Pagina 1 van 1

Werking turbodruk meter

Geplaatst: 03.10.2012 - 21:51
door Gast
Beste forummers,
In mijn 945 SE (B200ft) zit een turbo drk meter.
Deze reageert zo snel, dat het volgens mij niet de daadwerkelijk inlaatdruk kan zijn. Als ik gas geeft reageert de turbo druk meter veel sneller als dat de toeren oplopen.
Wie weet waar deze meter op regeert?

Geplaatst: 04.10.2012 - 10:53
door Frederik Welvaert
Een turbo "werkt" niet alleen bij hoge toeren hoor... In mijn XC60 geven de turbo's al vanaf 1300 rpm tot 4500rpm de maximale druk.

Geplaatst: 04.10.2012 - 11:03
door Gast
Frederik,

In mijn oude turbo merk ik rond 2500 / 3000 rpm dat hij begint te werken.
De turbodruk meter lijkt wel (ook) te reageren op de stand van het gaspedaal.
Dus voordat de motor 2500 rpm heeft bereikt heeft de druk meter allang gereageert???

Geplaatst: 04.10.2012 - 11:41
door EVV
heb je niet toevallig een turbodrukmeter die ook onderdruk meet? Die had ik in mij 480 ook, eerste gedeelte is onderdruk, daarna een stuk overdruk. Onderdruk heb je bij benzine altijd, hoe meer gas hoe minder.

Geplaatst: 04.10.2012 - 11:50
door Gast
EVV schreef:heb je niet toevallig een turbodrukmeter die ook onderdruk meet? Die had ik in mij 480 ook, eerste gedeelte is onderdruk, daarna een stuk overdruk. Onderdruk heb je bij benzine altijd, hoe meer gas hoe minder.
Daar lijkt het wel op. Maar waar wordt deze ondruk dat gemeten?

Geplaatst: 04.10.2012 - 11:53
door Gast
Wat ik bedoelde te zeggen is:
Maar waar wordt deze onderdruk dan gemeten? ::oops:

Geplaatst: 04.10.2012 - 12:16
door EVV
Dat is de druk in het inlaatspruitstuk, waarmee ook de overdruk (turbodruk) gemeten wordt.

Geplaatst: 04.10.2012 - 14:19
door FrankS60
Als je inderdaad onderdruk kunt meten, zul je zien dat vanaf stationair tot 0 bar druk (dus 1 bar echte druk = gelijk aan buitenlucht druk) de meter heel snel klimt. Dit is omdat het voor de turbo geen moeite is om tot de buitenlucht druk te komen bij gas intrappen en lage toeren (weinig extra lucht nodig).

Daarna moet de turbo gaan werken om een overdruk te gaan leveren en zal de meter waarschijnlijk vanaf zo'n 1800-2000rpm gaan klimmen richting de maximale turbodruk. Deze wordt vastgehouden tot 4K+ rpm en zakt daarna meestal iets in.

Geplaatst: 04.10.2012 - 16:12
door leidsekade
De slang van de turbodrukmeter loopt naar het inlaatspruitstuk.
Zonder MBC of andere actuator zie je de wijzer maar weinig bewegen.
De schaal loopt van -1 tot +1 bar.
Gaat die verder naar links, kan de turbo wel eens "gaar" zijn.
Bij mij zag ik toen helder een indicatie dat de wastegate was weggebrand

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:06
door lint
In het instructieboekje van mijn Volvo 480 turbo uit 1995 staat het volgende:

De ruststand van de meter bevindt zich tussen de witte en gele segmenten van de wijzerschaal.

Wanneer de wijzer naar links wordt bewogen (witte segment): de motor functioneert als een normaal aangezogen motor.
Het meest economische brandstofverbruik wordt in dit gebied gerealiseerd.

Wanneer de wijzer naar rechts wordt bewogen (gele segment): de turbo-compressor levert laaddruk.

Als de wijzer nog meer naar rechts wordt bewogen tot in het rode segment:
dit is een waarschuwing dat de druk te hoog is.

Rij voorzichtig naar een Volvodealer om dit te laten controlen.

Geplaatst: 04.10.2012 - 18:11
door Frederik Welvaert
lint schreef: Als de wijzer nog meer naar rechts wordt bewogen tot in het rode segment:
dit is een waarschuwing dat de druk te hoog is.

Rij voorzichtig naar een Volvodealer om dit te laten controlen.


Ik loop simpel vandaag, maar na die waarschuwing te lezen en dan de turbodruk meter in die (zwaar aangepaste) 850 T-5R te zien lig ik plat van het lachen :lol:

Geplaatst: 04.10.2012 - 19:20
door lint
Ik heb alleen maar laten zien wat in het instructieboekje van de standaard Volvo 480 turbo staat.
Ik heb mij niet uitgelaten over allerhande extreem opgevoerde turbo modellen!
Dus eerst even goed lezen en dan pas zo reageren.

Geplaatst: 06.10.2012 - 18:03
door Frederik Welvaert
ik bedoelde niet dat ik lachte met jouw reactie, ik lachte met het "rij voorzichtig naar een dealer"

Geplaatst: 06.10.2012 - 23:44
door lint
Als je het zo hebt bedoeld kan ik er ook om lachen!