Zelfreparerend ? ...
Geplaatst: 01.10.2012 - 16:49
Rij ik terug uit zuid frankrjk, 50km onderweg en nog 1300km voor de boeg, hoor ik me daar toch opeens een ratelend geluid bij het gas geven. Ik geef wat minder gas, rustig aan en het klinkt in het vooronder weer normaal. Ik ga in de onkenningsstand (er is niets aan de hand, ik wil naar huis en niet stil staan in the middle of nowhere), zeg niets tegen de madamme naast me.
Paar kilometertjes verderop, stilstaan in een rij auto's, licht berg opwaarts, dan weer optrekken met als gevolg een geluid tussen bonkbonkbonk en RRRRRRRRRRRR ... shit, hoorde jij dat ook ... zouden de tandwielen van de versnellingsbak rond zijn, is de koppeling er nu echt helemaal door heen ? (voor de beeldvorming, ik kan ruitenwisservloeistof, olie en diesel bijvullen).
Eerste beste dorpje, garage, een monteur rijdt even met me mee (bij het starten trouwens klinkt er een flinke Bonk vanuit de motor). Langzaam optrekken, geen probleem, gas geven en daar is het geluid weer. Hij lijkt het direct te weten, il n'est pas un grande problem. Uit handen en voeten taal (mijn frans gaat niet veel verder dan "mama fume le pipe de papa") begrijp ik dat er iets is met de schokbreker, rechts voor. Ik moet rustig aan naar huis rijden en dan even langs de garage gaan.
Rustig aan naar huis gereden, het geluid is er alleen in de laagste versnellingen, als ik eenmaal op gang ben maakt de snelheid niet uit ... alleen heuvel / berg opwaarts, dan moet de cruise controll uit en moet ik spelen met het gaspedaal om zonder geratel boven te komen.
De volgende dag na behouden thuiskomst even naar de garage in het dorp. Ik start de auto, Bonk klinkt het weer. Rij een kilometer naar de garage, maak een stevige bocht van 180 graden om voor de werkplaats uit te komen, zet de motor uit en ga naar binnen. Blablabla, zus en zo, monteur loopt even mee. Ik start de motor: geen Bonk. Hij zegt "das altijd zo". Nog een keer starten, weer geen Bonk. Afgaande op mijn verhaal geeft hij aan dat het de motorsteun rechts is (daar bij dat ronde ding voor je schokbreker) en ook hij zegt dat het geen groot probleem is en dat ik 'm een keer moet laten vervangen.
Ik heb sindsdien hier gelezen over motorsteunen, rechts voor lijkt de meest genoemde te zijn, maar het idiote is dat nadat ik voor de garage die stevige 180 graden bocht heb gemaak ik geen Bonken ende Ratels meer heb ...
Iemand een verklaring ?
Moet ik die motorsteun evengoed laten vervangen ?
Moet ik preventief alle motorsteunen laten vervangen ?
Groet,
Peter
Paar kilometertjes verderop, stilstaan in een rij auto's, licht berg opwaarts, dan weer optrekken met als gevolg een geluid tussen bonkbonkbonk en RRRRRRRRRRRR ... shit, hoorde jij dat ook ... zouden de tandwielen van de versnellingsbak rond zijn, is de koppeling er nu echt helemaal door heen ? (voor de beeldvorming, ik kan ruitenwisservloeistof, olie en diesel bijvullen).
Eerste beste dorpje, garage, een monteur rijdt even met me mee (bij het starten trouwens klinkt er een flinke Bonk vanuit de motor). Langzaam optrekken, geen probleem, gas geven en daar is het geluid weer. Hij lijkt het direct te weten, il n'est pas un grande problem. Uit handen en voeten taal (mijn frans gaat niet veel verder dan "mama fume le pipe de papa") begrijp ik dat er iets is met de schokbreker, rechts voor. Ik moet rustig aan naar huis rijden en dan even langs de garage gaan.
Rustig aan naar huis gereden, het geluid is er alleen in de laagste versnellingen, als ik eenmaal op gang ben maakt de snelheid niet uit ... alleen heuvel / berg opwaarts, dan moet de cruise controll uit en moet ik spelen met het gaspedaal om zonder geratel boven te komen.
De volgende dag na behouden thuiskomst even naar de garage in het dorp. Ik start de auto, Bonk klinkt het weer. Rij een kilometer naar de garage, maak een stevige bocht van 180 graden om voor de werkplaats uit te komen, zet de motor uit en ga naar binnen. Blablabla, zus en zo, monteur loopt even mee. Ik start de motor: geen Bonk. Hij zegt "das altijd zo". Nog een keer starten, weer geen Bonk. Afgaande op mijn verhaal geeft hij aan dat het de motorsteun rechts is (daar bij dat ronde ding voor je schokbreker) en ook hij zegt dat het geen groot probleem is en dat ik 'm een keer moet laten vervangen.
Ik heb sindsdien hier gelezen over motorsteunen, rechts voor lijkt de meest genoemde te zijn, maar het idiote is dat nadat ik voor de garage die stevige 180 graden bocht heb gemaak ik geen Bonken ende Ratels meer heb ...
Iemand een verklaring ?
Moet ik die motorsteun evengoed laten vervangen ?
Moet ik preventief alle motorsteunen laten vervangen ?
Groet,
Peter