Pagina 1 van 2
Caravantrekker???
Geplaatst: 23.04.2006 - 17:16
door biertje1150
Hallo
Wie heeft er ervaring met een V70 (140 pk automaat) als caravantrekker.
En dan bedoel ik een caravan van 1600+ kg en bergen rijden.
alvast bedankt voor de info
Geplaatst: 06.05.2006 - 16:43
door elvis21
Ik heb met een 2.0 automaat (138 pk, geen Volvo) met een caravan van 1500 kg in de bergen gereden. En dan bedoel ik niet de grote doorgaande wegen, maar echte paswegen.
Ik moet je adviseren om dit niet met deze combinatie te doen. De automaat krijgt dan behoorlijk wat te verduren. Je gaat met een slakkengangetje naar boven. Of het aan de warmte heeft gelegen weet ik niet, maar ook het motromanagementsysteem was van slag en schakelde over op het noodprogramma.
Tegenwoordig met eev V70 D5 ( 185 pk) met een caravan d ebergen geeft een geruster gevoel. Wat een trekbeest.
Als ik jou was, zou ik een diesel nemen en dan met de caravan de bergen in is geen enkel probleem.
Geplaatst: 06.05.2006 - 16:52
door Renkel
Misschien kun je dit ook ff bekijken>>
http://www.caravantrekker.nl/index.php
Geplaatst: 06.05.2006 - 18:24
door Robert
Stel hier je vraag eens :
www.caravan-forum.nl
Er is zelfs een aparte topic over trekauto en rijden met caravan.
Geplaatst: 27.05.2006 - 14:36
door Bover
Als die 140 pk een diesel is heb je een goede caravantrekker.
Heb jaren getrokken met 140pk en 280 Nm. Caravan 1300kg.
Niets mis mee.
Maar 1600kg is niet weinig en zit je wel op je max.
Geplaatst: 31.05.2006 - 18:44
door bart15
Het gaat dus niet om een diesel.
Als je gewoon optijd terug schakelt en eventueel rekening houd met bergpassen (in de file voor de tunnel) dan kan het vast wel. Normale vlakken wegen is zeker geen probleem.
Geplaatst: 01.06.2006 - 11:06
door hollander
Vorig weekend voor het eerst op stap geweest met mijn volvo S80 140 pk automaat en de caravan van ongeveer 1500 kilo erachter.
Een waar genot deze combinatie erg sterk en makkelijk mee te rijden.
Volgens mij moet een V70 ook helemaal geen probleem te hebben.
susses en een fijne zorgeloze vakantie toegewenst.
Peter
Geplaatst: 01.06.2006 - 11:12
door marsm104
Die 1600 kilo is meer gebaseerd op het wettelijk toegestane. Je mag dus wettelijk gezien een aanhanger zo beladen. Kom je d'r over heen, ben je wettelijk in overtreding. Maar of het aan te raden is... in Nederland kan je wel veilig rijden, maar om met zo'n combinatie een bergpas te nemen...
Veel en vroeg terugschakelen...
Trouwens, wat voor caravan heb je, als dat ding 1600 kilo weegt!
Geplaatst: 01.06.2006 - 11:14
door Peter
1600+ kg is erg veel hoor. Wanneer het allemaal eenmaal rijdt zal het wel gaan, maar in de bergen? En dan plotseling helemaal tot stilstand moeten komen? En dan weer vanuit stilstand moeten vertrekken? Kan vast wel? Heb mijn twijfels hoor. Maar kijk inderddad maar eens bij caravantrekker.nl. Blijkt betrouwbaar te zijn.
Geplaatst: 01.06.2006 - 11:21
door marsm104
Ooit al spookverhalen gehoord van zo'n 2,7 liter SantaFe... moest meneer zijn combinatie scharen, om tegen de berg op te kunnen. Vanuit stilstand dan.
Nee, met zo'n zware combi, vraag je behoorlijk veel van je auto.
Geplaatst: 01.06.2006 - 11:30
door Hans
Ik zou je ook een wat zwaardere moter adviseren. Die 140 pk is al nodig om die V70 een beetje op gang te helpen, laat staan nog eens 1600kg extra. Wil je uit practische overweging liever geen diesel rijden, zoek dan op z'n minst naar een 170pk 2.4
Geplaatst: 02.06.2006 - 19:08
door biertje1150
Die 140 pk benzine automaat is er nu eenmaal en de caravan een Hobby 6xx kan ik lenen
Bergen zijn nou ook weer niet zo dramatisch (autobahn naar Gardameer dus "Brenner")
Alleen max trekgewicht is 1800 kg vroeg me alleen af of er hier waren met personlijke ervaringen van zo'n combinatie
Geplaatst: 02.06.2006 - 19:34
door NOS
dan zou je de motor kunnen laten chippen
Geplaatst: 02.06.2006 - 19:39
door Lambert
dan zou je de motor kunnen laten chippen
das een hele verstandige opmerking van een veertienjarige! Ik heb 3 jaar met een gechipte 140 pk (> 180 pk)gereden... echt een aanrader.
Geplaatst: 02.06.2006 - 19:43
door NOS
je gaat volgens rica 35pk vooruit.
MAAR het koppel gaat maar een klein beetje vooruit, en dat heb je juist nodig
Geplaatst: 02.06.2006 - 20:49
door V480-S60
Die Hobby is maximaal 1600 kg aslast.
Ik weet niet met hoeveel personen je gaat maar wat is het leeggewicht.
Met 4 personen neem je maximaal 250 kg aan lading mee.
Je houdt met 140 pk en bijbehorend koppel niet veel over. Zie de rekenvoorbeelden. Maar je komt op de normale weg gewoon mee. Niet meer en niet minder.
Geplaatst: 02.06.2006 - 22:54
door marsm104
Tja, in dat geval gewoon wat vaker terugschakelen

Geplaatst: 02.06.2006 - 23:31
door smokingman
Via de Brenner naar het Gardameer en in Italië over de autostrada kom je geen bergen van echte meer betekenis tegen. Het enige is eigenlijk de Aichelberg op de A8, en die is niet meer zoals ie vroeguh was. Gewoon je gemak houden met naar beneden rijden, die 2,4 brengt je heus wel boven zonder problemen.
Hou je wel aan de snelheid op de Brenner. Daar staan ze heel vaak sniekie te flitsen en wordt je er bij de tolpoort netjes tussenuit gehaald om even je boete te betalen. :evil:
UPDATE.
Ik zie dat je uit Almelo komt. Dan kom je niet eens over de Aichelberg. :oops:
Geplaatst: 03.06.2006 - 00:27
door biertje1150
Ga er jaren heen (zonder caravan) maar ging toen vaak over fernpass in Tirol om munchen te mijden.
Iemand daar van jullie bekend met en zware caravan
Geplaatst: 03.06.2006 - 07:01
door smokingman
Geen ervaring mee. Ik ga meestal begin september op vakantie. Waarvan de afgelopen 4 jaar naar Noord italie via de Brenner pas. Dan is de grootste vvakantiedrukte op de Duitse snelwegen al voorbij. En München valt tegenwoordig ook beter te doen, want je kan er redelijk omheen rijden.