Pagina 1 van 2
koppakking vervangen 740 diesel
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:08
door Dimmes960
Ik heb een heel groot probleem met mijn Volvo 740! Ik heb 2 weken geleden de koppakking en de klepseals van de 2,4l diesel vervangen. Nu heb ik de tandwielen los moeten maken van de brandstofpomp en van de distributieriem om de keringen ook te vervangen. Ik kwam erachter dat er geen kenmerken op de tandwielen stond, dus ik heb zelf een kenmerk op de tandwielen gezet (met een stift). toen ik de tandwielen losmaakte, kwam ik erachter dat er helemaal geen spie in de nokkenas zitten en ook geen speibaan in de tandwielen! Dus het is wat lastig om nu het perfecte moment voor de distributie en de brandstofpomp te vinden. zijn hier manieren voor om hier wel het goede moment te vinden? want de auto loopt nu niet meer. Ik hoor het graag.
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:28
door Msuidgeest
Ik stel mij voor dat je morgen naar de bibliotheek gaat en het bewuste boek gaat lenen van P. Olving. Bij ons in Flevoland staat hij wel ergens te leen.
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:40
door volvo lover
Als er geen spie in zit, maakt het ook niet uit hoe het tandwiel erop komt, zolang je de as van de pomp maar niet bewogen hebt. Of zie ik dat fout?
En de nokkenas is makkelijk, cilinder 1 zit aan de kant van de distributieriem, deze moet op het BDP (bovenste dode punt) staan, met de kleppen niet op tuimelen!
Verder de ontsteking wel goed aangesloten? Bougiekabels e.d?
Geplaatst: 17.09.2012 - 22:43
door arjan_de_jong
Bougie kabels op een diesel??
Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?
Geplaatst: 17.09.2012 - 23:26
door Ramon&Ramon
er staan merktekens op het vliegwiel.
zet het vliegwiel op 0,het teken zit in het gat op het vliegwielhuis.
zet de nokkenas gleuf horizontaal gelijk met de cilinderkop,monteer het tandwiel,in de brandstofpomp zit een gat waar een pen ik kan.
Zet alles vast en dan moet hij lopen.
Het mooiste is als je het gereedschap er voor hebt.
Ik heb dat wel,maar je woont te ver begrijp ik.
Geplaatst: 17.09.2012 - 23:27
door Ramon&Ramon
volvo lover schreef:Als er geen spie in zit, maakt het ook niet uit hoe het tandwiel erop komt, zolang je de as van de pomp maar niet bewogen hebt. Of zie ik dat fout?
En de nokkenas is makkelijk, cilinder 1 zit aan de kant van de distributieriem, deze moet op het BDP (bovenste dode punt) staan, met de kleppen niet op tuimelen!
Verder de ontsteking wel goed aangesloten? Bougiekabels e.d?
Niet goed gelezen vrees ik?
Geplaatst: 17.09.2012 - 23:44
door DawnBlueED
Je hebt een hele berg speciaal gereedschap nodig. De nokkenas zet je op tijd met fixeerplaat Volvo 999-5190, pas daarna kan je aan de pomp beginnen waar je een meetklokje en pen voor gebruikt. Je hebt ook nog diverse tegenhouders nodig voor de tandwielen en de krukaspoulie.
Ik zal kijken of het me qua tijd nog lukt de handleiding hier te kopiëren.
Geplaatst: 17.09.2012 - 23:52
door MarioC70
Beetje overdreven die berg gereedschap,tegenhouder en twee afstel dingen voor de basisafstelling,meer niet,voor de preciese afstelling is inderdaad een klokje nodig,maar als er aan de pomsteun niets is gewijzigd,staat de pomp meestal goed.
Geplaatst: 18.09.2012 - 05:38
door DawnBlueED
Geplaatst: 18.09.2012 - 10:31
door volvo lover
arjan_de_jong schreef:Bougie kabels op een diesel??
Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?
Niet zo goed gelezen...
Geplaatst: 18.09.2012 - 10:31
door MarioC70
Als je geen technies engels kunt lezen,schiet dit niet op denk ik!
Geplaatst: 18.09.2012 - 12:20
door volvo lover
arjan_de_jong schreef:Bougie kabels op een diesel??
Dat is toch een VAG blok? Ik meen dat je daar een speciale pin voor had die je door het tandwiel van de pomp kon steken zodat deze niet kon bewegen. Zit apart aan de achterkant van het blok toch? Of het heb ik nu het verkeerde blok in gedachte?
Niet zo goed gelezen...
Geplaatst: 18.09.2012 - 12:41
door arjan_de_jong
Meeste monteurs zullen daar wel uitkomen denk ik hoor. Ik heb nagenoeg al mijn na slagwerk voor auto's hier in het engels Net als het programma auto data. Heb ik ook in het engels. Vind het nooit een probleem.
Maar het boek zal ook wel in het nederlands te vinden zjin verwacht ik.
Geplaatst: 18.09.2012 - 20:29
door Dimmes960
ja het wordt mij al veel duidelijker. Ik zal al deze tips gebruiken dan horen jullie het wel. Het enige is dat ik wel de pomp van de steun heb gehaald. is dit nog te redden zonder meetklok? En de brandstofpomp ligt ook uit elkaar, maar dat lukt nog wel om deze weer in elkaar te zetten.
Geplaatst: 18.09.2012 - 21:10
door wim de jong
Bezint eer gij begint, is een gezegde.
Met dit soort dingen, moet je niet klakkeloos alles maar uit elkaar halen.
Jezelf "inlezen" is echt verstandig.
Geplaatst: 18.09.2012 - 21:23
door Dimmes960
Die discussie zal ik niet aangaan. Er zijn stappen beschreven in het P.H. Olving die niet helemaal overeenkomen met het geen in de auto zit. Dan gaan er dingen niet helemaal zoals beschreven is.
Geplaatst: 18.09.2012 - 23:11
door Ramon&Ramon
Om de koppakking te vervangen heb je wel een hoop gesloopt,wat is daar de reden van?
Geplaatst: 19.09.2012 - 18:14
door DawnBlueED
Dimmes960 schreef:ja het wordt mij al veel duidelijker. Ik zal al deze tips gebruiken dan horen jullie het wel. Het enige is dat ik wel de pomp van de steun heb gehaald. is dit nog te redden zonder meetklok? En de brandstofpomp ligt ook uit elkaar, maar dat lukt nog wel om deze weer in elkaar te zetten.
Zonder meetklok zal je de fijne afstelling op gehoor moeten doen, monteurs met veel ervaring hebben daar vaak al moeite mee. Rij je langere tijd met een verkeerde afstelling dan kan dat motorschade geven.
Dimmes960 schreef:Die discussie zal ik niet aangaan. Er zijn stappen beschreven in het P.H. Olving die niet helemaal overeenkomen met het geen in de auto zit. Dan gaan er dingen niet helemaal zoals beschreven is.
Staat de dieselmotor zo wie zo wel in dat boekje?
Mocht je er nog niet uitkomen dan kan je ook eens vragen op: De volvo 700 vereniging en/of één van de vele buitenlandse Volvo forums. Of zelfs op een VW forum, vrijwel dezelfde motor vind je namelijk ook in oudere types VW LT.
Verder; laat je niet gek maken ...

Geplaatst: 19.09.2012 - 23:07
door Ramon&Ramon
Laat je niet gek maken?
Hij krijgt de hele procedure op een presenteerblaadje en weet het nog niet?
Geplaatst: 20.09.2012 - 00:52
door DawnBlueED
Ramon&Ramon schreef:Laat je niet gek maken?
Hij krijgt de hele procedure op een presenteerblaadje en weet het nog niet?
Geen idee wat de TS nu wel en niet weet, misschien dat hij daar zelf nog over bericht. Wat ik wel weet is dat niet iedereen voor zijn brood sleutelt, er zijn ook mensen die zoiets vanuit hun hobby doen. Misschien hoort de TS wel tot die groep en dan getuigt het in ieder geval van moed om het toch aan te durven aanpakken. Zelfs al mislukt het dan is het nog een leerproject.