Volvo is "nog lang niet uitveranderd"
Geplaatst: 03.11.2012 - 11:17
nov 2012, 08:51 Volvo is in rap tempo aan het veranderen, dankzij Nederlandse invloed
Volvo is "nog lang niet uitveranderd" door Andrew Mason
AMSTERDAM - “Afgezien van een verlengde variant voor de Chinese markt, zal er nooit een model langer dan vijf meter komen, dat past niet meer bij ons. Dat is mijn persoonlijke gevecht binnen het bedrijf”, aldus de Nederlandse Lex Kerssemakers, senior vicepresident productstrategie bij Volvo.
En de concept Universe dan? “Die heb je nooit meer gezien, toch? Die staat inmiddels in het museum. Als je hem te vaak laat zien, gaan mensen denk dat je hem gaat bouwen. We maken auto’s die over de hele wereld moeten functioneren en een auto langer dan vijf meter slokt veel te veel ruimte op. Het gaat om interieurruimte, niet om buitenafmetingen.”
Er is bij Volvo al veel veranderd de afgelopen jaren, maar Kerssemakers is nog lang niet klaar.
“Ik krijg regelmatig brieven met de boodschap dat de vierkante Volvo weer terug moet komen, maar die tijd is voorbij."
We zijn een merk in beweging dat 800.000 auto’s wil produceren en verkopen in 2020 dus dan moeten we toch echt ‘out of the box’ gaan denken.”
Vandaar dat Volvo sinds een jaar of drie de zes- en achtcilinders overboord gooide en zich toelegde op viercilinders met elektrohulp. “Uiteraard was dat een spannende beslissing, maar als je om je heen kijkt in de auto-industrie, zie je toch dat het de trend is.
"Neem de driecilinder van BMW, dat is een droom van een motor."
Driecilinders zijn dan ook de volgende, en ten opzichte van een viercilinder niet zo’n grote, stap. Zal de klant dat wel accepteren? “Kijk, uiteindelijk gaat het toch om vermogen en koppel en met onze aanpak kom je makkelijk uit bij 300 pk en 600 Nm, wat meer dan toereikend is. Bovendien kopen mensen een Volvo niet om de motor, maar omdat het een Volvo is.”
Ook de platforms waar de Volvo’s op staan, gaan veranderen dankzij de ‘scaleabale vehicle architecture’ (die dezelfde flexibiliteit biedt als VW’s MQB) waar de nieuwe XC90 (in 2014) als eerste van profiteert en later ook de 60-range. De V40 staat nog steeds op het platform dat samen met Ford voor de Focus en C30 is ontwikkeld, maar daar mag Volvo gebruik van maken tot het einde van de levenscyclus en dat is in het geval van de V40 zo’n zeven jaar van nu.
"Momenteel zijn we op zoek naar een partner, maar we kunnen ook besluiten een nieuw platform zélf te ontwikkelen."
In dat laatste geval hebben we nog twee jaar de tijd om dat te beslissen, want het kost zo’n vijf jaar om zelf een platform te bouwen. Met een partner gaat het iets sneller.
Een XC40 staat hoog op Kerssemakers lijst. “Daarom zijn we ook teruggevallen op onze Cross Country-typeaanduiding. Mensen willen het uiterlijk van een stoere terreinauto zonder ooit het terrein in te gaan. Daar is echt een markt voor, wie weet komt er daarom ook wel een sedan Cross Country.” Een model ónder de V40 staat lager op zijn lijst, evenals een sportieve variant à la de briljante R van weleer. “Maar zo’n model lijkt me absoluut geweldig hoor, maar dan wél in combinatie met elektrificatie, want dat is dé manier om newtonmeters in je auto te krijgen. Je moet bovendien toch dingen met je hart blijven beslissen, anders wordt de auto-industrie ook maar saai.”
Telegraaf
Volvo is "nog lang niet uitveranderd" door Andrew Mason
AMSTERDAM - “Afgezien van een verlengde variant voor de Chinese markt, zal er nooit een model langer dan vijf meter komen, dat past niet meer bij ons. Dat is mijn persoonlijke gevecht binnen het bedrijf”, aldus de Nederlandse Lex Kerssemakers, senior vicepresident productstrategie bij Volvo.
En de concept Universe dan? “Die heb je nooit meer gezien, toch? Die staat inmiddels in het museum. Als je hem te vaak laat zien, gaan mensen denk dat je hem gaat bouwen. We maken auto’s die over de hele wereld moeten functioneren en een auto langer dan vijf meter slokt veel te veel ruimte op. Het gaat om interieurruimte, niet om buitenafmetingen.”
Er is bij Volvo al veel veranderd de afgelopen jaren, maar Kerssemakers is nog lang niet klaar.
“Ik krijg regelmatig brieven met de boodschap dat de vierkante Volvo weer terug moet komen, maar die tijd is voorbij."
We zijn een merk in beweging dat 800.000 auto’s wil produceren en verkopen in 2020 dus dan moeten we toch echt ‘out of the box’ gaan denken.”
Vandaar dat Volvo sinds een jaar of drie de zes- en achtcilinders overboord gooide en zich toelegde op viercilinders met elektrohulp. “Uiteraard was dat een spannende beslissing, maar als je om je heen kijkt in de auto-industrie, zie je toch dat het de trend is.
"Neem de driecilinder van BMW, dat is een droom van een motor."
Driecilinders zijn dan ook de volgende, en ten opzichte van een viercilinder niet zo’n grote, stap. Zal de klant dat wel accepteren? “Kijk, uiteindelijk gaat het toch om vermogen en koppel en met onze aanpak kom je makkelijk uit bij 300 pk en 600 Nm, wat meer dan toereikend is. Bovendien kopen mensen een Volvo niet om de motor, maar omdat het een Volvo is.”
Ook de platforms waar de Volvo’s op staan, gaan veranderen dankzij de ‘scaleabale vehicle architecture’ (die dezelfde flexibiliteit biedt als VW’s MQB) waar de nieuwe XC90 (in 2014) als eerste van profiteert en later ook de 60-range. De V40 staat nog steeds op het platform dat samen met Ford voor de Focus en C30 is ontwikkeld, maar daar mag Volvo gebruik van maken tot het einde van de levenscyclus en dat is in het geval van de V40 zo’n zeven jaar van nu.
"Momenteel zijn we op zoek naar een partner, maar we kunnen ook besluiten een nieuw platform zélf te ontwikkelen."
In dat laatste geval hebben we nog twee jaar de tijd om dat te beslissen, want het kost zo’n vijf jaar om zelf een platform te bouwen. Met een partner gaat het iets sneller.
Een XC40 staat hoog op Kerssemakers lijst. “Daarom zijn we ook teruggevallen op onze Cross Country-typeaanduiding. Mensen willen het uiterlijk van een stoere terreinauto zonder ooit het terrein in te gaan. Daar is echt een markt voor, wie weet komt er daarom ook wel een sedan Cross Country.” Een model ónder de V40 staat lager op zijn lijst, evenals een sportieve variant à la de briljante R van weleer. “Maar zo’n model lijkt me absoluut geweldig hoor, maar dan wél in combinatie met elektrificatie, want dat is dé manier om newtonmeters in je auto te krijgen. Je moet bovendien toch dingen met je hart blijven beslissen, anders wordt de auto-industrie ook maar saai.”
Telegraaf