Caravantrekker???

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
biertje1150
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.07.2005 - 00:09
Locatie: Almelo

Hallo

Wie heeft er ervaring met een V70 (140 pk automaat) als caravantrekker.
En dan bedoel ik een caravan van 1600+ kg en bergen rijden.
alvast bedankt voor de info
Wie verandering ervaart als tegenwind loopt de verkeerde kant op
V70 - EditionII - Barents Blue Pearl - Eurus - Menoxcontrol
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik heb met een 2.0 automaat (138 pk, geen Volvo) met een caravan van 1500 kg in de bergen gereden. En dan bedoel ik niet de grote doorgaande wegen, maar echte paswegen.
Ik moet je adviseren om dit niet met deze combinatie te doen. De automaat krijgt dan behoorlijk wat te verduren. Je gaat met een slakkengangetje naar boven. Of het aan de warmte heeft gelegen weet ik niet, maar ook het motromanagementsysteem was van slag en schakelde over op het noodprogramma.
Tegenwoordig met eev V70 D5 ( 185 pk) met een caravan d ebergen geeft een geruster gevoel. Wat een trekbeest.
Als ik jou was, zou ik een diesel nemen en dan met de caravan de bergen in is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Misschien kun je dit ook ff bekijken>> http://www.caravantrekker.nl/index.php
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Stel hier je vraag eens : www.caravan-forum.nl
Er is zelfs een aparte topic over trekauto en rijden met caravan.
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14793
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Als die 140 pk een diesel is heb je een goede caravantrekker.
Heb jaren getrokken met 140pk en 280 Nm. Caravan 1300kg.
Niets mis mee.
Maar 1600kg is niet weinig en zit je wel op je max.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Het gaat dus niet om een diesel.

Als je gewoon optijd terug schakelt en eventueel rekening houd met bergpassen (in de file voor de tunnel) dan kan het vast wel. Normale vlakken wegen is zeker geen probleem.
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Vorig weekend voor het eerst op stap geweest met mijn volvo S80 140 pk automaat en de caravan van ongeveer 1500 kilo erachter.
Een waar genot deze combinatie erg sterk en makkelijk mee te rijden.
Volgens mij moet een V70 ook helemaal geen probleem te hebben.
susses en een fijne zorgeloze vakantie toegewenst.
Peter
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Die 1600 kilo is meer gebaseerd op het wettelijk toegestane. Je mag dus wettelijk gezien een aanhanger zo beladen. Kom je d'r over heen, ben je wettelijk in overtreding. Maar of het aan te raden is... in Nederland kan je wel veilig rijden, maar om met zo'n combinatie een bergpas te nemen...
Veel en vroeg terugschakelen...

Trouwens, wat voor caravan heb je, als dat ding 1600 kilo weegt!
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

1600+ kg is erg veel hoor. Wanneer het allemaal eenmaal rijdt zal het wel gaan, maar in de bergen? En dan plotseling helemaal tot stilstand moeten komen? En dan weer vanuit stilstand moeten vertrekken? Kan vast wel? Heb mijn twijfels hoor. Maar kijk inderddad maar eens bij caravantrekker.nl. Blijkt betrouwbaar te zijn.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Ooit al spookverhalen gehoord van zo'n 2,7 liter SantaFe... moest meneer zijn combinatie scharen, om tegen de berg op te kunnen. Vanuit stilstand dan.

Nee, met zo'n zware combi, vraag je behoorlijk veel van je auto.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik zou je ook een wat zwaardere moter adviseren. Die 140 pk is al nodig om die V70 een beetje op gang te helpen, laat staan nog eens 1600kg extra. Wil je uit practische overweging liever geen diesel rijden, zoek dan op z'n minst naar een 170pk 2.4
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
biertje1150
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.07.2005 - 00:09
Locatie: Almelo

Die 140 pk benzine automaat is er nu eenmaal en de caravan een Hobby 6xx kan ik lenen
Bergen zijn nou ook weer niet zo dramatisch (autobahn naar Gardameer dus "Brenner")
Alleen max trekgewicht is 1800 kg vroeg me alleen af of er hier waren met personlijke ervaringen van zo'n combinatie
Wie verandering ervaart als tegenwind loopt de verkeerde kant op
V70 - EditionII - Barents Blue Pearl - Eurus - Menoxcontrol
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

dan zou je de motor kunnen laten chippen
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

dan zou je de motor kunnen laten chippen
das een hele verstandige opmerking van een veertienjarige! Ik heb 3 jaar met een gechipte 140 pk (> 180 pk)gereden... echt een aanrader.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

je gaat volgens rica 35pk vooruit.
MAAR het koppel gaat maar een klein beetje vooruit, en dat heb je juist nodig
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Die Hobby is maximaal 1600 kg aslast.
Ik weet niet met hoeveel personen je gaat maar wat is het leeggewicht.
Met 4 personen neem je maximaal 250 kg aan lading mee.

Je houdt met 140 pk en bijbehorend koppel niet veel over. Zie de rekenvoorbeelden. Maar je komt op de normale weg gewoon mee. Niet meer en niet minder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Tja, in dat geval gewoon wat vaker terugschakelen :D
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Via de Brenner naar het Gardameer en in Italië over de autostrada kom je geen bergen van echte meer betekenis tegen. Het enige is eigenlijk de Aichelberg op de A8, en die is niet meer zoals ie vroeguh was. Gewoon je gemak houden met naar beneden rijden, die 2,4 brengt je heus wel boven zonder problemen.

Hou je wel aan de snelheid op de Brenner. Daar staan ze heel vaak sniekie te flitsen en wordt je er bij de tolpoort netjes tussenuit gehaald om even je boete te betalen. :evil:

UPDATE.

Ik zie dat je uit Almelo komt. Dan kom je niet eens over de Aichelberg. :oops:
Gebruikersavatar
biertje1150
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 01.07.2005 - 00:09
Locatie: Almelo

Ga er jaren heen (zonder caravan) maar ging toen vaak over fernpass in Tirol om munchen te mijden.
Iemand daar van jullie bekend met en zware caravan
Wie verandering ervaart als tegenwind loopt de verkeerde kant op
V70 - EditionII - Barents Blue Pearl - Eurus - Menoxcontrol
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Geen ervaring mee. Ik ga meestal begin september op vakantie. Waarvan de afgelopen 4 jaar naar Noord italie via de Brenner pas. Dan is de grootste vvakantiedrukte op de Duitse snelwegen al voorbij. En München valt tegenwoordig ook beter te doen, want je kan er redelijk omheen rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”