hallo,
Ik heb een XC70 2.5T, MY 2005 210 dkm met sinds okt.2009 hetzelfde probleem; streepje betekent dat bak in noodloop staat vanwege storing in communicatie met motor. Aanvankelijk op te lossen door auto aan de kant, motor opnieuw starten en klaar, maar sinds vorige zomer helpt ook herstarten niet. Olie ververst, geflushed, software gereset, geupdate, opnieuw geïnstalleerd, toerentalsensor vervanger, helpt allemaal niet. Garage (niet-Volvo) weet het misschien ook niet meer.
Hoe is het bij u afgelopen? Weet iemand raad?
Bak in noodloop
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Je hebt volgens mij de volgende mogelijkheden:
1: Nieuwe bak (omdat flush, reset en whatever kennelijk niet helpt)
2: Bak van de sloop laten monteren (zou ik dan wel laten flushen, resetten en de hele rimram)
3: Inruilen (de duurste optie)
1: Nieuwe bak (omdat flush, reset en whatever kennelijk niet helpt)
2: Bak van de sloop laten monteren (zou ik dan wel laten flushen, resetten en de hele rimram)
3: Inruilen (de duurste optie)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Veel dank voor jullie antwoorden. Fa. Autrans gesproken: raadt bakrevisie aan voor € 3500. Slik, maar de auto is het wel waard lijkt me. Met inruil van auto met probleem verlies je veel geld, denk ik. Een XC is met deze benzineprijzen toch al niet erg populair. Aarding checken zal ik navragen.Willem51 schreef:hallo,
Ik heb een XC70 2.5T, MY 2005 210 dkm met sinds okt.2009 hetzelfde probleem; streepje betekent dat bak in noodloop staat vanwege storing in communicatie met motor. Aanvankelijk op te lossen door auto aan de kant, motor opnieuw starten en klaar, maar sinds vorige zomer helpt ook herstarten niet. Olie ververst, geflushed, software gereset, geupdate, opnieuw geïnstalleerd, toerentalsensor vervanger, helpt allemaal niet. Garage (niet-Volvo) weet het misschien ook niet meer.
Hoe is het bij u afgelopen? Weet iemand raad?
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Er is ook een revisieadres vlak bij jou in de buurt, namelijk in Noordwijkerhout: http://www.rietbergenvaneeden.nl/ Een aantal mensen op het forum heeft daar goede ervaringen mee. Het kostte daar de laatste keer zo'n 3200 euro.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
dank voor de tip
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Auto is na tip van Morgenstond door fa. Rietbergen van Eeden in Noordwijkerhout onderzocht; conclusie: bak is mechanisch prima, storing komt uit de elektronica of bedrading; verder zoeken dus, maar waar? Als iemand nog een tip heeft: graag. Ben enorm benieuwd wat de ervaringen zijn van GDF (Guido) die dit item begon.
mvg Willem
mvg Willem
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Die storingen zitten altijd in de bak,ook de electronische,dat is juist het probleem,kleppenblok demonteren werkt meestal niet,dat hebben we hier al vaak geprobeerd,conclusie is dus toch een ruil of revisie bak,die prijs die je opgeeft is wat hoog vind ik,3500 euro alleen voor revisie is te veel,of zit het uit en in bouwen er bij?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Die € 3500 is incl. in- en uitbouw en BTW. Bij Rietbergen van Eeden ca. € 3000. Wat ik niet snap, garage ook niet, is: zolang er geen noodloop is, schakelt de bak perfect. Kan die dan wel revisie nodig hebben?
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik zou als ik jou was ook maar eens contact leggen met MarioC70 voor een second opinion, zeker gezien het kostenplaatje. Hij weet héél veel van Volvo's!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Intussen zijn een toerentalsensor en het bijbehorende kabelboompje vervangen (de andere sensor was al vervangen); auto rijdt perfect maar na 15 km gaat de bak opnieuw in noodloop met foutcodes voor 'communicatie motor <> versnellingsbak' en als mogelijke oorzaken de toerentalsensors en de luchtmassameter. Een Volvo-dealer raadt nu aan de luchtmassameter te vervangen; duur grapje: kost ca. € 400 zonder garantie.
@MarioC70, Morgenstond: hebben jullie nog ideëen?
@MarioC70, Morgenstond: hebben jullie nog ideëen?
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hoezo zonder garantie? Laat ze er anders eentje indrukken van een model wat ze hebben staan! Is zo gepiept.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Willem51 schreef:Intussen zijn een toerentalsensor en het bijbehorende kabelboompje vervangen (de andere sensor was al vervangen); auto rijdt perfect maar na 15 km gaat de bak opnieuw in noodloop met foutcodes voor 'communicatie motor <> versnellingsbak' en als mogelijke oorzaken de toerentalsensors en de luchtmassameter. Een Volvo-dealer raadt nu aan de luchtmassameter te vervangen; duur grapje: kost ca. € 400 zonder garantie.
@MarioC70, Morgenstond: hebben jullie nog ideëen?
Mogelijke oorzaken,ze kunnen toch precies zien waar het probleem zit,of uitlezen tijdens het rijden brengt denk ik wel de oplossing.
Je kunt ook alles gaan vervangen in de hoop dat het een keer gevonden wordt,raar verhaal wordt het zo,terwijl het een stuk simpeler kan,kost je bakken met geld op deze manier en misschien voor niets!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Maandag is e.e.a. tijdens het rijden uitgelezen en blijkbaar zijn de aanwijzingen nogal vaag ('toerentalsensors en luchtmassameter'). Die sensors zijn dus net beide vervangen!. Vorig jaar waren er wel eens minder meldingen. Kan melding 'toerentalsensor' iets zeggen over de mechanische kant van de bak, bijv. slip?
Op de 17e schreef je dat storingen, ook elektronische, vaak toch in de bak zitten (en dus niet in sensors en bedrading); denk je dat het hier ook in de bak kan zitten? Zit er überhaupt elektronica ín de bak?
Overigens, na die laatste noodloop op 12 april:
- gebeurde op rotonde vanuit stilstand: had een paar tellen geen aandrijving (loeiende motor) en toen met een bonk in de noodloop; dit missen van de aandrijving bij wegrijden heb ik nog maar één keer eerder gehad;
- motor uitgezet, minuutje gewacht en verder geen enkel probleem gehad.
Dit is wel typisch voor mijn klacht: koude auto geeft geen probleem; nu had auto 15 km gereden, toen twee uur stilgestaan en vooral dan treedt het op.
Morgen ga ik lange rit maken: ben 'benieuwd'.
Op de 17e schreef je dat storingen, ook elektronische, vaak toch in de bak zitten (en dus niet in sensors en bedrading); denk je dat het hier ook in de bak kan zitten? Zit er überhaupt elektronica ín de bak?
Overigens, na die laatste noodloop op 12 april:
- gebeurde op rotonde vanuit stilstand: had een paar tellen geen aandrijving (loeiende motor) en toen met een bonk in de noodloop; dit missen van de aandrijving bij wegrijden heb ik nog maar één keer eerder gehad;
- motor uitgezet, minuutje gewacht en verder geen enkel probleem gehad.
Dit is wel typisch voor mijn klacht: koude auto geeft geen probleem; nu had auto 15 km gereden, toen twee uur stilgestaan en vooral dan treedt het op.
Morgen ga ik lange rit maken: ben 'benieuwd'.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Sorry, Willem, ik ben geen expert maar een leek
Ik had je graag geholpen...

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Ik krijg de indruk dat de auto steeds weer flink op zijn donder krijgt, als je die klap in de versnellingsbak hoort. Ben je niet bang dat er nog meer stuk gaat? Waarom breng je hem niet naar een specialist of naar de dealer? Als je dat niet ziet zitten, zou ik hem verkopen/inruilen.Willem51 schreef:Morgen ga ik lange rit maken: ben 'benieuwd'.
Dit klinkt als een massa storing. Heeft de bak wel goede massa?Willem51 schreef:Maandag is e.e.a. tijdens het rijden uitgelezen en blijkbaar zijn de aanwijzingen nogal vaag ('toerentalsensors en luchtmassameter'). Die sensors zijn dus net beide vervangen!.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Veel dank voor jullie meedenken!
Antwoorden:
- Massa? is gecheckt en in orde.
- Bak krijgt op zijn donder van bonken, kan verdere schade maken? ja daar ben ik ook wel bang voor. Specialist legt uit dat het schakelen bij noodloop niet elektronisch wordt geregeld oftewel niet subtiel verloopt.
Het uitlezen geeft steeds nogal vage aanwijzingen zoals verwijzen naar toerentalsensors terwijl die net vervangen zijn! Ook zijn er niet altijd dezelfde meldingen. Nu weer wel 'spanning luchtmassameter te laag'. Enfin, mijn garage (niet-Volvo) heeft nu een occasion staan van zelfde type en de luchtmassameter van die auto zit nu in de mijne. Gisteren 250 km gereden zonder probleem. Ik wil niet te vroeg juichen maar wat zou het fijn zijn als ...
Strategie is om met logisch nadenken en zonder hoge bedragen de oplossing te vinden bij een bak die meestal goed schakelt.
Antwoorden:
- Massa? is gecheckt en in orde.
- Bak krijgt op zijn donder van bonken, kan verdere schade maken? ja daar ben ik ook wel bang voor. Specialist legt uit dat het schakelen bij noodloop niet elektronisch wordt geregeld oftewel niet subtiel verloopt.
Het uitlezen geeft steeds nogal vage aanwijzingen zoals verwijzen naar toerentalsensors terwijl die net vervangen zijn! Ook zijn er niet altijd dezelfde meldingen. Nu weer wel 'spanning luchtmassameter te laag'. Enfin, mijn garage (niet-Volvo) heeft nu een occasion staan van zelfde type en de luchtmassameter van die auto zit nu in de mijne. Gisteren 250 km gereden zonder probleem. Ik wil niet te vroeg juichen maar wat zou het fijn zijn als ...
Strategie is om met logisch nadenken en zonder hoge bedragen de oplossing te vinden bij een bak die meestal goed schakelt.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
- Locatie: Oegstgeest
Nog één reactie vergeten over luchtmassameter:
Zo'n instrument kan beschadigd raken door piekspanningen, hoor ik. Verder is mijn garage geen Volvo-dealer en heeft niet al dergelijke onderdelen in voorraad. Als het nu zeker was dat dit de oorzaak is zou ik niet aarzelen, maar om € 400 uit te geven voor noppes... Misschien is goedkoop hier duurkoop.
Verder zijn er veel typen in omloop, elk jaar is er wel een nieuwe. Zo heeft mijn auto type 088 en andere in de showroom 087.
Nu dus op proef een ruilexemplaar. Ik laat weten hoe het verder gaat.
Zo'n instrument kan beschadigd raken door piekspanningen, hoor ik. Verder is mijn garage geen Volvo-dealer en heeft niet al dergelijke onderdelen in voorraad. Als het nu zeker was dat dit de oorzaak is zou ik niet aarzelen, maar om € 400 uit te geven voor noppes... Misschien is goedkoop hier duurkoop.
Verder zijn er veel typen in omloop, elk jaar is er wel een nieuwe. Zo heeft mijn auto type 088 en andere in de showroom 087.
Nu dus op proef een ruilexemplaar. Ik laat weten hoe het verder gaat.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever