Uit laten lezen computer bij de dealer - kosten?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Zoals sommige weten heb ik een paar vreemde problemen met de S40. De garage waar mijn auto vandaan komt geeft nog garantie op die zaken en heeft zelfs een computer-uitlees-computer gekocht voor mijn auto. Helaas konden die er niet 'in', dus ben ik daar nog niet mee opgeschoten.

Ik vraag me af hoe behulpzaam de dealer is als het aankomt op het wel diagnostiseren van je probleem, maar het vervolgens niet op mogen lossen (dat geschied dan weer onder garantie bij de niet-Volvo-garage).
Weten jullie wat de kosten zijn van zo'n uitleesactie en hoe men daar tegenover zal staan?

Ik sta een beetje in dubio wat te doen, de garantie is leuk, maar niet zaligmakend (tis een universele garage, dus niet zulke specifieke kennis), maar de dealer zal 't ook niet gratiz doen :) Daarbij, hoe meer mensen ik erbij betrek, des te eerder gaan ze vingertje wijzen naar elkaar...
Gast

Eenmaal uit laten lezen bij een Volvo dealer en niet gevraagd wat de kosten zouden zijn. Dom!
Het koste ongeveer 18 euro.
Storing verwijderd, maar probleem niet.
Was ook de laatste maal bij (deze) Volvo dealer.

Tip, zoek een Volvo specialist en vraag naar de prijs.
Maar.... misschien zijn er ook Volvo dealers die wel aan klantenbinding doen.
Mijn Volvo specialist heeft mij nog nooit geld gevraagd voor het uitlezen.

Succes
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Als je puur komt om uit te laten lezen en vervolgens ergens anders heen gaat om het te laten repareren, vind ik het helemaal niet vreemd dat je iets moet betalen. Als je vaste klant bent bij die dealer en ze kennen je, dan heb ik ook zo m'n bedenkingen.
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Waarom gaat die garage waar jij die auto hebt gekocht niet met jouw auto naar de Volvo-dealer?
Gast

Menjo, ik kwam daar voor de eerste keer.
Oja, had ik het al gezegd? Ook voor de laatste keer!
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

smokingman schreef:Waarom gaat die garage waar jij die auto hebt gekocht niet met jouw auto naar de Volvo-dealer?
Precies!
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

De dealer bij mij in de buurt leest gratis uit indien je de storing door hem laat verhelpen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Oke, ik zie wel meerdere waarheden :)
Waarom mijn garage'tje er niet heen gaat, die gaan het ook wel doen, alleen tjah, misschien ben ik soms ook wat achterdochtig c.q. nieuwsgierig en ben ik zelf wel benieuwd wat de auto te melden heeft. Ben soms wat slecht van vertrouwen.

Maargoed, als het een paar tientjes is lig ik er niet van wakker en over het daar laten uitlezen en dan vertrekken.. ik heb garantie en zal het ze uitleggen, als dat over is zien we wel weer verder. Als ze me dan niet leuk geholpen hebben zal ik nooit klant worden ook natuurlijk..

Bedankt voor de tips en anekdotes, ik ga van het weekend weer aan de sjouw en houw jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Succes ermee!

Wat mij overigens opvalt op het forum is dat veel mensen vinden dat het uitlezen door een dealer geen geld mag kosten. Dat vind ik persoonlijk wel een beetje jammer.

Een dealer moet bij de importeur voor schofterig veel geld zo'n testkast aanschaffen. Verder komen daar eens in de zoveel tijd software-updates bij. En die zijn zeker niet gratis. Voor de gemiddelde uitleesapparatuur die bij dealers staan kan je ook een hele mooie gebruikte auto kopen. Bovendien moet er een monteur tijd vrij maken die die anders aan andere (betaalde) werkzaamheden zou kunnen besteden.

Als je dan voor 18 eurietjes je auto kan laten uitlezen, dan is dat heel, heel erg netjes. Zo rond de €50,- wordt veel meer gebruikt in autoland. Ik zou daar niet voor wegblijven bij zo'n garage. Die hebben het dan zeker netjes gedaan in mijn ogen.

Het ligt er natuurlijk aan of je een goede klant bent of alleen maar een passant. Dat is toch logisch?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Nigel schreef:ik heb garantie en zal het ze uitleggen, als dat over is zien we wel weer verder.
Heb je die garantie bij die dealer?
Nigel schreef:Als ze me dan niet leuk geholpen hebben zal ik nooit
klant worden ook natuurlijk.. !
Misschien wil je de moeite nemen dit uit te leggen, ik snap het even niet meer.
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Beetje off-topic, maar ik heb naast mijn amazon ook een VW Lupo 3L. Die lees ik zelf uit met de laptop, speciale software en een bepaalde interface kabe. Hiermee kan ik naast het uitlezen vd foutcodes, ook allerlei andere info naar voren toveren. Met name tijdens het rijden is dit erg leuk. Ingespoten hoeveelheid brandstof per tpm, olietemp, watertemp, luchttemp, toerental, werkelijke snelheid, (berekend) koppel, en nog veel meer. Misschien dat zoiets ook wel voor de volvo te ristelen valt. Misschien een tip.

Ben
Gast

Ben,

Als jij die interfacekabel (kastje)kan leveren voor een Volvo, kan je hoop mensen blij maken.
Die interface voor Volvo zou nogal prijzig zijn :?
De software is niet het probleem.

Weet je wat?
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

bart simpson schreef:
Nigel schreef:ik heb garantie en zal het ze uitleggen, als dat over is zien we wel weer verder.
Heb je die garantie bij die dealer?
Nigel schreef:Als ze me dan niet leuk geholpen hebben zal ik nooit
klant worden ook natuurlijk.. !
Misschien wil je de moeite nemen dit uit te leggen, ik snap het even niet meer.
Ik heb de auto gekocht bij een andere garage - geen dealer - waar ik garantie heb. Als de garantie over is ben ik 'vrijer' in waar ik m'n onderhoud laat doen. Ik geef daarom aan dat ik vind dat wanneer men het een punt vind dat ik alleen de computer uit wil laten lezen (en daar best een verhoudingsgewijze vergoeding voor wil betalen) dat ik daar geen moeilijkheden om verwacht - wat mijn mening over waar het onderhoud af te nemen zou kunnen beinvloeden dus :)

Enfin, hij is bij een dealerbedrijf geweest en die kunnen de computer ook niet uitlezen. Beetje domme vraag mijnerzijds, maar als je de gascomputer gebruikt (dus op gas rijd) werkt de motormanagement computer van de benzine installatie dan uberhaupt wel? Zouden ze hem dan niet op benzine moeten zetten bijvoorbeeld?

Kreeg dus nu het advies om naar de gasspecialist te gaan, omdat ze vermoeden dat lekkende gasinjectoren het starten van de auto bemoeilijkt.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Enfin, hijs bij de dealer geweest - maar die kunnen de computer ook niet uitlezen. Er werd nogal droogjes over gedaan, geen idee dus waarom dat niet werkt?
Al met al schiet ik er nog niets mee op, men gooit m'n trage start routine aan lekkende gasinjectoren - deze zouden de cilinders vullen met gas waardoor het lang duurt voor er weer lucht ook in de cilinders zitten waar je wel op kan starten.
Beetje vreemd verhaal, maar de gasspecialist moet z'n plasje er nu dus maar over doen.
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

AlexV70 schreef:Als jij die interfacekabel (kastje)kan leveren voor een Volvo, kan je hoop mensen blij maken. Die interface voor Volvo zou nogal prijzig zijn :? De software is niet het probleem.

Weet je wat?
Alex, helaas weet ik zo niks. Rij zelf met een amazon en een lupo 3L, dus ben nog nooit op zoek geweest naar zoiets voor de Volvo. Ik neem echter aan dat als het voor de VAG (Volkswagen Audi Groep (incl skoda)) beschikbaar is, er voor Volvo ook vast wel wat te krijgen is. Ik heb de mijne (voor de 3L) via internet opgespoord, dus daar zou ik de zoektocht beginnen.

Groeten Ben
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Nigel schreef: als je de gascomputer gebruikt (dus op gas rijd) werkt de motormanagement computer van de benzine installatie dan uberhaupt wel?
welk merk/type lpg installatie?.
en welke problemen heb je dan allemaal?.
Gast

bflierman schreef:Alex, helaas weet ik zo niks. Rij zelf met een amazon en een lupo 3L, dus ben nog nooit op zoek geweest naar zoiets voor de Volvo. Ik neem echter aan dat als het voor de VAG (Volkswagen Audi Groep (incl skoda)) beschikbaar is, er voor Volvo ook vast wel wat te krijgen is. Ik heb de mijne (voor de 3L) via internet opgespoord, dus daar zou ik de zoektocht beginnen.

Groeten Ben
Jammer, er is inderdaad wel wat te koop.
Amerika, ik meende ongeveer 500 dollar + tax, + verzenden en + invoer.
Dus dat gaat aardig in de papieren lopen.
Een beetje veel voor een hobby. :P
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ludo schreef:
Nigel schreef: als je de gascomputer gebruikt (dus op gas rijd) werkt de motormanagement computer van de benzine installatie dan uberhaupt wel?
welk merk/type lpg installatie?.
en welke problemen heb je dan allemaal?.
Tis een Vialle LPI .. althans, tis een gewone tank, geen donut, van zo'n 60 liter. Nummertjes weet ik niet, vierkant aan/uit knopje met rood/groen ledje in de auto zelf.

Problemen:
starten gaat moeizaam, duurt even voor hij start, hij probeert het niet eens, na een keer of 10 laten doordraaien slaat ie in ene aan. Wel als ie koud is en je remt op de motor wil die nog wel eens uitvallen, waarna ik hem met de koppeling al rollende weer start.
Verder, motor helemaal warm, 5min wachten, starten gaat goed. 10 min wachten starten lastiger, 30 min wachten bijna net zo lastig als helemaal koud starten. Heel soms als ik een lage versnelling rijd en dan heel rustig gas bij geef, zodat je rustig accellereert voel ik dat het gas-geven heel even stopt.. alsof je even je rem aanraakt (zonder te remmen dus). Dat boeit me weinig, voelt wat vreemd, maar heeft er misschien mee te maken.

Theorie die we gaan testen:
Een dealer (Enkhuizen meen ik) kon de computer van de auto niet uitlezen, maar wist wel te melden dat dit type gasinjectoren na een paar jaar de neiging hebben wat na te lekken. Dit betekend dus dat de koude motor altijd moeilijk start en de warme motor moeilijker start naarmate hij langer staat. Plausibel. Of dat het rare gevoel bij rustig optrekken en het afslaan bij koude motor (na 200meter rijden doet ie dat niet meer, tis altijd bij de drempel op de hoek hier :P ) ook oplost moet ik nog zien.

Problemen die we opgelost hebben:
De gasnippel was versleten dus lekte gas tijdens het tanken, is vervangen (mijnes zit achter het benzineklepje!) en de vlotter deed een tijdje debiel, waardoor er tijdens het rijden tussen de 0 en de 44 liter gas in de tank zat volgens de aanduiding. Dit heeft zichzelf opgelost :)

Enfin, volgende week vrijdag gaat m'n dametje een dagje uit dus, naar de gasspecialist.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

ik weet niet 100% zeker (kan het niet zien) maar volgens mij is dit geen LPi systeem.

voordat we verdergaan, kun je eens foto's maken en plaatsen van het geheel?.
tank, schakelaar, , drukregelaar, gasinjectoren...?.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ludo schreef:ik weet niet 100% zeker (kan het niet zien) maar volgens mij is dit geen LPi systeem.

voordat we verdergaan, kun je eens foto's maken en plaatsen van het geheel?.
tank, schakelaar, , drukregelaar, gasinjectoren...?.
Ludo, excuses voor het uitblijven van een reactie.
Ik ben vandaag bij de gasexperts geweest en daar begon het even moeizaam (neej, das niet gas, das benzine!), maar vanmiddag kwam het 'verlossende' belletje. Jawel, 3 van de 4 injectoren zijn lek, de 4de lekt heel erg. Dus dit fixen ze met 4 nieuwe injectoren.

Tot zover het goede nieuws :) Want die dingen kosten 120,- per stuk, waarvan ik met de verkopende garage 50% overeengekomen ben.. das in mijn ogen coulant (garantie op mankracht), maar toch 240,-.

Enfin, volgende week start ook ik in stijl ;)

Nu de remmerij nog goed krijgen en ik ben bang dat ie nog steeds olie lekt (keerring), maar ben maandag weer te gast bij de verkopende garage. Echt petje af trouwens, enerzijds jammer dat ik hierdoorheen moet, maar anderzijds, voor een auto van dat geld zoveel ondersteuning nog bij de problemen vind ik ongeevenaard (tis meestal slechter geregeld). Ook zij hebben dus pech met die auto, maar dat is dus niet alleen mijn probleem geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”