Pagina 1 van 2
Hoeveel uren werk voor een monteur
Geplaatst: 17.11.2012 - 20:50
door Gerben V70
Hallo, ik heb een enorme olielekkage, op 3 plekken, bij mijn Volvo V70 uit 2004. Momenteel staat hij bij de garage in afwachting van wat ik ga doen.
Er wordt gezegd dat de volgende zaken vervangen moeten worden: Intercooler, achterste krukaskeerring, koppelingsplaat, 1 verstuiver en de stuurbekrachtigingpomp. Wat er fout is gegaan is mij niet bekend, ben een vrij rustige rijder.
De prijzen van de onderdelen zijn volgens mij als volgt:
Intercooler: ca € 160,-- (winparts)
Krukaskeerring: ca € 18,--
Koppelingsplaat: € 250,--
Drukgroep: € 125
Duo massa Vliegwiel: ca 675,-
1 verstuiver: € 125 (autorima)
stuurbekrachtigingspomp: € 189,- (scandacar)
Nu ben ik benieuwd of iemand weet hoeveel uur werk het mag zijn, per onderdeel, om deze onderdelen te vervangen. Een en ander zal waarschijnlijk wel gecombineerd kunnen worden ( krukaskeerring en koppelingsplaten)
Zijn er nog extra onderdelen die dan ook nog vervangen moeten worden als je de genoemde onderdelen vervangt?
Moet het motorblok eruit voor de vervanging van deze onderdelen? of kan men er anders bij?
Ik hoop dat jullie kennis hierover mij verder kan helpen.
Geplaatst: 17.11.2012 - 21:04
door Gast
De bak de- en monteren doet een ervaren Volvo monteur in 4 à 5 uur.
Let op dat ze ook de vriesstop vervangen, waarschijnlijk is dat de oorzaak van de lekkage.
Wat is de km-stand? Bij een Volvo- dealer/specialist?
Dit is plotseling wel erg veel, misschien second opinion vragen bij een ander?
Geplaatst: 17.11.2012 - 21:18
door Gerben V70
@AlexV70: Km stand is 259.000 Staat bij Volvo specialist. Ik wil ook nog langs de dealer maar daar vrees ik voor het ergste.
Geplaatst: 17.11.2012 - 21:19
door Gerben V70
Kan het ook zo zijn dat door de vriesstop het lijkt dat hij op meerdere plaatsen lekt? Intercooler zal vol olie (kan dat?)
Geplaatst: 17.11.2012 - 21:44
door 1-wiel
Intercooler vol olie kan duiden op veel speling op turbo-as.
Vriesstop? Volgens mij is het een afblankdop van een oliekanaal, af fabriek van kunstof, dat na verloop van tijd gaat lekken, vervangen door metalen exemplaar( modificatie).
Om die te vervangen moet het vliegwiel eraf.
Geplaatst: 18.11.2012 - 13:50
door w.stif
Als ik jou was zou ik de prijs toch vast proberen te stellen, en eventueel afronden naar boven.
Met dat bedrag in je achterhoofd kun je je gaan afvragen wat is hij me nog waard en wat wil ik er nog mee.
Je auto is nu ook "niets waard", eventueel kan je hem hier of via schadeauto's op MP verkopen hou dan rekening met tegenvallende bedragen.
Ik hem toendertijd ook zitten wegen en wikken ivm met een schade reperatie, ik ben nu blij dat ik toen goed gehandeld heb.
Geplaatst: 18.11.2012 - 14:03
door Rippie V70
Om die te vervangen moet het vliegwiel eraf.
Hou er daarnaast ook maar rekening mee dat bij je huidige kmstand het ook zeer raadzaam is je vliegwiel samen met je koppelingsplaten mee te vervangen, aangezien deze vaak ook wel zijn beste tijd gehad heeft.
Helaas is dit ook een prijzig onderdeel.
als er olie lekt bij je stuurbekrachtigings pomp is dit wel vaak het reservoir en niet de pomp. Is aanmerkelijk goedkoper. Ik zou het even laten nazien.
Als je pomp "jankt" bij een bocht naar links (rotonde?) zit er vaak te weinig olie in.
Geplaatst: 18.11.2012 - 14:19
door Ramon&Ramon
Het is koppelingplaat en geen koppelingsplaten,er zit er maar eentje in!
Om de krukaskeerring te vervangen en de koppeling heb je montagegereedschap nodig,die keerring gaat bij fout monteren weer lekken.
Al met al een ingrijpende en dure klus.
Geplaatst: 18.11.2012 - 16:09
door Gerben V70
@ Rippie V70: Ik had idd de dop van het reservoir van de stuurbekrachtiging als een aangedraaid, leek idd of daar olie lekte. Dus dat zou goed kunnen.
@ Ramom&Ramon:Goed, 1 koppelingsplaat dus. Weet je hoeveel uur werk dit ong. is?
Moet het motorblok eruit voor de koppelingsplaat en evt dua-massa vliegwiel?
Ben idd. momenteel de afweging aan het maken of het nog zinvol is om te investeren.
Geplaatst: 18.11.2012 - 18:20
door Rippie V70
Reservoir gaat vaak lekken bij de ansluiting van de slang
Soms wil zelfs alleen de slangkelm de lekkage veroorzaken, mmaar niet altijd.
En een reservoir kost 47:50
http://www.parts4swedes.nl/nl/product/r ... achtiging/
Ramon weet hier nog wel meer van.
Geplaatst: 18.11.2012 - 18:22
door 1-wiel
Motorblok hoeft er niet uit.
Wel subframe er onderuit.
Benzine uitvoering 6 uur werk, diesel 7 uur, dit is de tijd die ik er mee bezig was.
Die tijd om koppeling te wisselen en vliegwiel en krukaskeerring en vries/afblankplug.
Geplaatst: 18.11.2012 - 19:33
door Turbodesk
Krukaskeerring is bij die van mij vervangen. Kostte een kleine 600 euro.
Er moet dan namelijk ook een nieuwe distributieriem op, omdat deze eraf moet en vaak ook onder de olie zit.
Dat is wel wat uurtjes werk, en dat soort werkzaamheden laat ik niet doen door een universele garage. alleen door een dealer.
Geplaatst: 18.11.2012 - 20:09
door Rippie V70
Krukaskeerring is bij die van mij vervangen. Kostte een kleine 600 euro.
Er moet dan namelijk ook een nieuwe distributieriem op, omdat deze eraf moet en vaak ook onder de olie zit.
Dit is de andere kant van het blok, de bak zijde,
Geplaatst: 18.11.2012 - 20:18
door Turbodesk
Hij heeft het over de achterste krukas keerring. Dat is dus degene die aan de bak zijde zit?
Geplaatst: 18.11.2012 - 20:37
door Rippie V70
Hij heeft het over de achterste krukas keerring. Dat is dus degene die aan de bak zijde zit?
Daar heb je gelijk in, maar gezien het verhaal van de garage waar hij nu staat had ik sterk het idee dat het om de bakzijde gaat.
Dat het om de distributiezijde gaat is natuurlijk ook heel goed mogelijk
Geplaatst: 18.11.2012 - 22:03
door 1-wiel
Distributieriem vervangen bij d5 is niet zo heel veel werk.
Inclusief waterpomp nog geen 2 uur werk.
Geplaatst: 19.11.2012 - 16:24
door Ramon&Ramon
Om de krukaskeerring te vervangen aan de bakzijde ,moet de bak eronder uit,al met al voor een niet ervaren monteur een dag werk.
Wat de onderdelen betreft,je zult eerst de bak moeten demonteren om te zien wat er allemaal mis is buiten het vervangen van de keerring om.
Geplaatst: 19.11.2012 - 16:25
door Ramon&Ramon
Turbodesk schreef:Krukaskeerring is bij die van mij vervangen. Kostte een kleine 600 euro.
Er moet dan namelijk ook een nieuwe distributieriem op, omdat deze eraf moet en vaak ook onder de olie zit.
Dat is wel wat uurtjes werk, en dat soort werkzaamheden laat ik niet doen door een universele garage. alleen door een dealer.
Dat is veel geld voor deze reparatie,als het om de voorste keerring aan de distributiezijde gaat!
Geplaatst: 29.11.2012 - 23:06
door Gerben V70
Even een update en bedankt voor de adviezen:
Het rubberen vriesdopje was er dus uit. Deze is vervangen door een metalen, vastgezet met loctite. Daarnaast de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen en een verstuiver vernieuwd.
De intercooler was dus niet ingezakt of iets dergelijks, maar heeft een tik gehad van waarschijnlijk een stoeprand. Hij is niet lek en koelt dus nog. De dop van de stuurbekrachtigingsvloeistof moest een slag aangedraaid worden.
Al met al valt het achteraf dus nog mee. totale kosten: € 900,-
De draagarmrubbers en de motorsteunen moeten wel vernieuwd worden, was het advies. offerte daarvoor is € 400,- Is dat een normale prijs?
Nogmaals bedankt voor de kennis en de adviezen. Dat helpt toch om goede beslissingen te nemen.
Geplaatst: 29.11.2012 - 23:34
door 1-wiel
Als €400 inclusief de benodigde onderdelen en de arbeidskosten is, zeg ik : LATEN VERVANGEN.
Succes