Laat me eerst mezelf even voorstellen

Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe (familie)wagen met een wat vriendelijkere indruk dan BMW ben ik terechtgekomen bij de V70. Het merk Volvo spreekt me uitzonderlijk aan omdat ik zelf ook 6 maand stage heb gelopen als bediende in de volvo fabriek te Gent. De familiesfeer en de hoge aandacht naar kwaliteit en veiligheid zijn me steeds bij gebleven!
Jammer genoeg heb ik toen nooit zelf de kans gehad om eens achter het stuur van een Volvo te kruipen, dat was niet weggelegd voor studenten

Ik twijfel dus sterk om binnen dit en een 6tal maanden over te gaan naar de aanschaf van een 2de hands V70, modeljaar 2008 maar kunnen jullie mij helpen waar ik vooral op moet letten?
Ik wil liefst een benzine, een 2.0 omdat ik toch weinig KM's doe. Maar wat zijn de bekende kwaaltjes bij dergelijke wagen? Ik ben op zoek naar een modelletje onder de 100.000 km's, voorlopig kijk ik vooral in duitsland, omdat daar het aanbod groter is.
En wat zijn jullie ervaringen met Volvo's versnellingsbak? Met mijn BMW gaat het schakelen zeer soepel en solide. Is de versnellingsbak van Volvo even 'leuk' in het schakelen?
Bedankt !