Verwarming blijft koud

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

Help: ik heb een probleem met mijn verwarming.
Het betreft een volvo xc70 D5 summum automaat uit 2006.

Vorig jaar in de winter bleef de verwarming al lauw en nu het weer kouder wordt buiten blaast hij alleen maar koude lucht. Ook als ik de verwarming helemaal open zet. Als de temp rond de 15 graden is buiten krijg ik bij de laagste ventilator stand nog een beetje lauwe lucht. Maar hoe harder de ventilator hoe kouder de lucht.

De temperatuur van de koelvloeistof komt netjes binnen enkele km op temp en blijft in het midde staan. Zoals het hoort.

Ik heb het vermoeden dat het ventilatortje in de console vast zit of defect is. Aangezien in de zomer de ECC de auto te ver afkoeld. Ik dien de temp op 26 te zetten anders wordt het te fris. (Dit doet zich pas voor naar +/ 15 minuten in de auto, de tijd dat de console van binnen opwarmt). Hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe kom ik bij de console: langs achter? langs voor? en wat en hoe moet ik dan demonteren?

Maar dit zie ik niet als probleem van het niet warm worden van de verwarming. Of maak ik hier een vergissing?

Ik vermoed dat de binnenradiator verstopt zit.
Hoe kan ik dit testen?
Hoe kan ik dit verhelpen? Kan dit schoongemaakt worden en hoe? Dien ik deze te vervangen? Is dit zelf te doen?


Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gast

Volgens mij kunnen ze dit bij de dealer/specialist met VADIS calibreren.
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

Hoe bedoel je kalibreren?
In de zonder krijg ik wil warme lucht maar in de winter niet. Hoe kouder hoe minder warme lucht ik krijg. Hoe is dit op te lossen met kalibreren?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Auto al eens laten uitlezen ?

Misschien defecte sensor in dashbord

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

RolfXC70 schreef:Hoe bedoel je kalibreren?
In de zonder krijg ik wil warme lucht maar in de winter niet. Hoe kouder hoe minder warme lucht ik krijg. Hoe is dit op te lossen met kalibreren?

Omdat de kleppen in het systeem electronisch,s geregeld worden.
Die kun je in de basisstand laten zetten en misschien werkt de kachel dan weer.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1403
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dit klinkt toch wel heel erg naar stiekem toch je thermostaat. Komt er snel na het starten al warmte in je radiator en slang er naar toe?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13661
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

zat ook aan een thermostaat te denken
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

Als er een sensor defect is of de calibratie, hoe kan dan de variatie verklaart worden met de buiten temp. Hoe kouder de buitentemp hoe minder warmte?
En ik zet de temp. regelaar op de uiterste stand?
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

EVV schreef:Dit klinkt toch wel heel erg naar stiekem toch je thermostaat. Komt er snel na het starten al warmte in je radiator en slang er naar toe?
Ik zal dit eens testen
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

RolfXC70 schreef:Als er een sensor defect is of de calibratie, hoe kan dan de variatie verklaart worden met de buiten temp. Hoe kouder de buitentemp hoe minder warmte?
En ik zet de temp. regelaar op de uiterste stand?
Omdat er, bv door een foute sensor of niet-werkende klep, consequent 10 graden (voorbeeld) aan de buitenluchttemp toevoegt? 's Zomers is de temp van de buitenlucht hoger dan 's winters. Dus ook de ingeblazen lucht.
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

Ik heb de slangen getest naar en van de radiotor getest. Deze blijven koud. Wat me wel opvalt.is als ik in de bovenste knijp ik de koelvloeistof in het reservoir zie bewegen. Dit.is niet de bij de grotere onderste slang. Ook heb ik het idee dat hier lucht ipv vloeistof in staat. Kan dat hetgeval zijn, dat er lucht in het systeem zit of ontlucht dit zichzelf?
Morgen de slangen naar de binnen radiator testen na een langere rit.
RolfXC70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.01.2010 - 11:41

Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En daar is niet één of ander reinigings-, oplos-, of spoelgoedje voor?
Enuh, eentje van de sloop?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

Dacht ook meteen aan de radiator.. Van de week nog een vervangen (niet bij een Volvo trouwens)

Hele dashboard zal er wel uit moeten vrees ik
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wel vreemd dat de radiator verstopt is. Daar moet een reden voor zijn. Is er soms een verkeerd koelmiddel gebruikt? Normaal gesproken kan de kachelradiator niet verstoppen als er van buiten niets is toegevoegd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

RolfXC70 schreef:Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk,een verstopte kachelradiateur,dat komt echt nooit voor bij een V70 enz.
Is de luchtaanvoer wel in orde,interieurfilter niet naar binnen gezogen?
Verstopping in het inlaatluchtgedeelte?
Kleppen gekalibreerd?
Is dat bij een dealer gedaan die diagnose?
Het is ook simpel te controleren of de radiateur van de kachel verstopt is!
Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind het ook zeer onwaarschijnlijk. Welke kleur heeft je koelvloeistof?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

RolfXC70 schreef:Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....
Is hij wel inwendig vervuild? Door stof e.d. kan hij uitwendig ook behoorlijk vervuilen waardoor er niet voldoende lucht doorheen kan en het interieur van de auto koud blijft.

Zoals andere ook al aangeven heb ik het de laatste jaren ook niet mee gemaakt dat we een kachelradiateur moeten vervangen omdat hij dicht zou zitten.
Hoe hebben ze dit geconstateerd? Of gokken ze maar dat hij dicht zit?
Zit er voldoende koelvloeistof in of is het peil te laag zodat er geen koelvloeistof in de kachelradiateur komt?
Er bestaat een koelsysteem reiniger.
Dit proberen is altijd goedkoper dan gelijk het radiateurtje vervangen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

8) Lijkt me ook sterk dat het ding verstopt zit. Ik zou denken; doorspoelen die hap. Aanvoer en afvoer los tuinslang erin en dan maar zien.... Vervangen kan altijd nog. :wink:
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

Ik heb net dezelfde diagnose gekregen bij hetzelfde fenomeen.
Dashboard moet er echter niet uit, via de losgemaakte stuurkolom zou het ook lukken.

Is duur, dus heb gevraagd om te reinigen en terug te plaatsen, echter ze zeiden dat dit niet ging helpen, wat exact zo bleek te zijn.
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”