Welke koelvloeistof

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Binnenkort word mijn koelwatersysteem weer gevuld/geflushed.

Nou wil de "garage" (teun de beun) deze vullen met rode koelvloeistof, zeggend, het maakt niet zoveel uit welke, als het maar 1 type is.

Maar volvo's hebben (bijna) altijd blauw?

Ik heb al specificaties opgevraagd, maar vroeg me toch of wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Groet,

Sjoerd
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die van Volvo orgineel niet het simpelst?
Die kun je ook 1 op 1 mengen met water.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Maar is er wat tegen op die rode koelvloeistof. Is er een specificatie waar ie aan moet voldoen. Water komt er niet in; zou nu tot corrossie hebben geleid etc.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Roze!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ramon&Ramon schreef:
Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.
heeft puur nog voordelen boven 1:1 mengen?
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

M@rcel schreef:
Ramon&Ramon schreef:
Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.
heeft puur nog voordelen boven 1:1 mengen?
Dat de vriestemperatuur lager zal zijn, maar dat is niet altijd, moet vermeld staan.

Vroeger moest het altijd aangelengd worden met water, waarbij je de vriestemperatuur zelf kon regelen met de verhouding water/antigel.
Tegewoordig is de koelvloeistof zo te gebruiken, zonder water.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

op de volvo-verpakking staat 1:1 aanvullen met water. En ik wil hem er best onverdund indoen, maar heeft dat zin? Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21562
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ieder geval geen verschillende soorten door elkaar gebruiken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

M@rcel schreef:op de volvo-verpakking staat 1:1 aanvullen met water. En ik wil hem er best onverdund indoen, maar heeft dat zin? Vandaar mijn vraag.
Deze is, denk ik(maar ben niet zeker)nog het oud systeem die je nog moet verdunnen.

Welke vriestemperatuur geeft hij aan bij 1:1, als dat voldoet, gewoon doen.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Verhaal van de dealer is dat een volvo wel rode zou kunnen hebben (maar we verkopen blauw!), maar dat een auto gemaakt voor rode koelvloeistof geen blauwe kan hebben omdat er dan eens toom kan gaan lopen tussen kop en blok end e koppakking ontbind?

Huh?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

je hebt anti-vries en koelvloeistof, staat op de verpakking wat het is. Anti-vries moet je aanlengen met gedestilleerd water, meng verhouding tot welke vries temp het beschermd staat op de verpakking. Koelvloeistof daarentegen kan je er onverdund in doen. Anti vries is goedkoper en net zo goed als koelvloeistof, dat is omdat je voor koelvloeistof voor water betaald en dus meer liter moet kopen.
Verschil tussen rood en blauw/groen ligt aan de samenstelling van de metalen en pakkingen van de motor. De additieven tegen corrosie en smering in de vloeistoffen beschermen elk op hun specifieke wijze de motor. Dus een motor waar van origine blauw/groen inzit geen roze/rode vloeistof gebruiken en vice versa. alle soorten beschermen even goed tegen bevriezing, maar de anti-corrosie en ook de smerende eigenschappen (oa voor de waterpomp) van de additieven in de soorten verschillen dus. Mengen is dus ook niet aanteraden, zal niet onmiddellijk catastrofale gevolgen hebben maar op de lange duur kan het eventueel schade geven.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dus ik zou geen rode koelvloeistof in m'n S60 moeten gooien?

Ook niet als er alleen maar rode koelvloeistof in gaat?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik snap het probleem niet,als je de voorgeschreven koelvloeistof van Volvo kunt gebruiken,waarom dan gokken op een andere?
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Omdat g12 nieuwer is, minder "agressief" zou zijn en volop voorhanden is bij degene die een ánder blok in m'n S60 inbouwt.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sju_art schreef:Omdat g12 nieuwer is, minder "agressief" zou zijn en volop voorhanden is bij degene die een ánder blok in m'n S60 inbouwt.

G12 bestaat al jaren hoor bij de VAG groep.is dus niets nieuws,bestaat al ruim 20 jaar.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dat klopt.

Volop voorhanden is het grootste voordeel; alleen is het schadelijk? Ik krijg geen duidelijk antwoord.

Ik zal uit m'n route moeten om volvo koelvloeistof te regelen.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Rikkert91
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.09.2012 - 22:43

Beste Sju Art,

mijn advies is:
Niks riskeren, orgineel monteren.
In koelvloeistof zitten verschillende dopes.
Dat houd in dat G12 een ander soort dopes bevat als Volvo koelvloeistof.
G12 staat niet voorgeschreven voor Volvo, dus is het antwoord duidelijk neem ik aan.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

maar heeft het zin om, als de vloeistof volledig vervangen wordt, onverdunde vloeistof van Volvo te gebruiken? Ik denk dan met name aan nog betere bescherming tegen corrosie ed.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”