Olie lekt - nokkenas

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Ik kom juist van de garage voor wat moest zijn een onschuldig olielekje.
Nu blijkt er heel wat meer aan de hand.

Blijkt dat er iets aan de nokkenas scheelt, heel de blok zat onder de olie.
Men zei dat het nogal wat werkuren gaat kosten omdat die er volledig uit moet. Maar als ik mijn oliepeil regelmatig nakeek, kon het niet zoveel kwaad.

Nu lijkt mij dit toch geen gezonde situatie?!

Iemand die hetzelfde heeft voorgehad en mij kan vertellen wat dit grapje gaat kosten? (heb het gevraagd maar een bedrag konden ze er niet op plakken...)
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Kobayashi,
Ik weet niet waar je vandaan komt maar bij mij in de buurt (Tilburg) is een kleine garage (geen personeel) die graag een gratis diagnose stelt en prijsopgave vooraf doet. Je moet wel met de auto er dan mee langskomen. Ik ga hier altijd naartoe voor bijzondere zaken. Is een tip. Ik heb geen belangen hoor.
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Dag Jan,

Bedankt, maar Tilburg is me iets te ver. Ze hebben het mij uitgelegd in technische termen, maar snap er geen jota van om eerlijk te zijn.

Heb nu juist wat olie aangekocht, zodat ik tenminste mijn oliepeil regelmatig kan juist houden.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Je hebt, dacht ik, dezelfde motor als ik. Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

janvanmeer schreef:...........Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Er wordt juist aangeraden om de olie nooit maar dan ook nooit op max moet vullen, maar juist ietsjes over de helft.
Er zijn verschillende verhalen bekend dat een beetje te veel olie (door oa regenereren van het roetfilter) de vermenging van diesel in de carter het peil nog verder oploopt, en eea niet goed gaat. (slechtere smeereigenschappen, en in het ergste geval het op hol slaan van de dieselmotor)

En dat wil je niet meemaken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.

Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

mazzelpik !!!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV, als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
Kobayashi schreef:
Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.

Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Kijk de eerdere berichten na. Er is zelfs een modificatie beschikbaar voor de 1.6 modellen, deze omvat o.m. een andere peilstok, dus niet de gele.
Het oliepeil staat bij de modificatie wat hoger om de kleine motor en turbo beter van smering te voorzien.

wim de jong schreef:
janvanmeer schreef:...........Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Er wordt juist aangeraden om de olie nooit maar dan ook nooit op max moet vullen, maar juist ietsjes over de helft.
Er zijn verschillende verhalen bekend dat een beetje te veel olie (door oa regenereren van het roetfilter) de vermenging van diesel in de carter het peil nog verder oploopt, en eea niet goed gaat. (slechtere smeereigenschappen, en in het ergste geval het op hol slaan van de dieselmotor)

En dat wil je niet meemaken.
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Niemand die hetzelfde probleem voor heeft gehad? Had graag geweten aan welke kosten ik mij kan verwachten
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

janvanmeer schreef:Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV, als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
Kobayashi schreef:
Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.

Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..

Ik doe het vaker,ik weet waar ik het over heb,om de keerring te vervangen hoef je niet de halve kop te demonteren.
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

ik denk dat de vloeibare pakking van de bovenste deksel olie lekt en hier zitten de nokkenassen aan vast en dan is het wel een flink werkje waar ook de verstuivers er voor uit moeten

en idd voor een keering hoeft niet alles los
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”