Misschien een rare vraag, maar is ombouw van een handgeschakelde versie van een 850 GLT naar een automaat mogelijk? En wat heb ik daar dan voor nodig?
Betreft een 850 GLT uit 1993 waarvan de (al wat oudere) bestuurder moeite gaat krijgen met de bediening van de pedalen. Ik heb er al cruisecontrol ingebouwd dus dat hielp een beetje, maar nu lopen we tegen de volgende drempel aan.
Iemand ook een idee van de kosten en of er bedrijven zijn die dit (willen/kunnen) ombouwen?
handbak ombouwen naar automaat 850 GLT
- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
- Locatie: Bergambacht
- Contacteer:
Ik zeg, een andere zoeken! Met ombouwen zul je tegen veel dingen aanlopen die je zal moeten aanpassen.
De prijzen liggen inmiddels zo dat dat niet loont....
De prijzen liggen inmiddels zo dat dat niet loont....
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
R.Bijl, +1 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Niet doen. Andersom is haalbaar, maar van hand naar automaat is zeer lastig en behoorlijk kostbaar.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- mba
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24
Hm, een lastige.... De eigenaar bezit deze auto al bijna 2 decennia en deze volvo heeft naast gebruikswaarde ook een (grote) emotionele waarde. Jullie kennen zoiets vast wel (ik wel in ieder geval, zij het met wat blik van dat andere, nu ter ziele gegane, zweedse merk).
Ik zal niet zeggen, "geld speelt geen rol". Ik kan hoogstens Olivier B Bommel citeren, maar ondanks al jullie goede raad er niet aan te beginnen zou ik toch graag een kijkje in (technische) problemen en de financien willen hebben.
Ik zal niet zeggen, "geld speelt geen rol". Ik kan hoogstens Olivier B Bommel citeren, maar ondanks al jullie goede raad er niet aan te beginnen zou ik toch graag een kijkje in (technische) problemen en de financien willen hebben.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02.07.2012 - 00:57
Is moeilijk, maar vast wel haalbaar. Als het echt per-sé moet lijkt het mij het makkelijkst om gewoon een 850 automaat uit ongeveer hetzelfde bouwjaar te nemen. Dan heb je iig alle benodigde onderdelen. (denk aan computer, afwijkende kabelboom, etc)
- mba
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24
Aanschaf van een donorauto dus, maar ik begrijp wel verstandig om een zelfde type (850 GLT). Of is diezelfde kabelboom op meerdere 850's (of zelfs late S70/V70's van dit type toegepast?) Wellicht toch maar zelfde bouwjaar als deze 850 van 1993 zoeken? Ik weet nl niet of Volvo jarenlang dezelfde kabelboom gebruikt(e)?
Maar, met aanschaf van een donorauto loop ik ook een risico; hoe weet ik of de bak nog goed is of zijn die net zo duurzaam als de hele VOLVO 850? Hoe test ik dat als ik er één vind? Kan dus een schadeauto zijn of een doorgeroest (zeldzaam denk ik) exemplaar zijn. Maar vaak al hoge kilometrage's, is dat een probleem voor de bak?
Maar, met aanschaf van een donorauto loop ik ook een risico; hoe weet ik of de bak nog goed is of zijn die net zo duurzaam als de hele VOLVO 850? Hoe test ik dat als ik er één vind? Kan dus een schadeauto zijn of een doorgeroest (zeldzaam denk ik) exemplaar zijn. Maar vaak al hoge kilometrage's, is dat een probleem voor de bak?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41053
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Welgemeend advies:
Koop een goede andere Volvo met automaat om in te rijden.
Poets de auto met sentimentele waarde op en zet die in de garage om naar te kijken.
Koop een goede andere Volvo met automaat om in te rijden.
Poets de auto met sentimentele waarde op en zet die in de garage om naar te kijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als ik zie welke vragen je stelt zeg ik absoluut niet aan beginnen. Gewoon inruilen en een automaat kopen. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit en bespaart een enorme hoop werk en onvoorziene ellende. Het voordeel in €€ en werk vergoed ruimschoots de emotionele waarde vermoed ik zo.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
als je je al aan het avontuur wilt wagen, dan zou ik een exacte donor zoeken, zelfde bouwjaar en zelfde motor, enkel als verschil automat en handbak en dan de complete kabelboom omzetten en ook alle sensoren etc. Veel werk, maar niet onmogelijk
Praktijk, zoek een goede automaat en verkoop de handbak
Praktijk, zoek een goede automaat en verkoop de handbak
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- mba
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24
Tja goede raad is duur en ja, het is een bepaald niet gebruikelijke transformatie. Gaan we toch even over puzzelen, niets is onmogelijk maar inderdaad, moet wel realistisch blijven. En jullie adviezen helpen bij de beeldvorming.................
Wordt vervolgd.
ps
de bewuste volvo is niet mijn eigendom.........
Wordt vervolgd.
ps
de bewuste volvo is niet mijn eigendom.........
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Het is mogelijk, en het gaat gebeuren binnenkort bij iemand van het Volvo 850 Forum.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km