handbak ombouwen naar automaat 850 GLT

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Misschien een rare vraag, maar is ombouw van een handgeschakelde versie van een 850 GLT naar een automaat mogelijk? En wat heb ik daar dan voor nodig?
Betreft een 850 GLT uit 1993 waarvan de (al wat oudere) bestuurder moeite gaat krijgen met de bediening van de pedalen. Ik heb er al cruisecontrol ingebouwd dus dat hielp een beetje, maar nu lopen we tegen de volgende drempel aan.
Iemand ook een idee van de kosten en of er bedrijven zijn die dit (willen/kunnen) ombouwen?
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Ik zeg, een andere zoeken! Met ombouwen zul je tegen veel dingen aanlopen die je zal moeten aanpassen.

De prijzen liggen inmiddels zo dat dat niet loont....
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

R.Bijl, +1 8)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Niet doen. Andersom is haalbaar, maar van hand naar automaat is zeer lastig en behoorlijk kostbaar.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Hm, een lastige.... De eigenaar bezit deze auto al bijna 2 decennia en deze volvo heeft naast gebruikswaarde ook een (grote) emotionele waarde. Jullie kennen zoiets vast wel (ik wel in ieder geval, zij het met wat blik van dat andere, nu ter ziele gegane, zweedse merk).
Ik zal niet zeggen, "geld speelt geen rol". Ik kan hoogstens Olivier B Bommel citeren, maar ondanks al jullie goede raad er niet aan te beginnen zou ik toch graag een kijkje in (technische) problemen en de financien willen hebben.
rost
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.07.2012 - 00:57

Is moeilijk, maar vast wel haalbaar. Als het echt per-sé moet lijkt het mij het makkelijkst om gewoon een 850 automaat uit ongeveer hetzelfde bouwjaar te nemen. Dan heb je iig alle benodigde onderdelen. (denk aan computer, afwijkende kabelboom, etc)
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Aanschaf van een donorauto dus, maar ik begrijp wel verstandig om een zelfde type (850 GLT). Of is diezelfde kabelboom op meerdere 850's (of zelfs late S70/V70's van dit type toegepast?) Wellicht toch maar zelfde bouwjaar als deze 850 van 1993 zoeken? Ik weet nl niet of Volvo jarenlang dezelfde kabelboom gebruikt(e)?
Maar, met aanschaf van een donorauto loop ik ook een risico; hoe weet ik of de bak nog goed is of zijn die net zo duurzaam als de hele VOLVO 850? Hoe test ik dat als ik er één vind? Kan dus een schadeauto zijn of een doorgeroest (zeldzaam denk ik) exemplaar zijn. Maar vaak al hoge kilometrage's, is dat een probleem voor de bak?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je weet niet waar je aan begint!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41053
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Welgemeend advies:
Koop een goede andere Volvo met automaat om in te rijden.
Poets de auto met sentimentele waarde op en zet die in de garage om naar te kijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als ik zie welke vragen je stelt zeg ik absoluut niet aan beginnen. Gewoon inruilen en een automaat kopen. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit en bespaart een enorme hoop werk en onvoorziene ellende. Het voordeel in €€ en werk vergoed ruimschoots de emotionele waarde vermoed ik zo.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

als je je al aan het avontuur wilt wagen, dan zou ik een exacte donor zoeken, zelfde bouwjaar en zelfde motor, enkel als verschil automat en handbak en dan de complete kabelboom omzetten en ook alle sensoren etc. Veel werk, maar niet onmogelijk

Praktijk, zoek een goede automaat en verkoop de handbak

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
mba
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.09.2009 - 14:24

Tja goede raad is duur en ja, het is een bepaald niet gebruikelijke transformatie. Gaan we toch even over puzzelen, niets is onmogelijk maar inderdaad, moet wel realistisch blijven. En jullie adviezen helpen bij de beeldvorming.................
Wordt vervolgd.
ps
de bewuste volvo is niet mijn eigendom.........
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Het is mogelijk, en het gaat gebeuren binnenkort bij iemand van het Volvo 850 Forum.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1448
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Natuurlijk ia het mogelijk, de vraag is of het voor deze Volvo verstandig is.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”