Pagina 1 van 2
Verwarming blijft koud
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:28
door RolfXC70
Help: ik heb een probleem met mijn verwarming.
Het betreft een volvo xc70 D5 summum automaat uit 2006.
Vorig jaar in de winter bleef de verwarming al lauw en nu het weer kouder wordt buiten blaast hij alleen maar koude lucht. Ook als ik de verwarming helemaal open zet. Als de temp rond de 15 graden is buiten krijg ik bij de laagste ventilator stand nog een beetje lauwe lucht. Maar hoe harder de ventilator hoe kouder de lucht.
De temperatuur van de koelvloeistof komt netjes binnen enkele km op temp en blijft in het midde staan. Zoals het hoort.
Ik heb het vermoeden dat het ventilatortje in de console vast zit of defect is. Aangezien in de zomer de ECC de auto te ver afkoeld. Ik dien de temp op 26 te zetten anders wordt het te fris. (Dit doet zich pas voor naar +/ 15 minuten in de auto, de tijd dat de console van binnen opwarmt). Hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe kom ik bij de console: langs achter? langs voor? en wat en hoe moet ik dan demonteren?
Maar dit zie ik niet als probleem van het niet warm worden van de verwarming. Of maak ik hier een vergissing?
Ik vermoed dat de binnenradiator verstopt zit.
Hoe kan ik dit testen?
Hoe kan ik dit verhelpen? Kan dit schoongemaakt worden en hoe? Dien ik deze te vervangen? Is dit zelf te doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Geplaatst: 18.10.2012 - 21:52
door Gast
Volgens mij kunnen ze dit bij de dealer/specialist met VADIS calibreren.
Geplaatst: 19.10.2012 - 21:29
door RolfXC70
Hoe bedoel je kalibreren?
In de zonder krijg ik wil warme lucht maar in de winter niet. Hoe kouder hoe minder warme lucht ik krijg. Hoe is dit op te lossen met kalibreren?
Geplaatst: 19.10.2012 - 22:14
door sbv
Auto al eens laten uitlezen ?
Misschien defecte sensor in dashbord
Geplaatst: 20.10.2012 - 00:28
door Ramon&Ramon
RolfXC70 schreef:Hoe bedoel je kalibreren?
In de zonder krijg ik wil warme lucht maar in de winter niet. Hoe kouder hoe minder warme lucht ik krijg. Hoe is dit op te lossen met kalibreren?
Omdat de kleppen in het systeem electronisch,s geregeld worden.
Die kun je in de basisstand laten zetten en misschien werkt de kachel dan weer.
Geplaatst: 20.10.2012 - 08:51
door EVV
Dit klinkt toch wel heel erg naar stiekem toch je thermostaat. Komt er snel na het starten al warmte in je radiator en slang er naar toe?
Geplaatst: 20.10.2012 - 09:00
door OGA244
zat ook aan een thermostaat te denken
Geplaatst: 20.10.2012 - 13:40
door RolfXC70
Als er een sensor defect is of de calibratie, hoe kan dan de variatie verklaart worden met de buiten temp. Hoe kouder de buitentemp hoe minder warmte?
En ik zet de temp. regelaar op de uiterste stand?
Geplaatst: 20.10.2012 - 13:42
door RolfXC70
EVV schreef:Dit klinkt toch wel heel erg naar stiekem toch je thermostaat. Komt er snel na het starten al warmte in je radiator en slang er naar toe?
Ik zal dit eens testen
Geplaatst: 20.10.2012 - 16:59
door M@rcel
RolfXC70 schreef:Als er een sensor defect is of de calibratie, hoe kan dan de variatie verklaart worden met de buiten temp. Hoe kouder de buitentemp hoe minder warmte?
En ik zet de temp. regelaar op de uiterste stand?
Omdat er, bv door een foute sensor of niet-werkende klep, consequent 10 graden (voorbeeld) aan de buitenluchttemp toevoegt? 's Zomers is de temp van de buitenlucht hoger dan 's winters. Dus ook de ingeblazen lucht.
Geplaatst: 27.10.2012 - 22:12
door RolfXC70
Ik heb de slangen getest naar en van de radiotor getest. Deze blijven koud. Wat me wel opvalt.is als ik in de bovenste knijp ik de koelvloeistof in het reservoir zie bewegen. Dit.is niet de bij de grotere onderste slang. Ook heb ik het idee dat hier lucht ipv vloeistof in staat. Kan dat hetgeval zijn, dat er lucht in het systeem zit of ontlucht dit zichzelf?
Morgen de slangen naar de binnen radiator testen na een langere rit.
Geplaatst: 03.11.2012 - 13:47
door RolfXC70
Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....
Geplaatst: 03.11.2012 - 13:56
door V70/2.4D/2003
En daar is niet één of ander reinigings-, oplos-, of spoelgoedje voor?
Enuh, eentje van de sloop?
Geplaatst: 03.11.2012 - 14:10
door volvo lover
Dacht ook meteen aan de radiator.. Van de week nog een vervangen (niet bij een Volvo trouwens)
Hele dashboard zal er wel uit moeten vrees ik
Geplaatst: 03.11.2012 - 14:51
door edraket
Wel vreemd dat de radiator verstopt is. Daar moet een reden voor zijn. Is er soms een verkeerd koelmiddel gebruikt? Normaal gesproken kan de kachelradiator niet verstoppen als er van buiten niets is toegevoegd.
Geplaatst: 03.11.2012 - 15:08
door Ramon&Ramon
RolfXC70 schreef:Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk,een verstopte kachelradiateur,dat komt echt nooit voor bij een V70 enz.
Is de luchtaanvoer wel in orde,interieurfilter niet naar binnen gezogen?
Verstopping in het inlaatluchtgedeelte?
Kleppen gekalibreerd?
Is dat bij een dealer gedaan die diagnose?
Het is ook simpel te controleren of de radiateur van de kachel verstopt is!
Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval.
Geplaatst: 03.11.2012 - 20:25
door Oceanracer
Ik vind het ook zeer onwaarschijnlijk. Welke kleur heeft je koelvloeistof?
Geplaatst: 04.11.2012 - 17:58
door Schorpioen
RolfXC70 schreef:Ik Ben bij de garage geweest. De binnenradiator is verstopt en moet vervangen worden. Duur grapje.....
Is hij wel inwendig vervuild? Door stof e.d. kan hij uitwendig ook behoorlijk vervuilen waardoor er niet voldoende lucht doorheen kan en het interieur van de auto koud blijft.
Zoals andere ook al aangeven heb ik het de laatste jaren ook niet mee gemaakt dat we een kachelradiateur moeten vervangen omdat hij dicht zou zitten.
Hoe hebben ze dit geconstateerd? Of gokken ze maar dat hij dicht zit?
Zit er voldoende koelvloeistof in of is het peil te laag zodat er geen koelvloeistof in de kachelradiateur komt?
Er bestaat een
koelsysteem reiniger.
Dit proberen is altijd goedkoper dan gelijk het radiateurtje vervangen.
Geplaatst: 09.12.2012 - 13:16
door robert31

Lijkt me ook sterk dat het ding verstopt zit. Ik zou denken; doorspoelen die hap. Aanvoer en afvoer los tuinslang erin en dan maar zien.... Vervangen kan altijd nog.

Geplaatst: 07.02.2013 - 00:47
door nikske
Ik heb net dezelfde diagnose gekregen bij hetzelfde fenomeen.
Dashboard moet er echter niet uit, via de losgemaakte stuurkolom zou het ook lukken.
Is duur, dus heb gevraagd om te reinigen en terug te plaatsen, echter ze zeiden dat dit niet ging helpen, wat exact zo bleek te zijn.