volvo 2.5 tdi

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

Hallo,

Ik heb recentelijk de kop etc. moeten vervangen van mijn V70 2.5 tdi uit 1997 na een gebroken tandriem.
Zware maar leuke klus. Na de revisie hebben we echter het probleem dat de auto soms slecht start, slaat aan en bijna meteen weer af en dan start hij moeilijk. Als hij loopt loopt hij als een zonnetje.
Nu dacht ik dus nog maar eens de stand van de brandstofpomp te controleren vandaag, nog een half tandje verzet maar dat stelde niet veel voor.
Sindsdien nog 20 keer merktekens gecontroleerd en alles staat op tijd.
Echter krijgen we de auto nu met geen mogelijkheid meer aan, met opslepen heeft hij nog even stationair gelopen, loopt mooi rond, maar na gasgeven sloeg hij af met grote pluim.
alles nogmaals nagelopen maar nu weet ik het even niet meer.

heeft er iemand een tip?
Het is toch allemaal mechanisch ?, of wordt er ook nog eea electronisch gecorrigeerd?

bvd

mup
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ga bij een diesel specialist langs en laat de boel fatsoenlijk afstellen. Zowel statisch als dynamisch.

IK vermoed dat de afstelling totaal niet goed staat. Maak een afspraak bijv bij Terlouw in Mijnsherenland dan weet je al snel wat er aan de hand is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Op merktekens kun je de pomp niet afstellen,alleen de basis afstelling kun je daar mee doen,fijn afstelling moet met de computer(vida bijv)
Staat de nokkenas wel goed ten opzichte van de krukas?
Ik kan het wel voor je doen,maar je woont niet om de hoek lees ik!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

MarioC70 schreef:Op merktekens kun je de pomp niet afstellen,alleen de basis afstelling kun je daar mee doen,fijn afstelling moet met de computer(vida bijv)
Staat de nokkenas wel goed ten opzichte van de krukas?
Ik kan het wel voor je doen,maar je woont niet om de hoek lees ik!
Mario,

bedankt maar krukas en nokkenas staan perfect, merkteken op vliegwiel en blokkeergereedschap voor kruk as perfect in lijn.
maar met basisafstelling pomp zou hij toch in ieder geval moeten lopen, en het vreemde id dat het soms wel goed ging en soms niet, en nu helemaal niet meer. Dus snap ik er eigenlijk helemaal niets meer van. Het lijkt wel of de timing van de pomp verloopt, maar het merkteken niet
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als alles perfect staat,zou hij dus moeten lopen,spanners goed,nokkenastandwielen goed vast?
Het is een veel voorkomend probleem,na een riemwissel of andere reparatie niet meer lopen of goed lopen.
We horen dat bijna wekelijks dit probleem.
Door foutive afstellingen enz enz.
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand

ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

Gloeit hij wel voor? Laat je hem wel voorgloeien?
Aangezien je zegt dat hij slecht start?

Krukas sensor niet kapotgemaakt, per ongeluk?
Hierdoor willen auto's ook nog wel eens slecht starten!
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

Bedankt voor alle tips,

ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp


groet
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mup schreef:Bedankt voor alle tips,

ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp


groet

Beter is met de uitleesapparatuur.Werkt ook stuk sneller en meer precieser
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand

ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

mup schreef:Bedankt voor alle tips,

ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp


groet
Met klokje 0,5mm en dynamisch,s(lopend)tussen -1 en plus 2,
Afstellen op min 0,8 loopt hij het mooist.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

mup schreef:Bedankt voor alle tips,

ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp


groet
Toch wel typisch, nu is er al meerdere keren aangegeven dat de afstelling zowel statisch (dus optisch obv merktekens) èn dynamisch d.m.v VIDA dient te gebeuren, waarom dat niet gewoon even doen?

Het is een prachtblok wat echt eigenlijk alleen olie en koelvloeistof nodig heeft om het te doen, maar net de distributiewissel is een bewerkelijk en daarom kostbaar klusje (zeker in vergelijking met de D5).
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

Hi quota,

Ik wist niet dat je kwaad werd, maar om hem met VIDA af te stellen moet hij wel eerst lopen toch ?
Ik heb vadis programma, welke kabel heb ik hier voor nodig en hoe gaat dat dan verder in zijn werk?


bedankt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ramon&Ramon schreef:Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
+1
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

Ramon&Ramon schreef:Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
Klopt, maar daar leer je niets van.
En alles moet een keer de eerste keer zijn.
Het fijnafstellen aan de computer kan ik laten doen maar ik moet hem eerst mechanisch zo hebben dat hij loopt en daar lijkt het klokje toch wel het meest nauwkeurig aangezien dat merkteken niet op de gemakkelijkste plaats zit.
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

inderdaad aan de binnenkant van het pompwiel staat een vierkantje en dan op het pomphuis staat aan de voorkant een geultje/inkeping en die moet gelijk staan en dan moet hij lopen. de pomp kun je ook vast zetten/blokkeren maar dit kan op elke stand dus niet een vast punt

als de krukas op tijd staat en ook de nokkenas dan de pomp op merkteken dan moet hij lopen

wat ook nog kan is dat je krukas op tijd staat maar dat hij 1X rond is gegaan dus dat nu je nokkenas een halve slag verkeerd staat dus zou dan je krukas 1 omwenteling moeten verdraaien t.o.v. je pomp en dan nog een proberen.


MarioC70 schreef:
eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand

ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

eric vermeer schreef:inderdaad aan de binnenkant van het pompwiel staat een vierkantje en dan op het pomphuis staat aan de voorkant een geultje/inkeping en die moet gelijk staan en dan moet hij lopen. de pomp kun je ook vast zetten/blokkeren maar dit kan op elke stand dus niet een vast punt

als de krukas op tijd staat en ook de nokkenas dan de pomp op merkteken dan moet hij lopen

wat ook nog kan is dat je krukas op tijd staat maar dat hij 1X rond is gegaan dus dat nu je nokkenas een halve slag verkeerd staat dus zou dan je krukas 1 omwenteling moeten verdraaien t.o.v. je pomp en dan nog een proberen.

bedankt,

die optie had ik deze week ook nog bedacht.
maar gelukkig was dat niet zo.
heb vanavond met meetklok alles op tijd gezet (0,5 mm) met klokje.
Best wel een verschil met de merktekens, morgen weer alles aansluiten en dan maar zien wat er gebeurt.
Ik hou jullie op de hoogte




MarioC70 schreef:
eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand

ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
mup
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.09.2012 - 19:34
Locatie: Breda

bedankt allemaal,

gisteren pomp met meetklokje afgesteld, wel een heel precies klusje, alles opgebouwd, en loopt weer beter als ooit en start bijna zonder de sleutel aan te raken. Komt dus heel erg nauw.
Het opmerkelijke is echter dat het wel lijkt dat de afstelling niet exact overeenkomt met de merktekens op pompwiel en blok. Een goede tip is dus om voor het verwijderen even de positie van de pomp met stift oid te merken op een duidelijk zichtbare plaats.
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Ik rij er ergens laat dit jaar, begin volgende jaar lekker voor naar Nederland. Afspraak maken bij Pul op Urk en de hele distributie en pompriem laten doen. Paar uurtjes werk en dan weer 100.000km plezier.


Ewøut
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”