Pagina 1 van 1
volvo 2.5 tdi
Geplaatst: 16.09.2012 - 20:02
door mup
Hallo,
Ik heb recentelijk de kop etc. moeten vervangen van mijn V70 2.5 tdi uit 1997 na een gebroken tandriem.
Zware maar leuke klus. Na de revisie hebben we echter het probleem dat de auto soms slecht start, slaat aan en bijna meteen weer af en dan start hij moeilijk. Als hij loopt loopt hij als een zonnetje.
Nu dacht ik dus nog maar eens de stand van de brandstofpomp te controleren vandaag, nog een half tandje verzet maar dat stelde niet veel voor.
Sindsdien nog 20 keer merktekens gecontroleerd en alles staat op tijd.
Echter krijgen we de auto nu met geen mogelijkheid meer aan, met opslepen heeft hij nog even stationair gelopen, loopt mooi rond, maar na gasgeven sloeg hij af met grote pluim.
alles nogmaals nagelopen maar nu weet ik het even niet meer.
heeft er iemand een tip?
Het is toch allemaal mechanisch ?, of wordt er ook nog eea electronisch gecorrigeerd?
bvd
mup
Geplaatst: 16.09.2012 - 22:46
door sbv
Ga bij een diesel specialist langs en laat de boel fatsoenlijk afstellen. Zowel statisch als dynamisch.
IK vermoed dat de afstelling totaal niet goed staat. Maak een afspraak bijv bij Terlouw in Mijnsherenland dan weet je al snel wat er aan de hand is
Geplaatst: 16.09.2012 - 22:59
door MarioC70
Op merktekens kun je de pomp niet afstellen,alleen de basis afstelling kun je daar mee doen,fijn afstelling moet met de computer(vida bijv)
Staat de nokkenas wel goed ten opzichte van de krukas?
Ik kan het wel voor je doen,maar je woont niet om de hoek lees ik!
2.5 tdi start niet
Geplaatst: 17.09.2012 - 19:04
door mup
MarioC70 schreef:Op merktekens kun je de pomp niet afstellen,alleen de basis afstelling kun je daar mee doen,fijn afstelling moet met de computer(vida bijv)
Staat de nokkenas wel goed ten opzichte van de krukas?
Ik kan het wel voor je doen,maar je woont niet om de hoek lees ik!
Mario,
bedankt maar krukas en nokkenas staan perfect, merkteken op vliegwiel en blokkeergereedschap voor kruk as perfect in lijn.
maar met basisafstelling pomp zou hij toch in ieder geval moeten lopen, en het vreemde id dat het soms wel goed ging en soms niet, en nu helemaal niet meer. Dus snap ik er eigenlijk helemaal niets meer van. Het lijkt wel of de timing van de pomp verloopt, maar het merkteken niet
Geplaatst: 17.09.2012 - 19:34
door Ramon&Ramon
Als alles perfect staat,zou hij dus moeten lopen,spanners goed,nokkenastandwielen goed vast?
Het is een veel voorkomend probleem,na een riemwissel of andere reparatie niet meer lopen of goed lopen.
We horen dat bijna wekelijks dit probleem.
Door foutive afstellingen enz enz.
Geplaatst: 17.09.2012 - 19:55
door eric vermeer
het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand
ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Geplaatst: 17.09.2012 - 22:05
door volvo lover
Gloeit hij wel voor? Laat je hem wel voorgloeien?
Aangezien je zegt dat hij slecht start?
Krukas sensor niet kapotgemaakt, per ongeluk?
Hierdoor willen auto's ook nog wel eens slecht starten!
Geplaatst: 19.09.2012 - 13:39
door mup
Bedankt voor alle tips,
ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp
groet
Geplaatst: 19.09.2012 - 13:53
door Ramon&Ramon
mup schreef:Bedankt voor alle tips,
ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp
groet
Beter is met de uitleesapparatuur.Werkt ook stuk sneller en meer precieser
Geplaatst: 19.09.2012 - 14:07
door MarioC70
eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand
ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
Geplaatst: 19.09.2012 - 14:13
door MarioC70
mup schreef:Bedankt voor alle tips,
ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp
groet
Met klokje 0,5mm en dynamisch,s(lopend)tussen -1 en plus 2,
Afstellen op min 0,8 loopt hij het mooist.
Geplaatst: 19.09.2012 - 14:36
door Quota
mup schreef:Bedankt voor alle tips,
ik ga het weekend maar even pomp afstellen met meetklok, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie goed staat.
Weet iemand de plunjerhoogte van deze pomp
groet
Toch wel typisch, nu is er al meerdere keren aangegeven dat de afstelling zowel
statisch (dus optisch obv merktekens) èn
dynamisch d.m.v VIDA dient te gebeuren, waarom dat niet gewoon even doen?
Het is een prachtblok wat echt eigenlijk alleen olie en koelvloeistof nodig heeft om het te doen, maar net de distributiewissel is een bewerkelijk en daarom kostbaar klusje (zeker in vergelijking met de D5).
Geplaatst: 19.09.2012 - 14:49
door mup
Hi quota,
Ik wist niet dat je kwaad werd, maar om hem met VIDA af te stellen moet hij wel eerst lopen toch ?
Ik heb vadis programma, welke kabel heb ik hier voor nodig en hoe gaat dat dan verder in zijn werk?
bedankt
Geplaatst: 19.09.2012 - 14:58
door Ramon&Ramon
Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
Geplaatst: 19.09.2012 - 15:17
door Quota
Ramon&Ramon schreef:Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
+1
Geplaatst: 19.09.2012 - 18:33
door mup
Ramon&Ramon schreef:Sorry voor de opmerking,maar als je al niet weet hoe een en ander moet,dan kun je het beter laten doen door iemand met ervaring,scheelt een hoop werk en ergenis!
Klopt, maar daar leer je niets van.
En alles moet een keer de eerste keer zijn.
Het fijnafstellen aan de computer kan ik laten doen maar ik moet hem eerst mechanisch zo hebben dat hij loopt en daar lijkt het klokje toch wel het meest nauwkeurig aangezien dat merkteken niet op de gemakkelijkste plaats zit.
Geplaatst: 21.09.2012 - 21:04
door eric vermeer
inderdaad aan de binnenkant van het pompwiel staat een vierkantje en dan op het pomphuis staat aan de voorkant een geultje/inkeping en die moet gelijk staan en dan moet hij lopen. de pomp kun je ook vast zetten/blokkeren maar dit kan op elke stand dus niet een vast punt
als de krukas op tijd staat en ook de nokkenas dan de pomp op merkteken dan moet hij lopen
wat ook nog kan is dat je krukas op tijd staat maar dat hij 1X rond is gegaan dus dat nu je nokkenas een halve slag verkeerd staat dus zou dan je krukas 1 omwenteling moeten verdraaien t.o.v. je pomp en dan nog een proberen.
MarioC70 schreef:eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand
ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
Geplaatst: 21.09.2012 - 22:38
door mup
eric vermeer schreef:inderdaad aan de binnenkant van het pompwiel staat een vierkantje en dan op het pomphuis staat aan de voorkant een geultje/inkeping en die moet gelijk staan en dan moet hij lopen. de pomp kun je ook vast zetten/blokkeren maar dit kan op elke stand dus niet een vast punt
als de krukas op tijd staat en ook de nokkenas dan de pomp op merkteken dan moet hij lopen
wat ook nog kan is dat je krukas op tijd staat maar dat hij 1X rond is gegaan dus dat nu je nokkenas een halve slag verkeerd staat dus zou dan je krukas 1 omwenteling moeten verdraaien t.o.v. je pomp en dan nog een proberen.
bedankt,
die optie had ik deze week ook nog bedacht.
maar gelukkig was dat niet zo.
heb vanavond met meetklok alles op tijd gezet (0,5 mm) met klokje.
Best wel een verschil met de merktekens, morgen weer alles aansluiten en dan maar zien wat er gebeurt.
Ik hou jullie op de hoogte
MarioC70 schreef:eric vermeer schreef:het is best moeilijk om de pomp precies op merkteken te zetten omdat je een denkbeeldige lijn moet trekken en recht van voren kijken dus moet eigenlijk met een spiegeltje omdat je van boven erop kijkt scheelt dat snel een halve tand
ik ken dit uit ervaring en zelfs als hij dan loopt dien hij nog afgesteld te worden met vida of de systeemtester
Denkbeeldige lijn?Waarmee,dat zie ik niet staan,weet je welke inkeping je moet hebben dan op het pomphuis?
De meesten weten niet dat er een merkteken op de pomp staat,is een klein vierkantje aan de binnenzijde van het pompwiel,voor de basisafstelling moet deze gelijk staan met de onderste inkeping op het pomphuis.
Vliegwiel merktekens onder de auto gelijk zetten,nokkenas gleuf gelijk met de kop en de riemen monteren.
Pomp kun je ook blokkeren.
Geplaatst: 23.09.2012 - 20:30
door mup
bedankt allemaal,
gisteren pomp met meetklokje afgesteld, wel een heel precies klusje, alles opgebouwd, en loopt weer beter als ooit en start bijna zonder de sleutel aan te raken. Komt dus heel erg nauw.
Het opmerkelijke is echter dat het wel lijkt dat de afstelling niet exact overeenkomt met de merktekens op pompwiel en blok. Een goede tip is dus om voor het verwijderen even de positie van de pomp met stift oid te merken op een duidelijk zichtbare plaats.
Geplaatst: 28.09.2012 - 23:58
door EwoutSchalkwijk
Ik rij er ergens laat dit jaar, begin volgende jaar lekker voor naar Nederland. Afspraak maken bij Pul op Urk en de hele distributie en pompriem laten doen. Paar uurtjes werk en dan weer 100.000km plezier.
Ewøut