Pagina 1 van 1
Olie lekt - nokkenas
Geplaatst: 22.09.2012 - 11:41
door Kobayashi
Ik kom juist van de garage voor wat moest zijn een onschuldig olielekje.
Nu blijkt er heel wat meer aan de hand.
Blijkt dat er iets aan de nokkenas scheelt, heel de blok zat onder de olie.
Men zei dat het nogal wat werkuren gaat kosten omdat die er volledig uit moet. Maar als ik mijn oliepeil regelmatig nakeek, kon het niet zoveel kwaad.
Nu lijkt mij dit toch geen gezonde situatie?!
Iemand die hetzelfde heeft voorgehad en mij kan vertellen wat dit grapje gaat kosten? (heb het gevraagd maar een bedrag konden ze er niet op plakken...)
Geplaatst: 22.09.2012 - 12:04
door janvanmeer
Kobayashi,
Ik weet niet waar je vandaan komt maar bij mij in de buurt (Tilburg) is een kleine garage (geen personeel) die graag een gratis diagnose stelt en prijsopgave vooraf doet. Je moet wel met de auto er dan mee langskomen. Ik ga hier altijd naartoe voor bijzondere zaken. Is een tip. Ik heb geen belangen hoor.
Geplaatst: 22.09.2012 - 12:07
door Kobayashi
Dag Jan,
Bedankt, maar Tilburg is me iets te ver. Ze hebben het mij uitgelegd in technische termen, maar snap er geen jota van om eerlijk te zijn.
Heb nu juist wat olie aangekocht, zodat ik tenminste mijn oliepeil regelmatig kan juist houden.
Geplaatst: 22.09.2012 - 14:08
door janvanmeer
Je hebt, dacht ik, dezelfde motor als ik. Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Geplaatst: 22.09.2012 - 14:23
door wim de jong
janvanmeer schreef:...........Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Er wordt juist aangeraden om de olie
nooit maar dan ook
nooit op max moet vullen, maar juist ietsjes over de helft.
Er zijn verschillende verhalen bekend dat een beetje te veel olie (door oa regenereren van het roetfilter) de vermenging van diesel in de carter het peil nog verder oploopt, en eea niet goed gaat. (slechtere smeereigenschappen, en in het ergste geval het op hol slaan van de dieselmotor)
En dat wil je niet meemaken.
Geplaatst: 22.09.2012 - 15:04
door Ramon&Ramon
Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Geplaatst: 22.09.2012 - 17:26
door Kobayashi
Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.
Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..
Geplaatst: 22.09.2012 - 18:25
door wim de jong
mazzelpik !!!
Geplaatst: 22.09.2012 - 20:48
door janvanmeer
Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV, als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
Kobayashi schreef:Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.
Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..
Geplaatst: 22.09.2012 - 20:52
door janvanmeer
Kijk de eerdere berichten na. Er is zelfs een modificatie beschikbaar voor de 1.6 modellen, deze omvat o.m. een andere peilstok, dus niet de gele.
Het oliepeil staat bij de modificatie wat hoger om de kleine motor en turbo beter van smering te voorzien.
wim de jong schreef:janvanmeer schreef:...........Een 1.6D. Zorg ervoor dat bij deze het pijl op max staat en de goede volsyntheet 5w-30.
Er wordt juist aangeraden om de olie
nooit maar dan ook
nooit op max moet vullen, maar juist ietsjes over de helft.
Er zijn verschillende verhalen bekend dat een beetje te veel olie (door oa regenereren van het roetfilter) de vermenging van diesel in de carter het peil nog verder oploopt, en eea niet goed gaat. (slechtere smeereigenschappen, en in het ergste geval het op hol slaan van de dieselmotor)
En dat wil je niet meemaken.
Geplaatst: 23.09.2012 - 16:36
door Kobayashi
Niemand die hetzelfde probleem voor heeft gehad? Had graag geweten aan welke kosten ik mij kan verwachten
Geplaatst: 23.09.2012 - 16:50
door MarioC70
janvanmeer schreef:Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV, als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
Kobayashi schreef:Ramon&Ramon schreef:Om de nokkenaskeerring te vervangen hoef de nokkenas niet gedemonteerd te worden.
Bij een dealer geweest?
Ja bij de officiële dealer.
Ivm de roetfilter: bij het onderhoud 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik er geen heb? Model 08/2005..
Ik doe het vaker,ik weet waar ik het over heb,om de keerring te vervangen hoef je niet de halve kop te demonteren.
Geplaatst: 23.09.2012 - 19:21
door eric vermeer
ik denk dat de vloeibare pakking van de bovenste deksel olie lekt en hier zitten de nokkenassen aan vast en dan is het wel een flink werkje waar ook de verstuivers er voor uit moeten
en idd voor een keering hoeft niet alles los