Bediening valt weg

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Fabian
3rd Gear member

Twee jaar geleden tijdens de winter heb ik eerder last van gehad en ook hier op het forum besproken (maar kan het niet meer terug vinden) , regelmatig is de RTI niet te bedienen.

Zo ook vandaag. Het scherm was al omhoog door de tv input (radio ontvangst via dvb-t). Ik druk achterop het stuur op enter, de kaart wordt zichtbaar, maar het menu verschijnt niet.

Volvotech heeft eerder aangegeven dat het zou kunnen komen doordat de dvd speler de navigatie dvd niet (goed) kan lezen.

Tot nu toe helpt dan alleen het opnieuw starten van de auto, het lijkt net windows. Omdat ik haast had drukte ik al op beide knoppen (back/enter) voordat het scherm beeld gaf en ineens werd ik verrast met een diagnosis menu.

Ook in het diagnosis menu was twee keer bediening niet mogelijk. De eerste keer bewoog de cursor niet meer en de tweede keer ging het blijkbaar fout tijdens het bedienen want de cursor bleef eindeloos door het menu heen scrollen.

Omdat het ook fout gaat in het diagnosis menu vermoed ik dat het ergens anders aan zou kunnen liggen dan het niet kunnen lezen van de dvd. Iemand tips ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Die laatste opmerking "blijft scrollen" betekent dat er dus iets blijft hangen...
Vraag is of de computer de instructies blijft krijgen (van de knop op je stuur!) of zelf in de war is.

Ik zou de verbinding in je stuur eens nakijken!
Er zit volgens mij een sleeptcontact in voor de canbus... als vet/vies, dan ook dit soort issues!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Fabian
3rd Gear member

vet/vies klinkt als iets wat eenvoudig op te lossen is, maar...

Nieuwe situatie.

- HU op TV-2 via DVB-T radio aan het luisteren.
- RTI actief, scherm geeft route weer

- Tijdens het rijden ineens RTI beeld weg en de input van TV-2 wordt weergegeven.
- RTI knoppen op het stuur reageren weer niet.
- Snelheid veranderen (> 140) laat RTI weer even zien met de melding dat de resolutie/zoom gewijzigd is en geeft na enkele seconden weer TV-2 weer.

Auto herstarten (ik hoor de windows tune in m'n hoofd) en probleem is weer opgelost.

Tijdens het rommelen in de kofferbak viel het mij op dat de 3 tulp plugjes van de originele apple kabel, die aangesloten is op de IMIV kabel, op het blanke metaal van de auto lagen. Waarmee er dus sluiting gemaakt zou kunnen worden tussen de audo/video signaal pin en massa.

Sinds het verplaatsen is de RTI niet meer raar gaan doen. Kan dit er mee te maken hebben of zal het toeval zijn?
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Lijkt toeval, want ook het "activeren" en "deactiveren" van het RTI beeld (ipv je DVB-T Tuner) op je RTI scherm is een canbus aangelegenheid, wordt nl aangestuud vanuit je knopjes stuurwiel bediening (of IR-AB).

Die massa (van audio en video) die de massa van de auto raakt kan dit eigenlijk niet veroorzaken, in het ergste geval zou dat een piep en een kraak moeten geven....
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Fabian
3rd Gear member

Nog een nieuwe situatie :)

Auto start met HU nog op TV-2, duurt wat langer dan normaal, scherm komt omhoog. Er is beeld maar de backlight lijkt uit te staan.

Knoppen van stuurbediening doen niks.

Na een tijdje rijden gaat de backlight aan en is de stuurbediening ook weer bruikbaar.

Ik sta op het punt om de VBB3 in te bouwen met wat speelgoed, maar ik denk dat nog nog even wacht gezien de problemen :)
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hahaha, nu weet ik het zeker dat het canbus is!
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”