Electronica op hol?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Timmy
3rd Gear member

Vorige week heb ik mijn V40 in ontvangst genomen. Tijdens het rijden gebeuren een aantal dingen waarvan ik de eerste dagen dacht dat het aan mijn onbekendheid met sommige functies lag. Nu, een week later, gebeuren dit soort vreemde dingen nog steeds.

1. Soms stuurt de auto tegen op momenten dat ik daar niet op zit te wachten. Ik zit dan in een bocht en merk dat de auto tegenstuurt om rechtdoor te gaan. Lane departure warning geeft op dat moment aan dat er geen kantlijnen gevonden zijn.

2. De cruise control lijkt soms spontaan in te schakelen. De auto versnelt zonder dat de ACC actief is (lampje is uit) of dat ik de gaspedaal dieper indruk. Bij het gebruiken van de koppeling of rem is dit effect voorbij.

Beide komen maximaal een maal per rit voor en inmiddels houd ik er rekening mee maar als je er niet op bedacht bent kan het vervelende gevolgen hebben.

Iemand ervaring met bovenstaande?

NB. Mijn V40 heeft de Driver Support Line.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
MichelR
6th Gear member

Nee, gelukkig geen last van.. Ook nog niet ergens gelezen..

Misschien probleem met je sensoren die bij Driver Support pakket zitten.
Zou het eens laten controleren bij de dealer..

Succes er mee..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
sbv
6th Gear member

Gelijk terug gaan naar dealer. op zo een jonge auto mag het niet voorkomen(oude auto trouwens ook niet)

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Mir
3rd Gear member

1 herken ik als je van de a2 uit Utrecht naar de a9 richting Schiphol rijdt en op de rechterbaan zit. Ook op andere punten heb ik het wel eens.
Timmy
3rd Gear member

Volgende week moet ik sowieso langs bij de dealer voor het plaatsen van de styling kit. Ik heb ze gevraagd dit ook te mee te nemen.

Maar goed om te lezen dat op Mir na niemand hier last van heeft.
Timmy
3rd Gear member

Mir schreef:1 herken ik als je van de a2 uit Utrecht naar de a9 richting Schiphol rijdt en op de rechterbaan zit. Ook op andere punten heb ik het wel eens.
Dat is interessant, dat is een van de vele punten waar het bij mij ook voor komt. Een ander punt is dat als ik de A9 bij Alkmaar (verkeersplein Kooimeer) verlaat.

Aan het wegdek kan ik niets vreemds zien, sterker verkeersplein Kooimeer had de laatste dagen geen belijning ;-)
360Degreez
5th Gear member

Ik zou met samengeknepen billen achter het stuur kruipen bij zo'n auto! Asap uit laten lezen met dit soort grappen!
Mir
3rd Gear member

Je stuurt er met gemak doorheen. Maar met handjes los wordt het wel een issue..in de bocht.. ;)

Maar ik heb een waslijst aan punten, maar heb geen zin dat mijn auto een try-out auto wordt. Meeste heb ik me al bij neergelegd.
Cavallino
4th Gear member

Zoals ik in een ander topic al aangaf: mijn Driver Support Systeem (m.u.v. BLIS en CTA) werkt momenteel niet wegens een probleem met de sensoren, dat zich openbaarde na 1500km. In mijn geval geeft de auto de melding 'sensor alignment incomplete'. Ik heb daarvoor geen van de geschetste problemen gehad met de lane assist. Afspraak bij garage is gemaakt.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
clubbtraxx
2nd Gear member

Timmy schreef: Iemand ervaring met bovenstaande?

NB. Mijn V40 heeft de Driver Support Line.
Timmy, geen ervaring mee aangezien ik vind dat ik best zelf tussen de lijntjes kan blijven etc, maar als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik zo snel mogelijk met je auto naar de dealer gaan om het driver support gedeeltje te laten checken.

Met name het spontaan accelereren lijkt me toch iets wat je echt niet wilt.
Mir
3rd Gear member

clubbtraxx schreef: Timmy, geen ervaring mee aangezien ik vind dat ik best zelf tussen de lijntjes kan blijven etc,
Het gaat er juist om dat hij corrigeert (tegenstuurt) terwijl je net een bocht uit komt (hij wilt je de bocht in houden voor een kort moment). Dan heeft het geen invloed of je wel/niet over de stippellijnen zit, op het display geeft 'ie zelfs aan dat hij die niet detecteert.
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
V40-D2
2nd Gear member

Bij mij gaat de lane departure soms uit, hij springt in de boordcomputer van volledige functie naar alleen vibreren. echter hij vibreert niet en gaat niet af op het moment dat ik een over een doorgetrokken streep rijd.

Ook heb ik het fenomeen dat de auto soms tegenstuurt, hij herkent dan een lijn die er niet is. bv links een rode streep terwijl ik ruim binnen de lijnen rijd. Gevolg is dus dat de auto op een rechte weg een tikje naar rechts geeft.

vd week naar de dealer ermee. (sta nu op 10K km)
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
Alfist33
2nd Gear member

ik heb geen driver support systeem, als ik dit soort dingen lees ben ik ook blij toe zeg!
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
Elsje
1st Gear member

V40-D2 schreef:Bij mij gaat de lane departure soms uit, hij springt in de boordcomputer van volledige functie naar alleen vibreren. echter hij vibreert niet en gaat niet af op het moment dat ik een over een doorgetrokken streep rijd.

Ook heb ik het fenomeen dat de auto soms tegenstuurt, hij herkent dan een lijn die er niet is. bv links een rode streep terwijl ik ruim binnen de lijnen rijd. Gevolg is dus dat de auto op een rechte weg een tikje naar rechts geeft.

Ik heb een identieke ervaring sinds het begin. Namelijk dat de volledige functie van lane assist (vibreren + bijsturen) in de software verspringt naar vibreren alleen. Maar vibreren doet hij op dat ogenblik ook niet. Dit had ik reeds gemeld in de "ervaringen"
The Saint
2nd Gear member

Alfist33 schreef:ik heb geen driver support systeem, als ik dit soort dingen lees ben ik ook blij toe zeg!
Ik geloof best dat dit soort zaken de toekomst zijn. Maar anticiperen en parkeren zijn dingen die ik liever zelf doe ; )
The world's a stage, and each must play a part
V40-D2
2nd Gear member

The Saint schreef:
Alfist33 schreef:ik heb geen driver support systeem, als ik dit soort dingen lees ben ik ook blij toe zeg!
Ik geloof best dat dit soort zaken de toekomst zijn. Maar anticiperen en parkeren zijn dingen die ik liever zelf doe ; )
Dat is ik ook de plicht van elke bestuurder. Echter kunnen dit soort features mij wel helpen op het moment dat ik even niet oplet. Maar blind vertrouwen zal ik nooit doen.
V40-D2
2nd Gear member

Elsje schreef:
V40-D2 schreef:Bij mij gaat de lane departure soms uit, hij springt in de boordcomputer van volledige functie naar alleen vibreren. echter hij vibreert niet en gaat niet af op het moment dat ik een over een doorgetrokken streep rijd.

Ik heb een identieke ervaring sinds het begin. Namelijk dat de volledige functie van lane assist (vibreren + bijsturen) in de software verspringt naar vibreren alleen. Maar vibreren doet hij op dat ogenblik ook niet. Dit had ik reeds gemeld in de "ervaringen"
Ben je ook al bij de dealer geweest hiervoor? Ik zal vrijdag een update posten als ik bij de dealer ben geweest.
Elsje
1st Gear member

Ik heb dit wel al via mail gemeld aan de dealer. Maar zolang hij via Volvo geen oplossing aangereikt krijgt, heeft het niet veel zin om mijn wagen in de garage achter te laten voor x aantal dagen.
V40-D2
2nd Gear member

De garage heeft vandaag het systeem gekalibreerd. dit zou het probleem moeten verhelpen van het verkeerd detecteren van lijnen.

Verder komt er rond ca week 20 een software update voor de V40, deze zou een aantal bekende problemen moeten verhelpen.
Plaats reactie

Terug naar “V40”