koppakking vervangen 740 diesel

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Ik heb een heel groot probleem met mijn Volvo 740! Ik heb 2 weken geleden de koppakking en de klepseals van de 2,4l diesel vervangen. Nu heb ik de tandwielen los moeten maken van de brandstofpomp en van de distributieriem om de keringen ook te vervangen. Ik kwam erachter dat er geen kenmerken op de tandwielen stond, dus ik heb zelf een kenmerk op de tandwielen gezet (met een stift). toen ik de tandwielen losmaakte, kwam ik erachter dat er helemaal geen spie in de nokkenas zitten en ook geen speibaan in de tandwielen! Dus het is wat lastig om nu het perfecte moment voor de distributie en de brandstofpomp te vinden. zijn hier manieren voor om hier wel het goede moment te vinden? want de auto loopt nu niet meer. Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik stel mij voor dat je morgen naar de bibliotheek gaat en het bewuste boek gaat lenen van P. Olving. Bij ons in Flevoland staat hij wel ergens te leen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

Als er geen spie in zit, maakt het ook niet uit hoe het tandwiel erop komt, zolang je de as van de pomp maar niet bewogen hebt. Of zie ik dat fout?
En de nokkenas is makkelijk, cilinder 1 zit aan de kant van de distributieriem, deze moet op het BDP (bovenste dode punt) staan, met de kleppen niet op tuimelen!

Verder de ontsteking wel goed aangesloten? Bougiekabels e.d?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Bougie kabels op een diesel??

Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

er staan merktekens op het vliegwiel.
zet het vliegwiel op 0,het teken zit in het gat op het vliegwielhuis.
zet de nokkenas gleuf horizontaal gelijk met de cilinderkop,monteer het tandwiel,in de brandstofpomp zit een gat waar een pen ik kan.
Zet alles vast en dan moet hij lopen.
Het mooiste is als je het gereedschap er voor hebt.
Ik heb dat wel,maar je woont te ver begrijp ik.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

volvo lover schreef:Als er geen spie in zit, maakt het ook niet uit hoe het tandwiel erop komt, zolang je de as van de pomp maar niet bewogen hebt. Of zie ik dat fout?
En de nokkenas is makkelijk, cilinder 1 zit aan de kant van de distributieriem, deze moet op het BDP (bovenste dode punt) staan, met de kleppen niet op tuimelen!

Verder de ontsteking wel goed aangesloten? Bougiekabels e.d?

Niet goed gelezen vrees ik?
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Je hebt een hele berg speciaal gereedschap nodig. De nokkenas zet je op tijd met fixeerplaat Volvo 999-5190, pas daarna kan je aan de pomp beginnen waar je een meetklokje en pen voor gebruikt. Je hebt ook nog diverse tegenhouders nodig voor de tandwielen en de krukaspoulie.

Ik zal kijken of het me qua tijd nog lukt de handleiding hier te kopiëren.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Beetje overdreven die berg gereedschap,tegenhouder en twee afstel dingen voor de basisafstelling,meer niet,voor de preciese afstelling is inderdaad een klokje nodig,maar als er aan de pomsteun niets is gewijzigd,staat de pomp meestal goed.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Dimmes, hier staat de hele procedure beschreven, succes. :)
Een net boekje mag je er zelf van maken :P
Sla het wel even op want het blijft niet eeuwig staan.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

arjan_de_jong schreef:Bougie kabels op een diesel??

Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?

Niet zo goed gelezen...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je geen technies engels kunt lezen,schiet dit niet op denk ik!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

arjan_de_jong schreef:Bougie kabels op een diesel??

Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?

Niet zo goed gelezen...
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Meeste monteurs zullen daar wel uitkomen denk ik hoor. Ik heb nagenoeg al mijn na slagwerk voor auto's hier in het engels Net als het programma auto data. Heb ik ook in het engels. Vind het nooit een probleem.

Maar het boek zal ook wel in het nederlands te vinden zjin verwacht ik.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

ja het wordt mij al veel duidelijker. Ik zal al deze tips gebruiken dan horen jullie het wel. Het enige is dat ik wel de pomp van de steun heb gehaald. is dit nog te redden zonder meetklok? En de brandstofpomp ligt ook uit elkaar, maar dat lukt nog wel om deze weer in elkaar te zetten.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bezint eer gij begint, is een gezegde.

Met dit soort dingen, moet je niet klakkeloos alles maar uit elkaar halen.
Jezelf "inlezen" is echt verstandig.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Dimmes960
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 25.06.2008 - 19:04

Die discussie zal ik niet aangaan. Er zijn stappen beschreven in het P.H. Olving die niet helemaal overeenkomen met het geen in de auto zit. Dan gaan er dingen niet helemaal zoals beschreven is.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Om de koppakking te vervangen heb je wel een hoop gesloopt,wat is daar de reden van?
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Dimmes960 schreef:ja het wordt mij al veel duidelijker. Ik zal al deze tips gebruiken dan horen jullie het wel. Het enige is dat ik wel de pomp van de steun heb gehaald. is dit nog te redden zonder meetklok? En de brandstofpomp ligt ook uit elkaar, maar dat lukt nog wel om deze weer in elkaar te zetten.
Zonder meetklok zal je de fijne afstelling op gehoor moeten doen, monteurs met veel ervaring hebben daar vaak al moeite mee. Rij je langere tijd met een verkeerde afstelling dan kan dat motorschade geven.
Dimmes960 schreef:Die discussie zal ik niet aangaan. Er zijn stappen beschreven in het P.H. Olving die niet helemaal overeenkomen met het geen in de auto zit. Dan gaan er dingen niet helemaal zoals beschreven is.
Staat de dieselmotor zo wie zo wel in dat boekje?

Mocht je er nog niet uitkomen dan kan je ook eens vragen op: De volvo 700 vereniging en/of één van de vele buitenlandse Volvo forums. Of zelfs op een VW forum, vrijwel dezelfde motor vind je namelijk ook in oudere types VW LT.

Verder; laat je niet gek maken ... :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Laat je niet gek maken?

Hij krijgt de hele procedure op een presenteerblaadje en weet het nog niet?
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ramon&Ramon schreef:Laat je niet gek maken?

Hij krijgt de hele procedure op een presenteerblaadje en weet het nog niet?
Geen idee wat de TS nu wel en niet weet, misschien dat hij daar zelf nog over bericht. Wat ik wel weet is dat niet iedereen voor zijn brood sleutelt, er zijn ook mensen die zoiets vanuit hun hobby doen. Misschien hoort de TS wel tot die groep en dan getuigt het in ieder geval van moed om het toch aan te durven aanpakken. Zelfs al mislukt het dan is het nog een leerproject.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”