang mee als de benzine versie, en ze zijn wat slomer (80 PK op 1300 nog wat kg) Wil je een kant en klare dan zal je zitten tussen de 5 en de 7,5 duizend, maar ze zijn er veel duurder maar ook goedkoper. De achterbank van een 245 is geschikt voor 3 personen mits deze niet al te fors zijn want dan wordt het krap, maar 3 kinderen kunnen er gemakkelijk zitten. De breedte van de achterbank is dacht ik 1,35 mtr.Chrizzle D5 schreef:hallo mensen,
ik rijd nu ruim 4 jaar een S60 D5 uit 2001 (van 220k tot inmiddels 360k km). Met veel plezier. Ivm gezinsuitbreiding (nr 3) kijk ik soms eens twijfelend naar een belastingvrije 240 estate. En dat dan wellicht te combineren met wat meer OV-gebruik en iets selectiever autogebruik. Is dit dom of misschien wel slim? Zijn er een beetje geschikte exemplaren in de roulatie die een beetje betrouwbaar zijn? En dan juist gas of diesel, of toch maar benzine? (kan ik even kijken of het uberhaupt uit kan). Wat vinden jullie redelijke prijzen? Ik vermoed overigens dat de achterbankbreedte toch niet breder zal zijn dan de S60? Weet iemand hoe breed-ie is?
Heel wat vragen, maar misschien dat iemand al wat antwoorden in zijn hoofd heeft?
mvrgr Christiaan
FF gegoogld
Het uitzicht over een deinende motorkap terwijl het landschap rustig voorbij zoeft is al een erg sterk argument om een 240 aan te schaffen.
Het is één van de weinige echt klassieke auto’s (ontwerp dateert uit de jaren 60!) die je zonder enig probleem kunt gebruiken in het huidige verkeer.
De grap met een 240 begint al bij het starten! De ventilator geeft een geweldig geluid en het apparaat danst af en toe wat bij stationair toerental. Boven de 3000 toeren begint de motor wel erg te grommen, maar die krijg je heus niet snel kapot.
Een 240 rijdt erg gemakkelijk en comfortabel. Hij is 100% overzichtelijk en het is niet moeilijk om deze auto in kleine parkeervakjes te wurmen. De draaicirkel is veel kleiner dan menig B-segment autootje en mocht je ooit iets aantikken.... Volvo heeft daadwerkelijk bumpers uitgevonden. De stoelen en zitpositie is ronduit goed te noemen. Gezien de afmetingen is de binnenruimte niet super groot, maar op een of andere manier wel knus omdat het interieur her en der wat antiek aandoet.
De motor is vergevingsgezind en pakt eigenlijk altijd wel op en je moet wel erg gek doen om ’m af te laten slaan.
Met een 2 liter is dit niet bepaald een sprinter maar hij kan snel zat. Op hoge snelheid is de wagen best stabiel. Nadelig is het windgeruis en vanaf 150km/u is de snelheidsbeleving wel erg fors. Wanneer je bij hogere snelheden bochten neemt voel je je meer een schipper, maar de auto blijft behoorlijk goed volgen. Scherpe richels of nattigheid maakt een 240 trouwens iets valser.
Het verbruik valt met 1 op 11 reuze mee (en da’s met airco aan).
De passieve veiligheid is naar huidige maatstaven nog steeds goed. De actieve veiligheid bestaat in de vorm van ontwijkende medeweggebruikers. Overigens word je vanzelf een rustige en ontspannen automobilist in een 240.
En als je de ’m afzet, dan schut de auto nog een paar keer.
Eerlijke mechanica dus.
Kortom, een karakterbak!
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ja maar een 245 is toch wel de echte laatse volvo als we het over het uiterlijk hebben, maar als je ruimte zoekt dan is een 745 nog groter. Qua motoren zijn ze hetzelfde en zal een 245 ook op gas goed lopen. Een 745 diesel was ook met een turbo te krijgen.henry classic v70 schreef:Als je "ruime" wagen wilt dan zou ik een 745 nemen, mega veel ruimte en op gas doen ze het prima..
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Ik zou zeker voor de 245 gaan...
Op de een of andere manier niet kapot te krijgen, alles is zeer eenvoudig onderhoudbaar.... doen!!
Op de een of andere manier niet kapot te krijgen, alles is zeer eenvoudig onderhoudbaar.... doen!!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
kunnen ze wel willen, lpf wilde dubbeldeks snelwegen en varkensflats 
De overstap zal vooral in luxe en gemak kunnen wel tegenvallen denk ik, de draai cirkel daar in tegen
Ik zou veel testritten gaan maken en ervaren wat het '240 rijden' inhoud.

De overstap zal vooral in luxe en gemak kunnen wel tegenvallen denk ik, de draai cirkel daar in tegen

Ik zou veel testritten gaan maken en ervaren wat het '240 rijden' inhoud.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Het went heel gauw hoor zo'n 245. Zeker als ik in de 145 van mijn schoonpa heb gereden (een paar dagen) en dan weer in mijn eigen 245 stap. Wereld van verschil. Kijk met een nieuwe auto is het niet te vergelijken, je merkt het allleen in de portomenee, alhoewel een oldtimer je geldbuidel ook behoorlijk leeg kan trekken hoor.B-lennium schreef:kunnen ze wel willen, lpf wilde dubbeldeks snelwegen en varkensflats
De overstap zal vooral in luxe en gemak kunnen wel tegenvallen denk ik, de draai cirkel daar in tegen
Ik zou veel testritten gaan maken en ervaren wat het '240 rijden' inhoud.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Weet je wat het is....
Een nieuwe auto schrijft al snel 2000-4000 per jaar af, als het niet meer is...
Verzekering (all risks) al snel Euro 500 per jaar.
Wegenbelasting van een dikke benzine auto Euro 600 per jaar
Onderhoud bij een nieuw Euro 500 per jaar (afhankelijk van je km's natuurlijk).
Dus al snel zo'n 4000-5000 per jaar aan een nieuwe kwijt...
Een 245 uit 1986, een goede, kost je 6-7K.
Verzekering 200/jaar voor all risks en veel km's.
Wegenbelasting 0 Euro
Afschrijving 0 Euro
Dat is dus 1.5 jaar afschrijving van die nieuwe tegen de hele waarde van die mooie 245...
En elke maand dat je er dan niets mee hebt.....
(en al heb je een factuur van 2000 euro liggen van een Volvo dealer ofzo... dan NOG ben je goedkoper uit!)
Kortom, als het om de poen gaat, altijd een klassieker rijden!
En leuk is het ook nog.
Vind het zelf zo prima dat ik een C30 (nieuw) en een V50 (summum/GT 2.4) laat staan om rond te tuffen in een 245...
Een nieuwe auto schrijft al snel 2000-4000 per jaar af, als het niet meer is...
Verzekering (all risks) al snel Euro 500 per jaar.
Wegenbelasting van een dikke benzine auto Euro 600 per jaar
Onderhoud bij een nieuw Euro 500 per jaar (afhankelijk van je km's natuurlijk).
Dus al snel zo'n 4000-5000 per jaar aan een nieuwe kwijt...
Een 245 uit 1986, een goede, kost je 6-7K.
Verzekering 200/jaar voor all risks en veel km's.
Wegenbelasting 0 Euro
Afschrijving 0 Euro
Dat is dus 1.5 jaar afschrijving van die nieuwe tegen de hele waarde van die mooie 245...
En elke maand dat je er dan niets mee hebt.....
(en al heb je een factuur van 2000 euro liggen van een Volvo dealer ofzo... dan NOG ben je goedkoper uit!)
Kortom, als het om de poen gaat, altijd een klassieker rijden!
En leuk is het ook nog.
Vind het zelf zo prima dat ik een C30 (nieuw) en een V50 (summum/GT 2.4) laat staan om rond te tuffen in een 245...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Iets om even aan te denken: Je hebt in de 740/760 achterin een stukje meer ruimte, met name voor kinderzitjes (zeker als je die achterstevoren monteert) is dat toch wel erg handig.
O.a. daarom ben ik destijds ook overgestapt van de V40 naar de V70
Overigens geen ervaring met (al dan niet omgekeerde) kinderzitjes in de 240, misschien past dat ook wel ruimschoots, maar voor mn gevoel gaat dat net wat meer puzzelen worden.
O.a. daarom ben ik destijds ook overgestapt van de V40 naar de V70
Overigens geen ervaring met (al dan niet omgekeerde) kinderzitjes in de 240, misschien past dat ook wel ruimschoots, maar voor mn gevoel gaat dat net wat meer puzzelen worden.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
-
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Ik rij sinds Maart in een 245 super polar. Daarvoor een V70 uit 2009. Auto is getaxeerd op 8500 euro en is daarvoor ook allrisk verzekerd. Auto rij ik dagelijks en heb er inmiddels 10.000km mee gereden, inclusief een kampeervakantie (4 man plus alle kampeerzooi).
Ondanks dat het een oudere auto is, die overigens wel gewoon ABS, Airco, stuurbekrachtiging, leer, stoelverwarming etc., is de 245 een auto die je echt dagelijks kunt gebruiken. Ruimte op de achterbank is bij een 740 inderdaad groter dan die van de 245 maar ook die is echt prima hoor. En de bagageruimte is groter. Persoonlijk vind ik de 245 ook een veel mooiere auto. Een echte Volvo. Bij ons heet hij de tank. Alles straalt degelijkheid uit.
Kosten tot nu toe: 4 nieuwe banden omdat de oude 80.000km erop hadden zitten. Hadden nog net voldoende profiel maar als ik op vakantie ga met mijn gezin dan wil ik dat de auto op perfecte banden staat.
Tot nu toe geen seconde spijt van de auto al realiseer ik mij dat het best een investering is en dat de kosten van een latere 245 hoger zijn dan die van een belastingvrije 245.... Maar dan nog is de auto zoveel goedkoper dan mijn vorige V70... en stiekem ben ik er ook veel blijer mee...
Ondanks dat het een oudere auto is, die overigens wel gewoon ABS, Airco, stuurbekrachtiging, leer, stoelverwarming etc., is de 245 een auto die je echt dagelijks kunt gebruiken. Ruimte op de achterbank is bij een 740 inderdaad groter dan die van de 245 maar ook die is echt prima hoor. En de bagageruimte is groter. Persoonlijk vind ik de 245 ook een veel mooiere auto. Een echte Volvo. Bij ons heet hij de tank. Alles straalt degelijkheid uit.
Kosten tot nu toe: 4 nieuwe banden omdat de oude 80.000km erop hadden zitten. Hadden nog net voldoende profiel maar als ik op vakantie ga met mijn gezin dan wil ik dat de auto op perfecte banden staat.
Tot nu toe geen seconde spijt van de auto al realiseer ik mij dat het best een investering is en dat de kosten van een latere 245 hoger zijn dan die van een belastingvrije 245.... Maar dan nog is de auto zoveel goedkoper dan mijn vorige V70... en stiekem ben ik er ook veel blijer mee...

Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Hoi mensen,
dank voor de vele reacties.
Ik had nog wel een paar vraagjes:
Zijn er nog bijzonderheden qua motortype? Zoals: juist veel problemen met diesel of juist met gas bijvoorbeeld?
en waar moet ik qua verbruik rekening mee houden. In de autoweek carbase staat voor een 240 benzine circa 1:10 tot 1:11 en diesel 1:12 tot 1:13 gemiddeld. Is dat ook jullie ervaring? En met gas?
bvd
dank voor de vele reacties.
Ik had nog wel een paar vraagjes:
Zijn er nog bijzonderheden qua motortype? Zoals: juist veel problemen met diesel of juist met gas bijvoorbeeld?
en waar moet ik qua verbruik rekening mee houden. In de autoweek carbase staat voor een 240 benzine circa 1:10 tot 1:11 en diesel 1:12 tot 1:13 gemiddeld. Is dat ook jullie ervaring? En met gas?
bvd
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
-
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
In de 240 zul je over het algemeen een b230f (red block) aantreffen. In de super polars zat standaard een b200f. Maar, oersterke blokken. Vandaar ook dat je ze vaak met 4/500.000km nog aangeboden ziet worden.
Ik rij (b230f handgeschakeld) zowel op benzine als LPG gemiddeld tussen de 1 op 9 / 1 op 10 (zonder airco). Dat zijn, naar ik heb begrepen, wel hele mooie cijfers die de meesten niet halen. En ik rij bovengemiddeld veel 80 km/u wegen dus zou het zuiniger kunnen bij meer snelweg kilometers. Wel merk ik dat wanneer ik 130 rij, je dat direct merkt in het brandstof gebruik. Net als het gebruik van de airco.
Ik rij (b230f handgeschakeld) zowel op benzine als LPG gemiddeld tussen de 1 op 9 / 1 op 10 (zonder airco). Dat zijn, naar ik heb begrepen, wel hele mooie cijfers die de meesten niet halen. En ik rij bovengemiddeld veel 80 km/u wegen dus zou het zuiniger kunnen bij meer snelweg kilometers. Wel merk ik dat wanneer ik 130 rij, je dat direct merkt in het brandstof gebruik. Net als het gebruik van de airco.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Kijk ook eens op mijn weblog voor heel veel info over de 240!Chrizzle D5 schreef:Hoi mensen,
dank voor de vele reacties.
Ik had nog wel een paar vraagjes:
Zijn er nog bijzonderheden qua motortype? Zoals: juist veel problemen met diesel of juist met gas bijvoorbeeld?
en waar moet ik qua verbruik rekening mee houden. In de autoweek carbase staat voor een 240 benzine circa 1:10 tot 1:11 en diesel 1:12 tot 1:13 gemiddeld. Is dat ook jullie ervaring? En met gas?
bvd
Gas verbruikt tussen de 1 op 8 en 1 op 9 is reeel
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Heel even een tip tussen door... Het is aanbevolen je airco wel aan te houden zo veel mogelijk. er zit ook olie door die voor de smering van de pomp zorgt. Heb je hem altijd uit staan dan heb je een verhoogde kans dat ie een keer zegt dat je het zelf mag gaan doen.Rene68 schreef:In de 240 zul je over het algemeen een b230f (red block) aantreffen. In de super polars zat standaard een b200f. Maar, oersterke blokken. Vandaar ook dat je ze vaak met 4/500.000km nog aangeboden ziet worden.
Ik rij (b230f handgeschakeld) zowel op benzine als LPG gemiddeld tussen de 1 op 9 / 1 op 10 (zonder airco). Dat zijn, naar ik heb begrepen, wel hele mooie cijfers die de meesten niet halen. En ik rij bovengemiddeld veel 80 km/u wegen dus zou het zuiniger kunnen bij meer snelweg kilometers. Wel merk ik dat wanneer ik 130 rij, je dat direct merkt in het brandstof gebruik. Net als het gebruik van de airco.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Goede tip Arjan. Ik zet hem inderdaad soms even aan als mijn ruiten beslaan als ik mijn kinderen van de voetbaltraining haal. Ik heb het vroeger ooit eens gehad dat ik in Italië in de file kwam, echt snik en snikheet, en toen zei de airco inderdaad, doe het zelf maar....
Op vakantie zette ik hem aan als we op de snelweg reden. Anders met het raampje open. Je merkt toch dat airco aardig wat brandstofverbruik veroorzaakt! Is ook de sport om zo zuinig mogelijk te rijden natuurlijk....
Op vakantie zette ik hem aan als we op de snelweg reden. Anders met het raampje open. Je merkt toch dat airco aardig wat brandstofverbruik veroorzaakt! Is ook de sport om zo zuinig mogelijk te rijden natuurlijk....

Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik herinner mij van mijn kinderjaren dat het probleem met de achterbank was dat wij (met 3 kinderen) altijd naar het midden gedrukt werden, doordat de zijkanten van de zitting van de bank op de wielkasten leunen. Zeker toen wij als kinderen wat ouder werden hadden we hier 'last' van. Toen kocht mijn vader een 940 en was het probleem over. Een jaar later ging ik het huis uit;)
Ik rij nu S60 en mijn ouders hebben sinds enkele jaren weer een 240. Ik sleutel aan de 240. Heerlijke auto om aan te sleutelen, en fantastisch om in te rijden. Een echte tank, helemaal met dat geluid van de fan. Ik weet alleen niet of ik mijn s60 zou willen ruilen voor een 240. Het rijdt mooi, maar het is van zichzelf wel een boot vergeleken met een S60. Flink overhellen in de bochten. Comfortabel, qua zitten, maar ik zou de binnenruimte, grootte van het dashboard en technische snufjes van de S60 missen.
Ik zou echter dolgraag een 240 náást de S60 willen
Overigens, mijn ouders hebben een '93er 240 met B230FD motor, betrekkelijk 'moderne' computer. Originele cruise controle ingebouwd, mijn vader reed er dagelijks mee van Leeuwarden - Groningen, verbruik 1 op 1 a 1 op 12. Hij rijdt wel rustig. Vanwege de hoge benzineprijs en toch behoorlijk verbruik, rijdt ie nu in een Corsa diesel, 1 op 22, en staat de 240 geschorst. De 240 komt dan alleen in de zomer naar buiten.
Ik rij nu S60 en mijn ouders hebben sinds enkele jaren weer een 240. Ik sleutel aan de 240. Heerlijke auto om aan te sleutelen, en fantastisch om in te rijden. Een echte tank, helemaal met dat geluid van de fan. Ik weet alleen niet of ik mijn s60 zou willen ruilen voor een 240. Het rijdt mooi, maar het is van zichzelf wel een boot vergeleken met een S60. Flink overhellen in de bochten. Comfortabel, qua zitten, maar ik zou de binnenruimte, grootte van het dashboard en technische snufjes van de S60 missen.
Ik zou echter dolgraag een 240 náást de S60 willen

Overigens, mijn ouders hebben een '93er 240 met B230FD motor, betrekkelijk 'moderne' computer. Originele cruise controle ingebouwd, mijn vader reed er dagelijks mee van Leeuwarden - Groningen, verbruik 1 op 1 a 1 op 12. Hij rijdt wel rustig. Vanwege de hoge benzineprijs en toch behoorlijk verbruik, rijdt ie nu in een Corsa diesel, 1 op 22, en staat de 240 geschorst. De 240 komt dan alleen in de zomer naar buiten.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Ik herinner mij dat ik gisteren nog met 3 jongens van minimaal 1,65meter op de achterbank een stuk heb gereden. Heb geen klachten gekregen. Sterker nog, ik kreeg complimenten dat ze lekkerder zaten dan thuis op de bank. Het is dus allemaal nog relatief. In mijn geval heb ik liever veel bagageruimte ivm kamperen. En ook ik vind een 240 veel mooier dan een 740 maar dat is natuurlijk smaak!
Vwb overhellen in de bochten, daar is van alles aan te doen. Met die van mij rij ik net zo hard door de bochten als met mijn V70 met four-c op de sportstand.
Uiteraard gaat het allemaal minder soepel en met meer geluid maar tegen de charmes van een 240 kan geen nieuwe Volvo op!
Vwb overhellen in de bochten, daar is van alles aan te doen. Met die van mij rij ik net zo hard door de bochten als met mijn V70 met four-c op de sportstand.
Uiteraard gaat het allemaal minder soepel en met meer geluid maar tegen de charmes van een 240 kan geen nieuwe Volvo op!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
- Locatie: Noordwijk Z-H
Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Volvo 240 naast mijn S60 :roll: . De 240 is belastingvrij en gebruik ik puur voor de hobby.
Het rijdt heerlijk ontspannend, je onthaast echt. Ik rij er veel rustiger in dan in mijn S60, dat gaat gewoon vanzelf. Geniet er dus volop van!
Maar qua comfort is het toch een wereld van verschil ten op zichte van de S60. Nu zal er wel wat verschil zitten tussen een late 240 (1992 bijv.)
en die van mij (1984), maar de S60 is gewoon veel stiller en soepeler en heeft uiteraard een betere wegligging.
Dat neemt zoals gezegd niet weg dat de 240 niet lekker rijdt, maar heel anders. En op langere/reguliere (en vakantie-) ritten zou ik de S60 toch gaan missen.
Dus bedenk dat goed voor jezelf. In ieder geval succes met je keuze.
Groet,
Volvo-Cees
Het rijdt heerlijk ontspannend, je onthaast echt. Ik rij er veel rustiger in dan in mijn S60, dat gaat gewoon vanzelf. Geniet er dus volop van!

Maar qua comfort is het toch een wereld van verschil ten op zichte van de S60. Nu zal er wel wat verschil zitten tussen een late 240 (1992 bijv.)
en die van mij (1984), maar de S60 is gewoon veel stiller en soepeler en heeft uiteraard een betere wegligging.
Dat neemt zoals gezegd niet weg dat de 240 niet lekker rijdt, maar heel anders. En op langere/reguliere (en vakantie-) ritten zou ik de S60 toch gaan missen.
Dus bedenk dat goed voor jezelf. In ieder geval succes met je keuze.
Groet,
Volvo-Cees
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)