Rij ik terug uit zuid frankrjk, 50km onderweg en nog 1300km voor de boeg, hoor ik me daar toch opeens een ratelend geluid bij het gas geven. Ik geef wat minder gas, rustig aan en het klinkt in het vooronder weer normaal. Ik ga in de onkenningsstand (er is niets aan de hand, ik wil naar huis en niet stil staan in the middle of nowhere), zeg niets tegen de madamme naast me.
Paar kilometertjes verderop, stilstaan in een rij auto's, licht berg opwaarts, dan weer optrekken met als gevolg een geluid tussen bonkbonkbonk en RRRRRRRRRRRR ... shit, hoorde jij dat ook ... zouden de tandwielen van de versnellingsbak rond zijn, is de koppeling er nu echt helemaal door heen ? (voor de beeldvorming, ik kan ruitenwisservloeistof, olie en diesel bijvullen).
Eerste beste dorpje, garage, een monteur rijdt even met me mee (bij het starten trouwens klinkt er een flinke Bonk vanuit de motor). Langzaam optrekken, geen probleem, gas geven en daar is het geluid weer. Hij lijkt het direct te weten, il n'est pas un grande problem. Uit handen en voeten taal (mijn frans gaat niet veel verder dan "mama fume le pipe de papa") begrijp ik dat er iets is met de schokbreker, rechts voor. Ik moet rustig aan naar huis rijden en dan even langs de garage gaan.
Rustig aan naar huis gereden, het geluid is er alleen in de laagste versnellingen, als ik eenmaal op gang ben maakt de snelheid niet uit ... alleen heuvel / berg opwaarts, dan moet de cruise controll uit en moet ik spelen met het gaspedaal om zonder geratel boven te komen.
De volgende dag na behouden thuiskomst even naar de garage in het dorp. Ik start de auto, Bonk klinkt het weer. Rij een kilometer naar de garage, maak een stevige bocht van 180 graden om voor de werkplaats uit te komen, zet de motor uit en ga naar binnen. Blablabla, zus en zo, monteur loopt even mee. Ik start de motor: geen Bonk. Hij zegt "das altijd zo". Nog een keer starten, weer geen Bonk. Afgaande op mijn verhaal geeft hij aan dat het de motorsteun rechts is (daar bij dat ronde ding voor je schokbreker) en ook hij zegt dat het geen groot probleem is en dat ik 'm een keer moet laten vervangen.
Ik heb sindsdien hier gelezen over motorsteunen, rechts voor lijkt de meest genoemde te zijn, maar het idiote is dat nadat ik voor de garage die stevige 180 graden bocht heb gemaak ik geen Bonken ende Ratels meer heb ...
Iemand een verklaring ?
Moet ik die motorsteun evengoed laten vervangen ?
Moet ik preventief alle motorsteunen laten vervangen ?
Groet,
Peter
Zelfreparerend ? ...
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Kijk aan, nog eentje die de franse taal niet beheerst maar desondanks de rit naar zuidelijke oorden meent te moeten wagen.
Wat niet kapot is hoef je niet te vervangen, als antwoord op je vraag. Dus als je er eente laat/gaat vervangen, dan alleen diegene die kaputt (dat is duits voor stuk) is.
Wat niet kapot is hoef je niet te vervangen, als antwoord op je vraag. Dus als je er eente laat/gaat vervangen, dan alleen diegene die kaputt (dat is duits voor stuk) is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Antwoord dan gewoon niet en blijf lekker in noord Groningen.V70/2.4D/2003 schreef:Kijk aan, nog eentje die de franse taal niet beheerst maar desondanks de rit naar zuidelijke oorden meent te moeten wagen.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
- mad
- 6th Gear member
+1, waarom denk je dat Groningen zo dun bevolkt is....
Zelfreparerend bestaat niet, dus toch maar vervangen die motorsteunen, of wat er meer is. Volgens mij is er écht iets aan de hand....afgaand op je informatie :x

Zelfreparerend bestaat niet, dus toch maar vervangen die motorsteunen, of wat er meer is. Volgens mij is er écht iets aan de hand....afgaand op je informatie :x
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
't Is toch wel heel maf, ik overdrijf niet als ik zeg dat het geluid wat ik tijdens de terugrit hoorde deed denken aan zo'n tekenfilm-auto die een spoor van rookwolken, bouten en moeren achter zich laat.
Het is nu ruim een week geleden dat ik hier naar de garage ging en de geluiden verdwenen, auto rijdt nog steeds als tevoren.
Vraag die me blijft intrigeren is het waarom ...
De andere vraag die blijft staan is of ik (ervan uitgaande dat het een motorsteunprobleem is) alle moet vervangen (immers, banden en schokbrekers, ik zeg maar wat, vervang je ook per set), of slechts degene rechts voor waar het in eerste instantie om leek te gaan) ? ...
V70/2.4D/2003 geeft aan alleen degene die kaputt is, mad gebruikt het meervoud.
Iemand nog suggesties naar aanleiding van dit verhaal wat ik nog meer zou kunnen laten nakijken; ik denk als leek aan stuurstangen, stabilisatiestangen, versleten rubbers, waar ze ook mogen zitten.
Nb ik kan de auto naar de garage brengen en 'm helemaal laten nakijken maar door ervaringen uit het verleden heb ik daar niet heel veel vertrouwen in. Meer vertrouwen heb ik in de (belangeloze) meningen hier als voorbereiding op mijn trip naar een garage.
Groet,
P
't Is toch wel heel maf, ik overdrijf niet als ik zeg dat het geluid wat ik tijdens de terugrit hoorde deed denken aan zo'n tekenfilm-auto die een spoor van rookwolken, bouten en moeren achter zich laat.
Het is nu ruim een week geleden dat ik hier naar de garage ging en de geluiden verdwenen, auto rijdt nog steeds als tevoren.
Vraag die me blijft intrigeren is het waarom ...
De andere vraag die blijft staan is of ik (ervan uitgaande dat het een motorsteunprobleem is) alle moet vervangen (immers, banden en schokbrekers, ik zeg maar wat, vervang je ook per set), of slechts degene rechts voor waar het in eerste instantie om leek te gaan) ? ...
V70/2.4D/2003 geeft aan alleen degene die kaputt is, mad gebruikt het meervoud.
Iemand nog suggesties naar aanleiding van dit verhaal wat ik nog meer zou kunnen laten nakijken; ik denk als leek aan stuurstangen, stabilisatiestangen, versleten rubbers, waar ze ook mogen zitten.
Nb ik kan de auto naar de garage brengen en 'm helemaal laten nakijken maar door ervaringen uit het verleden heb ik daar niet heel veel vertrouwen in. Meer vertrouwen heb ik in de (belangeloze) meningen hier als voorbereiding op mijn trip naar een garage.
Groet,
P
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
- mad
- 6th Gear member
"Wat niet kapot is niet vervangen" is een domme Groningse uitspraak. Als de schokbreker links verrot is laat je rechts ook vervangen, want die is onderweg, en dat geldt voor veel meer onderdelen. Ik denk dat je er naar aan ontkomt om toch naar een (andere) garage te gaan en een rapport te hebben van noodzakelijk te vervangen onderdelen. Ik zou kiezen voor een dealer... weet je zeker dat je goed zit. Het kost wat, maar voor een V40 uit 2003 de moeite waard denk ik, tenzij je er al 4 ton op hebt staan...
XC70 D5 2009 Ocean Race