Fluctuaties in Bi-Xenon

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hallo,

Ik rij een V70 2.4D Edition Classic uit 2007. Deze is voorzien van bi-xenon koplampen.

Nu is het me gisteren tijdens het naar huis rijden opgevallen dat het regelmatig lijkt alsof tijdens het rijden, het lichtbeeld spontaan veranderd. Het lijkt alsof spontaan de spiegels voor grootlicht worden omgeklapt. Best irritant, omdat ik zo onbedoeld mensen kan verblinden (en irriteren!).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik krijg geen meldingen in de BC oid.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Dentheman89
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 02.09.2012 - 16:22

Is dit niet gewoon de hoogteregeling die zich aanpast aan de oneffenheden in het wegedek?
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Dentheman89 schreef:Is dit niet gewoon de hoogteregeling die zich aanpast aan de oneffenheden in het wegedek?
Nee, volgens mij niet, het is zelfs zo, dat ik de hoogteregeling nog nooit heb zien werken, niet bij het starten (wel zie de kleur van de lamp snel veranderen). Nu heb ik er ook nivomat onder zitten, dus de auto "staat" vrijwel altijd "recht" over de lengte-as.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2366
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Hoogteregeling icm nivomats is idd lastig waar te nemen, ik zie het soms met in-/uitparkeren als 1 achterwiel op de stoeprand staat/komt op de objecten voor me (meestal een auto).

Volgens mij gebeurt er overigens, bij xenon-dimlicht van de V70N, niet zo veel met de koplampspiegels bij grootlicht. Wat ik heb begrepen wordt bij het inschakelen van grootlicht de extra halogeen lamp ingeschakeld en de xenon lamp 'verplaatst' waardoor de lichtbundel hiervan hoger komt. Dat weet ik echter niet zeker, maar wellicht weet een ander forum-lid maar ik meen weleens een topic gelezen te hebben waar zoiets stond.
Als het wel klopt lijkt het me eerder een loszittende lamp(unit) oid.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21138
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zie ze tijdens het starten ook niet calibreren maar tijdens het rijden zie ik ze soms wel verspringen.
Bij verschilldende snelheden 80km/h maar ook op hogere snelheden snelweg/autobahn.
Nu de lenzen weer schoon zijn zal ik er eens beter op letten.
newfh
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 14.12.2005 - 18:46

Kan het niet iets te maken hebben met de ballast van een van de xenon-lampen ?
Heb het bij een auto van een maat van me al eens meegemaakt. Had een "flikkerend" lichtbeeld en na vervanging ervan was het weer normaal.
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”