Pagina 1 van 3

Ratio of Emotie

Geplaatst: 26.09.2012 - 18:52
door joost
Ik ben op zoek naar een waardig opvolger van mijn V70 classic 1997 op LPG.

Ik heb op dit moment twee auto's in het vizier, beiden op LPG (nieuw) en rond de 145.000 op de klok.

De een is een complete V70 2.4 140pk handgeschakeld uit 2004 de ander een 2.4T AWD automaat uit 2002 met alles erop en eraan, waaronder dvd schermen in de hoofdsteunen. Wat prijs betreft komen ze met elkaar overeen.

Ratio en Emotie... Van de eerste verwacht ik weinig problemen, maar de tweede heeft een paar ingrediënten waarmee je in de gevarenzone terecht kunt komen: turbo, AWD, Automaat.

Wie kan mij vertellen of het ècht zo slecht gesteld is met de automaten en of turbo's en AWD zwakke punten zijn?

Geplaatst: 26.09.2012 - 19:12
door sbv
De 2004 is dat modeljaar 2005 of modeljaar 2004 ?
zelf zou ik goed kijken naar het AWD systeem. er staat me bij dat deze van het kwetsbare soort is. Overigens is voor beide van toepassing zijn ze van Flushlube of iets voorzien ?

Geplaatst: 26.09.2012 - 19:16
door evert65
moeilijke keuze inderdaad,
maar laat de ratio voorrang krijgen! als je dat lukt ( lukt mij ook niet altijd) :-D
succes met uitzoeken

Geplaatst: 26.09.2012 - 19:53
door Laguna-S60
linkjes??

Geplaatst: 26.09.2012 - 21:43
door Bakboord1
Ik heb voor de ratio gekozen en mis de emotie nu wel eens. Maar de ratio heeft me ook nog niet teleur gesteld. De keuze kun je alleen zelf maken.
Een turbo zonder awd zou mijn voorkeur hebben.
Awd is een zwak punt bij volvo.

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:06
door w.stif
Wat een leuke opdracht vor je.
Aller eerst zou ik hoe dan ok voor een automaat gaan.
Wat AWD betrefdt kan ik daar over mee praten, ik was nml zelf in het bezit van een wonder schone V70 AWD D5 geartronic,,topper topper!!!
Vooral in de winter gaf het een ongelovelijk save gevoel.

Mij is gezegd door de dealer en later zelf onder vonden met een lekke band dat je op alle vier de wielen dezelfde banden met het liefst minder dan 2mm profiel diepte verschil moet hebben.
Als je je hier aan houd kan het bijna niet stuk.
Nog nooit problemen mee gehad, het was ook een dealer onderhouden wagen.

Succes.

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:07
door Marc Apeldoorn
AWD is volgens mij Haldex koppeling dus geen Visco en derhalve niet zo gevoelig voor bandenslijtage

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:29
door bartv70
Je komt uit een Classic, een type dat zeeer goed met LPG overweg kan, de nieuwere motoren (2.4) kunnen dat een stuk minder, zie de vele Topics.
Is een Diesel geen optie?

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:32
door joost
Diesel is geen optie. Te weinig km's.

Joost.

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:44
door Gast
Tip van mijn kant. Koop een benzine en bouw er "zelf" gas op.
Rond de 150 d km zit je toch al aan een klepstelbeurt, daar kan je ook al een deel van je gasinstallatie van betalen.

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:47
door joost
Alex, leg even uit...

Geplaatst: 26.09.2012 - 22:52
door Gast
Lees hier maar eens, heb ik ooit onder handleidingen gemaakt: klepspeling controleren >>KLIK<<

Ik was te laat en toen kwam dit er over heen: cilinderkop revisie >>KLIK<<

Geplaatst: 26.09.2012 - 23:04
door joost
Holy shit Alex, dat ga ik echt niet zelf doen! Ik ben in het geheel niet technisch aangelegd.

De auto's worden of zijn voorzien van een nieuwe LPG installatie. Hiervoor hebben ze dus op benzine gereden.

Joost.

Geplaatst: 26.09.2012 - 23:48
door bartv70
joost schreef:Diesel is geen optie. Te weinig km's.

Joost.
Als je de rest gelezen hebt LPG ook niet vrees ik.

Misschien is ZOIETS een optie

Ook hier in NL te krijgen, maar met dubbele km.standen
Kijk

Geplaatst: 27.09.2012 - 12:49
door Rippie V70
Diesel is geen optie. Te weinig km's.
Wat rijdt je dan per jaar?

Geplaatst: 27.09.2012 - 13:35
door Jers3n
Omslagpunt ligt niet zo heel erg hoog: >klik<

Geplaatst: 27.09.2012 - 13:53
door volvov70r
AWD was volgens mij een probleem bij V70 classic die nog wel visco hadden, V70N heeft dacht ik allemaal haldex.

Geplaatst: 27.09.2012 - 14:01
door sbv
Eerste serie tot modeljaar 2003 had nog Visco. Ook de eerste XC70's

Geplaatst: 27.09.2012 - 14:14
door Jers3n
sbv schreef:Eerste serie tot modeljaar 2003 had nog Visco. Ook de eerste XC70's
Zijn dat niet de V70 XC's? Modelbenaming is toch gelijktijdig met komst van de Haldex-koppeling gewijzigd in XC70?

Geplaatst: 27.09.2012 - 14:28
door 4wielen
Jers3n schreef:Omslagpunt ligt niet zo heel erg hoog: >klik<
Volgens mij ook niet. Voor mij was de D5 al rond de 12.000 kilometer per jaar goedkoper dan een 2.4. Dan is de keuze niet zo moeilijk!