Pagina 1 van 2
					
				Fluctuerend koelvloeistofniveau?
				Geplaatst: 21.09.2012 - 09:03
				door Sherlock
				Beste leden,
Vanmorgen gaf m'n S60 de melding: koelvloeistof te laag, stop z.s.m. Dus ik deed de motorkap open, en zag dat het niveau nog geen millimeter onder het minimum zat. Ik besloot door te rijden en na 500 meter weer te checken, maar dat bleek niet nodig. De melding verdween na 10 seconden. Toen ik 3 km later aankwam op m'n werk was het peil weer normaal (tussen min en max). 
Is dit normaal?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 09:49
				door Johan s60
				Waarschijnlijk wel, omdat de koelvloeistof iets uitzet als deze warmer wordt
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 09:53
				door Sherlock
				Okido, dan gooi ik er gewoon wat bij.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 09:57
				door HansEindhovenV70
				Nou, zo'n grote fuluctuaties zijn volgens mij niet normaal hoor, dan trekt ie toch ergens vacuum waarschijnlijk
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 10:00
				door Sherlock
				Niet precies tussen min en max hoor, maar wel boven min in ieder geval. 
Wat betekent het als ie vacuüm trekt?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 10:01
				door Sherlock
				Zal sowieso straks eens kijken of het nu gewoon normaal blijft.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 10:23
				door Sherlock
				Staat nu weer op hetzelfde niveau als vanmorgen, 1 millimeter onder MIN. Ik denk dat ik er gewoon wat bijgooi en het even in de gaten hou.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 11:34
				door Iroll
				Koud staat het peil rond het minimum, met hete motor halverwege min en max. Als je bijvult zal hij het teveel er vanzelf uitgooien via de overloop. Je moet je pas druk gaan maken als het peil met koude motor steeds lager blijkt te gaan staan. Dus een paar keer checken 's morgens voor het starten.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 11:39
				door Sherlock
				Ah, ik snap 't. Dat ie nu wat lager staat dan een week geleden kan dus ook komen door de wat lagere buitentemperatuur?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 14:51
				door Iroll
				De buitentemp. mag niet uitmaken voor het nivo koud, alleen de temp. van de motor heeft er invloed op. Hou het in de gaten, 's morgens bij een koude start hoort het nivo niet lager te staan als bij eerdere controles.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 15:21
				door Sherlock
				Dan is het wel gek dat ie lager is dan een tijdje geleden. 
Nou ja, we zullen zien.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 15:25
				door edraket
				Kijk goed naar de onderkant van de radiator. Soms is het lastig te zien maar als er een heel klein lek is verdampt dat direct, maar laat wel wat sporen achter van de koelvloeistof. Tevens even goed kijken naar de aansluiting van de slangen. Soms wil een klem niet meer goed vast zitten waardoor er wat lekkage te zien is.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 21.09.2012 - 15:28
				door Sherlock
				Ik zou de radiator nog niet herkennen als er met hoofdletters 'radiator' op zou staan, maar ik ga m'n best doen. 

 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 08:33
				door Sherlock
				Hij lijkt toch heel langzaam te lekken... Binnenkort toch maar even naar de garage dus.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 09:10
				door edraket
				Kun je ook lekkage zien,  of is het nivo weer iets gedaald?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 09:20
				door Sherlock
				Ik kan geen lekkage zien (ook niet heel goed gekeken), maar er is na 3 dagen/600 kilometer wel weer ongeveer 1/3 uit. Ik controleer het elke keer voor vertrek in ieder geval.
Lijkt allemaal niet heel erg te zijn, maar zal 'm wel even naar de garage moeten brengen. Zelf ga ik nooit vinden waar het zit in ieder geval.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 09:36
				door edraket
				Is het een benzine of diesel?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 10:29
				door Sherlock
				T5, benzine dus.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 10:56
				door edraket
				Je zou nog even kunnen laten testen of er koelvloeistof in de olie zit. Dan is vaak de oliekoeler lek van binnen. Doorgaans gaat het vloeistof verlies dan wat sneller, maar dit is vrij eenvoudig te controleren.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 24.09.2012 - 11:02
				door Sherlock
				Neem aan dat ik dat zelf ook wel kan zien? Wel nog olie gepeild van de week, zo op de peilstok gezien zag het er prima uit. 
En 5000 kilometer na bijvullen nog bijna op MAX, dus olieverbruik zit wel goed.