Werking turbodruk meter

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gast

Beste forummers,
In mijn 945 SE (B200ft) zit een turbo drk meter.
Deze reageert zo snel, dat het volgens mij niet de daadwerkelijk inlaatdruk kan zijn. Als ik gas geeft reageert de turbo druk meter veel sneller als dat de toeren oplopen.
Wie weet waar deze meter op regeert?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Een turbo "werkt" niet alleen bij hoge toeren hoor... In mijn XC60 geven de turbo's al vanaf 1300 rpm tot 4500rpm de maximale druk.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gast

Frederik,

In mijn oude turbo merk ik rond 2500 / 3000 rpm dat hij begint te werken.
De turbodruk meter lijkt wel (ook) te reageren op de stand van het gaspedaal.
Dus voordat de motor 2500 rpm heeft bereikt heeft de druk meter allang gereageert???
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

heb je niet toevallig een turbodrukmeter die ook onderdruk meet? Die had ik in mij 480 ook, eerste gedeelte is onderdruk, daarna een stuk overdruk. Onderdruk heb je bij benzine altijd, hoe meer gas hoe minder.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gast

EVV schreef:heb je niet toevallig een turbodrukmeter die ook onderdruk meet? Die had ik in mij 480 ook, eerste gedeelte is onderdruk, daarna een stuk overdruk. Onderdruk heb je bij benzine altijd, hoe meer gas hoe minder.
Daar lijkt het wel op. Maar waar wordt deze ondruk dat gemeten?
Gast

Wat ik bedoelde te zeggen is:
Maar waar wordt deze onderdruk dan gemeten? ::oops:
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat is de druk in het inlaatspruitstuk, waarmee ook de overdruk (turbodruk) gemeten wordt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als je inderdaad onderdruk kunt meten, zul je zien dat vanaf stationair tot 0 bar druk (dus 1 bar echte druk = gelijk aan buitenlucht druk) de meter heel snel klimt. Dit is omdat het voor de turbo geen moeite is om tot de buitenlucht druk te komen bij gas intrappen en lage toeren (weinig extra lucht nodig).

Daarna moet de turbo gaan werken om een overdruk te gaan leveren en zal de meter waarschijnlijk vanaf zo'n 1800-2000rpm gaan klimmen richting de maximale turbodruk. Deze wordt vastgehouden tot 4K+ rpm en zakt daarna meestal iets in.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

De slang van de turbodrukmeter loopt naar het inlaatspruitstuk.
Zonder MBC of andere actuator zie je de wijzer maar weinig bewegen.
De schaal loopt van -1 tot +1 bar.
Gaat die verder naar links, kan de turbo wel eens "gaar" zijn.
Bij mij zag ik toen helder een indicatie dat de wastegate was weggebrand
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In het instructieboekje van mijn Volvo 480 turbo uit 1995 staat het volgende:

De ruststand van de meter bevindt zich tussen de witte en gele segmenten van de wijzerschaal.

Wanneer de wijzer naar links wordt bewogen (witte segment): de motor functioneert als een normaal aangezogen motor.
Het meest economische brandstofverbruik wordt in dit gebied gerealiseerd.

Wanneer de wijzer naar rechts wordt bewogen (gele segment): de turbo-compressor levert laaddruk.

Als de wijzer nog meer naar rechts wordt bewogen tot in het rode segment:
dit is een waarschuwing dat de druk te hoog is.

Rij voorzichtig naar een Volvodealer om dit te laten controlen.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

lint schreef: Als de wijzer nog meer naar rechts wordt bewogen tot in het rode segment:
dit is een waarschuwing dat de druk te hoog is.

Rij voorzichtig naar een Volvodealer om dit te laten controlen.


Ik loop simpel vandaag, maar na die waarschuwing te lezen en dan de turbodruk meter in die (zwaar aangepaste) 850 T-5R te zien lig ik plat van het lachen :lol:
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb alleen maar laten zien wat in het instructieboekje van de standaard Volvo 480 turbo staat.
Ik heb mij niet uitgelaten over allerhande extreem opgevoerde turbo modellen!
Dus eerst even goed lezen en dan pas zo reageren.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

ik bedoelde niet dat ik lachte met jouw reactie, ik lachte met het "rij voorzichtig naar een dealer"
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je het zo hebt bedoeld kan ik er ook om lachen!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”