Pagina 1 van 1
Turbo 2.4D op 2.0D ? Mogelijk ? En heeft het nut ?
Geplaatst: 18.10.2012 - 11:07
door Jé Lé
Vraagje voor de kenners, maar eerst korte situatieschets
Ik rij met een V50 bj2004 2.0D met ondertussen 225.000km
Heb eens gekeken en de slang van turbo naar IC losgemaakt, toen ik dit deed liep de olie er zo uit. Dus vrees dat men turbo en IC niet meer zo lang zullen leven...
Nu ipv een nieuwe auto te kopen heb ik men zinnen gezet om de motor te laten reviseren. EN als je dan toch bezig bent, kan je evengoe upgraden
Hoe moeilijk zou het zijn om de standaard 2.0D turbo (Garrett GTA1749V) te vervangen door die van de 2.4D (Garrett GTB2056VL) ?
Zou ik hiermee vermogen winnen ?
Intercooler zou ik ook vervangen door een upgraded Focus ST intercooler.
Samen met een chip op maat hoop ik de 200pk-grens te overbruggen.
Nu mijn vraag: Heeft de 2.4D turbo nut om te plaatsen ? Of bestaat er een beter alternatief om op mijn 2.0D te zetten ? (plug & play soms ?)
Bedankt alvast

Geplaatst: 18.10.2012 - 11:29
door sbv
Om nu een motor te reviseren vanwege een lekke intercooler en defecte turbo....
Ik zou zelf een zelfde nieuwe turbo erop zetten.
200pk plus is leuk, maar denk eens aan je koppeling en de rest van het blok
Geplaatst: 18.10.2012 - 11:48
door Jé Lé
sbv schreef:Om nu een motor te reviseren vanwege een lekke intercooler en defecte turbo....
Ik zou zelf een zelfde nieuwe turbo erop zetten.
200pk plus is leuk, maar denk eens aan je koppeling en de rest van het blok
Tsja, is ook hoe je het bekijkt. Kan nu nieuwe turbo en IC steken. Binnen 6maand kan ik bv dan de koppeling doen, dan paar maand daarachter heb ik ergens anders stukke onderdelen en zo kan het verhaal verder gaan

daarom dat ik meer van het principe ben om alles in één keer toe doen.
daarom dat ik ook wacht tot de motor ook niet meer wil

dit kan 1maand zijn of 1jaar en langer.
Maar ben ondertussen aan het kijken (en sparen

) welke upgrades ik eventueel kan doen.
Geplaatst: 18.10.2012 - 11:57
door diesel01
Volgensmij is hier eens iemand geweest die 204pk uit zijn 2.0d heeft gehaald.
Hij kon hem naar de verkopende partij brengen omdat de koppeling het aantal pk's niet kon bijbenen.
Dus toch maar een D5 als volgende auto.
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:11
door Jé Lé
Sowiso zou ik volgende aanpassingen doen:
- grotere turbo (van een 2.4 ??)
- Grotere IC (focus st)
- grotere injectoren
- custom uitlaat
- custom chip
- versterkte koppeling
- K&N inlegfilter met cold air feed
Geplaatst: 18.10.2012 - 16:07
door Ramon&Ramon
Turboslangen loopt altijd iets olie uit,niks aan de hand dus.
Een nieuwe met 10000km heeft dat al,is een normaal verschijnsel!
Geplaatst: 18.10.2012 - 16:26
door Jé Lé
Ok, dan duurt het nog even eer ik revisie laat doen, maar daarmee is men vraag niet beantwoord
kan je een turbo van een 2.4 makkelijk op een 2.0 zetten of niet ?
Of zijn er plug & play turbos die het vermogen opschroeven ?
Geplaatst: 18.10.2012 - 16:31
door Ramon&Ramon
je kunt hem software matig tunen,kun je op wachten en je hoeft niet te sleutelen..
En die turbowissel zoals je van plan bent,dat gaat niet.
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:42
door Fredhead
Maar ook softwarematig heeft zijn beperkingen, de turbo op een 2.0D heeft ook zijn grens van wat hij maximaal aan kan qua turbodruk
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:56
door Bakboord1
Ga eens rijden met een standaard getunede 2.0d. Ik vind dat niet top. De motor / bakcombinatie is niet lekker voor mijn gevoel.
Een grotere turbo zorgt voor meer vermogen maar wel hoger in de toeren. Daarom bestaan er biturbo's om onderin met een kleine turbo de boel op gang te trekken. Een grotere turbo lijkt me dus niet perse fijner rijden.
Doe dan een motorswap en hang er een d5 in met de bak erbij. Dat zal het beste rijden.
Ofwel: ruil je auto in voor de auto die je wilt.