Lekkage in kofferbak S80 achter bumper langs

Plaats reactie
VolvoS801999
2nd Gear member

Hoi allemaal

Het volgende probleem heeft zich weer aangediend: er stond laatst een behoorlijke hoeveelheid water in de reservewielbak in de kofferruimte. Zoveel, dat het door het klotsen over was gelopen naar de ruimte onder de achterlichten.

Na alles droog gemaakt te hebben en flink wat in de rondte te hebben gespoten met een tuinslang en hogedrukspuit, voel ik in ieder geval het gedeelte wat als eerste nat wordt in de kofferbak: de balk van de carrosserie zelf die onder het slot/achter de achterbumper zit. De balk waar de 4 bouten van de bumper zitten dus, in die 'balk' staat na 1 bui een laagje water. Aangezien er gaten in die balk zitten t.h.v die bouten van de bumper, lijkt het erop dat die een keer overloopt en zo de reservewielbak en de ruimte onder de achterlichten vol laat lopen.

Soms is de grijze kap rond het slot, dus waar het afdichtrubber overheen loopt, ook wat vochtig en ook de rubberen strip zelf lijkt op sommige punten nat na het openen van het kofferdeksel. Mijn vraag is dus: hoe komt het water die balk en dus de kofferbak binnen? Is die rubberen strip te plat geworden ofzo, of kan het water, ook nog ergens anders, afgezien van de achterlichten die balk in komen? Via de onderkant o.i.d van de achterbak, of via de achterzijde van de bumper? Ik hoor graag van jullie!

Rens
Plein69
4th Gear member

Als ik het zo lees heb ik het zelfde probleem.
Bij mij valt de grote bak met het reserve wiel wel mee.
Het zijn voornamelijk links en rechts bij de achterlichten.

Er zitten wel gaatjes in de rubbers om het water weg te kunnen laten lopen maar die verstoppen snel. Heb ze enige tijd geleden er uit gelaten en is al minder.

Heb het rubber van de achterbak al vervangen. (Was gescheurd) maar kan niet echt ontdekken waar het vandaan komt.

Ik heb het als er veel water op de weg ligt of na bezoek aan de wasstraat.

Mijn bumper is er anderhalf jaar geleden af geweest voor monteren van een trekhaak. Ik weet niet of er bij de bout gaten van de bumper iets van een afdekplaatje hoort.
Ik zal er volgende week is een stukje Ducktape overheen plakken en dan door de wasstraat gaan.
VolvoS801999
2nd Gear member

Hoi,

Inderdaad, bij mij zit er ook een trekhaak onder. Ik ben er inmiddels achter dat wanneer bijvoorbeeld het rechter-achterlicht eruit haal en eigenlijk in het gat tegen de bumper aan spuit met een tuinslang (dus niet de carrosserie in!), dat die balk waar die bouten van de bumper inzitten zich dan van buitenaf vult met water. Dus het lijkt er erg sterk op dat het niet door de rubbers van de lichten of van de kofferklep naar binnen komt.

Ik heb bij de volvo dealer een afspraak gemaakt om het te dichten, waar het ook precies vandaan komt. Zij schijnen een bepaalde methode te hebben om precies te achterhalen waar het lekt, zodat ze het kunnen dichten. Ze gaven wel aan dat waar mijn auto lekt nogal ongebruikelijk is (natuurlijk), meestal zijn het de rubbers. Vanmiddag weer de auto gewassen, en als je dan je vinger in één van die gaten steekt waar de bouten achter zitten, vooral in de onderste in het midden, voel je weer een laagje water erin staan.

Rens
VolvoS801999
2nd Gear member

@Plein69 en evt. anderen: bij mij lekt hij vanachter de bumper vandaan. Ik heb net de bumper eraf gehaald, en er zitten in de carrosserie achter de bumper een aantal gaten. Waaronder die waar de bouten doorheen gaan en 2 waar de trekhaakbouten achter zitten.
Ik heb op internet zitten spitten, en voor zover ik kon uitzoeken zitten er nergens pakkingen of afdekplaatjes (!!!).
Het volgende heb ik gedaan: ik heb ducttape over de 2 grotere gaten geplakt waar de bouten van de trekhaak achter zitten. Gewoon uit één stuk, aan beide kanten 1.
Daarnaast heb ik van rubberen handschoenen pakkingen gemaakt die nu dus het gehele gedeelte van de boutgaten afdekken. Gewoon een soort rubberen lapjes waar de schroefdraden waar de bouten op komen doorheen komen, en zo daarna de gaten afdekken. Het bleef net na 2x hogedrukreiniger en een stel emmers water mooi droog!!!

Nogal stom eigenlijk van Volvo, om gaten gewoon open te laten en geen pakkingen om de boutgaten te gebruiken. Zo loopt dus dat gedeelte van de carrosserie (die balk achter de bumper dus) te makkelijk vol met water, wat dan weer in de kofferbak loopt.
Weet iemand of er iets van pakkingen horen te zitten om die gaten achter de bumper? Bij mij zat er niks.

Rens
Plein69
4th Gear member

Ik heb er 2 jaar terug een trekhaak ondergezet.
Met demonteren ben ik geen rubbers /pakkingen tegen gekomen.
Ik weet alleen niet meer of er nou moeren met een soort vaste ring op zaten of losse ringen en moeren.

Sinds ik simpel ductape aan de binnenkant heb is het bij mij ook droog.
Zal er nog een klein randje kit indoen eerdaags.

Richard
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
VolvoS801999
2nd Gear member

Hey,

Bedoel je die moeren waar de bumper mee vastzit? Dat zijn moeren met een buisje eraan vast, dus één geheel. Sinds ik gisteren ducttape over die grote gaten voor de bouten van de trekhaak heb gedaan (dus aan de buitenkant van de carrosserie) en die gaten voor de bumperbouten heb 'gesealed', blijft het bij mij ook droog.

Ter verduidelijking een plaatje; rode cirkels zijn de gaten v/d trekhaakbouten (ducttape), groen zijn de gaten voor de bumper (rubberen lapjes).
http://img528.imageshack.us/img528/491/afdichtingen.png

Een constructiefoutje van Volvo uit? Wel typisch dat er nu twee gevallen bekend zijn, en wie weet hoeveel er nog zijn die het nog niet weten of nog niet gezien hebben?
ovlov058
4th Gear member

Afbeelding
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
VolvoS801999
2nd Gear member

Sorry, foutje, beetje stomme afbeelding zo...als het maar duidelijk te zien is :P
haasje
4th Gear member

Ook mijn auto (S80 my 2000 met trekhaak) heeft regelmatig een zwembadje in de kofferbak. Lastige is alleen dat er bij mij een LPi tank ipv het reservewiel ligt, dat maakt werken in de hoek erg lastig.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
VolvoS801999
2nd Gear member

Hoi,

Heel typisch, dat tot nu toe elke S80 met een zwembadje een trekhaak heeft...de mijne is tot nu toe nog steeds droog.

Rens
ovlov058
4th Gear member

Of elke S80 met trekhaak, een zwembadje. Ik hou het ook droog, wel al de bumpers erafgehad.
855 2.0 20V 93
Afbeelding
haasje
4th Gear member

Toevallig vandaag nog eens gekeken, maar ondanks de regen van de laatste weken was het nu droog in de bak :roll:
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
M@rcel
6th Gear member

Ook hier een trekhaak en de bumper eraf gehad. Geen druppel te bekennen.
VolvoS801999
2nd Gear member

Hey allemaal,

Even een schopje;

Bij mij in de achterbak is het nog steeds kurkdroog, sinds het plaatsen van de ducttape over de carrosseriegaten. Is dit bij jullie (tenminste degenen die dat ook gedaan hebben) ook nog zo?

Ik zat er laatst aan te denken dat het eigenlijk niet zo mogen, met ducttape, maar ik laat het wel zitten want blijkbaar blijft het hiermee droog.

Hoe is dat normaal afgedekt? Die rubberen afdek-schijfjes die aan de binnenkant van de auto voor de boutgaten van de bumper zitten, zitten er bij mij niet meer op. Deze dienen toch niet ter waterafdichting, of wel? Die carrosseriebalk van de auto zelf kan dan namelijk nog steeds vollopen...ik ben benieuwd.

Het gaat dus om deze gaten:

Afbeelding

De rode cirkels zijn de twee gaten in de carrosserie, de groene zijn de gaten waardoor de bumperbouten gaan.
Ik vraag me dus af of daar nergens een pakking tussen hoort. Als alles koud tegen het metaal aan zit lijkt het me ook niet waterdicht.
Ik ben bang dat als ik het een en ander weer ga verwijderen, dat het dan weer lekt....en dan lekt het dus niet omdat er iets kapot is, maar omdat er een stel gaten in de carrosserie zitten waar de bumper zonder pakking doorheen zit bevestigd. Ik ben benieuwd.

Rens
Plein69
4th Gear member

Bij mij is het na het plaatsen van de stukjes ductape ook droog.
Ik kan mij eigenlijk ook niet meer herrineren of er met de demontage van de achterbumper iets over de gaten zat.
Maar de ductape is niet zichtbaar en werkt.

Richard
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

Heb al jaren een s80 met trekhaak en nog nooit water gezien in de kofferbak. Wel is mijn trekhaak door dealer of af fabriek geleverd. Ook by achterlichten blijft alles droog. Echter wel vocht in de koplampen ondanks een eerdere modificatie. (Andere dop)
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
ovlov058
4th Gear member

Heb er bij mij één dop afgelaten en alles blijft droog.

Dop erop en een dag later damp :evil:

Ze houden van verluchting. Rij wel veel kleine afstanden, lichtunit word dus niet echt warm.
855 2.0 20V 93
Afbeelding
VolvoS801999
2nd Gear member

Hey,

Heeft iemand van jullie nog updates m.b.t. de lekkage in de kofferbak? Bij mij nog steeds droog, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n lekker idee dat ik stukken tape nodig heb om de kofferbak droog te houden. Ik vraag me dan af hoe het anders opgelost zou kunnen worden... Vanuit de fabriek zaten er ook geen stukken tape op.

Rens
Plaats reactie

Terug naar “S80”