Ik heb adaptieve xenon op de V70.
Ik verbeeld mij dat in vergelijk met andere auto's op de snelweg die xenon hebben er niet erg veel licht af komt.
Indien ik voor een muur sta is er duidelijk aftekening op de muur maar desondanks is er twijfel of er voldoende licht afkomt.
De lensarmaturen zijn niet doorzichtig en het lijkt alsof ze aan de binnenkant vies zijn, zou natuurlijk kunnen na 5 jaar.
Ik meen mij te herinneren dat hier ook eens een V50 eigenaar een schoonmaak beurt aan zijn lensarmaturen heeft gedaan waarbij het eea er nogal van opknapte.
Een vraag aan de adaptief xenon rijders zijn jullie lensarmaturen doorzichtig of kun je daar niet doorheen kijken?
Adaptieve xenon vraag
- sbv
- 6th Gear member
Bij mij is het nog redelijk doorzichtig. Mijn V70 is van jan 2007 met goed 225000 km op de teller inmiddels.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Die lenzen kan je schoonmaken. Ik had de link van de V50 opgeslagen maar kan het niet weer vinden.
Je zag echt heel veel verschil tussen schoongemaakt en 'vies'.
Je zag echt heel veel verschil tussen schoongemaakt en 'vies'.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- Jers3n
- 5th Gear member
Ik vind de onze ook redelijk mat als de verlichting aan is, uit lijken de lenzen weer wel helder. Ik ben wel benieuwd of het reinigen van de kenzen ook bij de V70N mogelijk is en of het de gewenste/beoogde verbetering oplevert. Niet dat ik nou perse 'te weinig' licht ervaar, maar meer licht en dus beter zicht mag altijd. Al kan het plaatsen van nieuwe xenon-pitten ook verbetering opleveren, ten minste in de V40 (één kapotte, beide nieuw) was dat zo.
Overigens is het mijn ervaring dat xenon-koplampen bij de VOLVO-dealer aan de lage kant wordt afgesteld. Zowel bij de V40 en de XC70 na APK 'ruim' onder toegestaan (heb er naast gestaan) voor het opnieuw afstellen op mijn verzoek omdat ik ze te laag vond staan. Daarnaast lijkt het mij soms wel of de xenon-/LED-koplampen van nieuwe auto's van andere merken bijna irritant/verblindend hoog staan afgesteld.
Overigens is het mijn ervaring dat xenon-koplampen bij de VOLVO-dealer aan de lage kant wordt afgesteld. Zowel bij de V40 en de XC70 na APK 'ruim' onder toegestaan (heb er naast gestaan) voor het opnieuw afstellen op mijn verzoek omdat ik ze te laag vond staan. Daarnaast lijkt het mij soms wel of de xenon-/LED-koplampen van nieuwe auto's van andere merken bijna irritant/verblindend hoog staan afgesteld.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- diesel01
- Geartronic member
Ja klopt mbt nieuwe Volvo's.
Vorige week reed een nieuwe V70 met mij mee, op ik denk, adaptieve cruise.
Die had xenon pitten die behoorlijk hoog stond afgesteld, ik had constant een blauwe waas van licht in de spiegels.
Overigens hebben de Duitse drie allen intelligent light systems waarbij een camera de lampen zo hoog zeg dat het overige verkeer er net geen last van heeft...of net wel.
Ik zal morgen even een fototje trekken van voor en na schoonmaak.
Vorige week reed een nieuwe V70 met mij mee, op ik denk, adaptieve cruise.
Die had xenon pitten die behoorlijk hoog stond afgesteld, ik had constant een blauwe waas van licht in de spiegels.
Overigens hebben de Duitse drie allen intelligent light systems waarbij een camera de lampen zo hoog zeg dat het overige verkeer er net geen last van heeft...of net wel.
Ik zal morgen even een fototje trekken van voor en na schoonmaak.
- diesel01
- Geartronic member
Ik ben net terug van de dealer, factuurtje is minder dan wat op de Volvosite staat aangegegeven, scheelt weer een patatje met en een frikandel speciaal.
Mbt de lenzen van de adaptieve xenon, het lijkt idd dat de lenzen van binnenuit een waas hebben(het lijkt op afzetting van een airco zoals op het voorruit).
Het schoonmaken gaat helaas niet lukken omdat de opening naar de koplamp te klein is om een doek naar binnen te krijgen.
Indien de unit stuk gaat ben je €1000 verder voor een nieuwe.
Zijn er mensen die de lenzen van adaptieve xenon gereinigd hebben?
Mbt de lenzen van de adaptieve xenon, het lijkt idd dat de lenzen van binnenuit een waas hebben(het lijkt op afzetting van een airco zoals op het voorruit).
Het schoonmaken gaat helaas niet lukken omdat de opening naar de koplamp te klein is om een doek naar binnen te krijgen.
Indien de unit stuk gaat ben je €1000 verder voor een nieuwe.
Zijn er mensen die de lenzen van adaptieve xenon gereinigd hebben?
- diesel01
- Geartronic member
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... tief+xenon
Ik heb dit gevonden alleen is dit geen adaptieve xenon maar een vaste lens die niet om het bochtje kijkt.
Edit http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... Itemid=101
:-k toch maar even aan het knutselen
Ik heb dit gevonden alleen is dit geen adaptieve xenon maar een vaste lens die niet om het bochtje kijkt.
Edit http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... Itemid=101
:-k toch maar even aan het knutselen
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ga je dat zelf doen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- diesel01
- Geartronic member
Nee wordt bij de dealer gedaan.JeroenSpock schreef:Ga je dat zelf doen?
Ze hebben zelf ook gezien dat ze zwaar vervuild zijn aan de binnenkant maar hadden geen methode om het schoon te krijgen vanwege de kleine opening.
Ze gaan het doen op de Saab manier.
- kawaman
- 5th Gear member
Zojuist de "Saab"methode toegepast op mijn V50 met Xenon
Heel goed zelf te doen, ook omdat je bij een V50 heel makelijk de koplampunits kunt verwijderen.
Al eens eerder geprobeerd om de lenzen uit het koplamphuis te halen maar dit lukte niet.( bij mijn vorige V50 zonder xenon lukte dit wel)
Nu weer mooie heldere lenzen. kan niet wachten tot het donker wordt
TOP-TIP bedankt!
Heel goed zelf te doen, ook omdat je bij een V50 heel makelijk de koplampunits kunt verwijderen.
Al eens eerder geprobeerd om de lenzen uit het koplamphuis te halen maar dit lukte niet.( bij mijn vorige V50 zonder xenon lukte dit wel)
Nu weer mooie heldere lenzen. kan niet wachten tot het donker wordt

TOP-TIP bedankt!
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb net de rit naar huis gemaakt en het verschil is significant.
Helder wit licht voor de auto met een nog duidelijker afzetting van licht naar donker op donker asfalt een veeeel betere aftekening van de belijning.
Op donkere wegen(die hebben we hier veel) een zee van licht voor de auto.
De vervuiling zat overigens zo vast dat een droge doek geen soelaas bood, ruitenreiniger is gebruikt om het vuil los te weken om zodoende de lens schoon te krijgen.
Chefmonteur overigens was zelf ook verbaasd over de mate van vervuiling.
Voordat je uberhaubt iets veranderd aan de verlichting..en je hebt lenzen zou ik eerst die maar even schoonmaken.
Helder wit licht voor de auto met een nog duidelijker afzetting van licht naar donker op donker asfalt een veeeel betere aftekening van de belijning.
Op donkere wegen(die hebben we hier veel) een zee van licht voor de auto.
De vervuiling zat overigens zo vast dat een droge doek geen soelaas bood, ruitenreiniger is gebruikt om het vuil los te weken om zodoende de lens schoon te krijgen.
Chefmonteur overigens was zelf ook verbaasd over de mate van vervuiling.
Voordat je uberhaubt iets veranderd aan de verlichting..en je hebt lenzen zou ik eerst die maar even schoonmaken.
- Jers3n
- 5th Gear member
Ben benieuwd naar de foto's (als die er zijn) van voor en na...
En wellicht (evt. via PM) de kosten van deze schoonmaak actie, kan ik bij de volgende beurt ook eens vragen of het hiervoor gedaan kan worden.
En wellicht (evt. via PM) de kosten van deze schoonmaak actie, kan ik bij de volgende beurt ook eens vragen of het hiervoor gedaan kan worden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
- diesel01
- Geartronic member
Tja de foto's ik kan je de foto laten zien van de verlichting zoals het er nu uitziet, hoe het was heb ik niet.
De kosten...laten we de pret niet bederven van het feit dat we er in zicht behoorlijk op vooruit zijn gegaan, een tipje van de sluier 2.5 uur arbeid.
De kosten...laten we de pret niet bederven van het feit dat we er in zicht behoorlijk op vooruit zijn gegaan, een tipje van de sluier 2.5 uur arbeid.
- kawaman
- 5th Gear member
Sorry ook hier geen foto's,
Ik ben nog geen uurtje bezig geweest, voordeel dat de koplampunits bij een V50 zo makkelijk te (de)monteren zijn.
V70 moet de bumper er af, denk ik??
Ik heb het reepje microvezeldoek ingespoten met spul waar je ook je flatscreen mee schoonmaakt.
De waas verdween als sneeuw voor de zon, daarna nog even met een reepje zachte doek (uit het zelfde schoonmaak setje) na gepoetst.
Verschil is aanmerkelijk.
Ben weer een blij mens!
Ik ben nog geen uurtje bezig geweest, voordeel dat de koplampunits bij een V50 zo makkelijk te (de)monteren zijn.
V70 moet de bumper er af, denk ik??
Ik heb het reepje microvezeldoek ingespoten met spul waar je ook je flatscreen mee schoonmaakt.
De waas verdween als sneeuw voor de zon, daarna nog even met een reepje zachte doek (uit het zelfde schoonmaak setje) na gepoetst.
Verschil is aanmerkelijk.
Ben weer een blij mens!
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- kawaman
- 5th Gear member
Dat verklaart die 2,5 uur en voor de dealer is de "Saab"methode ook nieuw lijkt mij.
Enig idee waardoor die waas eigenlijk ontstaat?
Bij de airco kan ik me dingen voorstellen maar in een koplamp "gebeurt" toch eigenlijk niet zoveel.
Enig idee waardoor die waas eigenlijk ontstaat?
Bij de airco kan ik me dingen voorstellen maar in een koplamp "gebeurt" toch eigenlijk niet zoveel.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design