Pagina 1 van 3

Welke koelvloeistof

Geplaatst: 19.11.2012 - 10:52
door sju_art
Binnenkort word mijn koelwatersysteem weer gevuld/geflushed.

Nou wil de "garage" (teun de beun) deze vullen met rode koelvloeistof, zeggend, het maakt niet zoveel uit welke, als het maar 1 type is.

Maar volvo's hebben (bijna) altijd blauw?

Ik heb al specificaties opgevraagd, maar vroeg me toch of wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Groet,

Sjoerd

Geplaatst: 19.11.2012 - 16:31
door Ramon&Ramon
Die van Volvo orgineel niet het simpelst?
Die kun je ook 1 op 1 mengen met water.

Geplaatst: 19.11.2012 - 16:48
door Oceanracer
Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

Geplaatst: 19.11.2012 - 16:53
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.

Geplaatst: 19.11.2012 - 19:39
door sju_art
Maar is er wat tegen op die rode koelvloeistof. Is er een specificatie waar ie aan moet voldoen. Water komt er niet in; zou nu tot corrossie hebben geleid etc.

Geplaatst: 19.11.2012 - 19:40
door Oceanracer
Roze!

Geplaatst: 19.11.2012 - 20:59
door M@rcel
Ramon&Ramon schreef:
Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.
heeft puur nog voordelen boven 1:1 mengen?

Geplaatst: 19.11.2012 - 21:19
door ovlov058
M@rcel schreef:
Ramon&Ramon schreef:
Oceanracer schreef:Lijkt mij ook! Is trouwers meer groen dan blauw, dacht ik....

En net zo duur als bij de reguliere handel.
Mengen met water hoeft niet,maar kan eventueel wel,aan 10 liter heb je voldoende..als het systeem helemaal leeg is.
heeft puur nog voordelen boven 1:1 mengen?
Dat de vriestemperatuur lager zal zijn, maar dat is niet altijd, moet vermeld staan.

Vroeger moest het altijd aangelengd worden met water, waarbij je de vriestemperatuur zelf kon regelen met de verhouding water/antigel.
Tegewoordig is de koelvloeistof zo te gebruiken, zonder water.

Geplaatst: 19.11.2012 - 21:20
door M@rcel
op de volvo-verpakking staat 1:1 aanvullen met water. En ik wil hem er best onverdund indoen, maar heeft dat zin? Vandaar mijn vraag.

Geplaatst: 19.11.2012 - 21:35
door Msuidgeest
Ieder geval geen verschillende soorten door elkaar gebruiken.

Geplaatst: 19.11.2012 - 22:48
door ovlov058
M@rcel schreef:op de volvo-verpakking staat 1:1 aanvullen met water. En ik wil hem er best onverdund indoen, maar heeft dat zin? Vandaar mijn vraag.
Deze is, denk ik(maar ben niet zeker)nog het oud systeem die je nog moet verdunnen.

Welke vriestemperatuur geeft hij aan bij 1:1, als dat voldoet, gewoon doen.

Geplaatst: 20.11.2012 - 10:39
door sju_art
Verhaal van de dealer is dat een volvo wel rode zou kunnen hebben (maar we verkopen blauw!), maar dat een auto gemaakt voor rode koelvloeistof geen blauwe kan hebben omdat er dan eens toom kan gaan lopen tussen kop en blok end e koppakking ontbind?

Huh?

Geplaatst: 20.11.2012 - 13:10
door Iroll
je hebt anti-vries en koelvloeistof, staat op de verpakking wat het is. Anti-vries moet je aanlengen met gedestilleerd water, meng verhouding tot welke vries temp het beschermd staat op de verpakking. Koelvloeistof daarentegen kan je er onverdund in doen. Anti vries is goedkoper en net zo goed als koelvloeistof, dat is omdat je voor koelvloeistof voor water betaald en dus meer liter moet kopen.
Verschil tussen rood en blauw/groen ligt aan de samenstelling van de metalen en pakkingen van de motor. De additieven tegen corrosie en smering in de vloeistoffen beschermen elk op hun specifieke wijze de motor. Dus een motor waar van origine blauw/groen inzit geen roze/rode vloeistof gebruiken en vice versa. alle soorten beschermen even goed tegen bevriezing, maar de anti-corrosie en ook de smerende eigenschappen (oa voor de waterpomp) van de additieven in de soorten verschillen dus. Mengen is dus ook niet aanteraden, zal niet onmiddellijk catastrofale gevolgen hebben maar op de lange duur kan het eventueel schade geven.

Geplaatst: 20.11.2012 - 14:22
door sju_art
Dus ik zou geen rode koelvloeistof in m'n S60 moeten gooien?

Ook niet als er alleen maar rode koelvloeistof in gaat?

Geplaatst: 20.11.2012 - 15:32
door Ramon&Ramon
Ik snap het probleem niet,als je de voorgeschreven koelvloeistof van Volvo kunt gebruiken,waarom dan gokken op een andere?

Geplaatst: 20.11.2012 - 15:45
door sju_art
Omdat g12 nieuwer is, minder "agressief" zou zijn en volop voorhanden is bij degene die een ánder blok in m'n S60 inbouwt.

Geplaatst: 20.11.2012 - 15:47
door Ramon&Ramon
sju_art schreef:Omdat g12 nieuwer is, minder "agressief" zou zijn en volop voorhanden is bij degene die een ánder blok in m'n S60 inbouwt.

G12 bestaat al jaren hoor bij de VAG groep.is dus niets nieuws,bestaat al ruim 20 jaar.

Geplaatst: 20.11.2012 - 16:09
door sju_art
Dat klopt.

Volop voorhanden is het grootste voordeel; alleen is het schadelijk? Ik krijg geen duidelijk antwoord.

Ik zal uit m'n route moeten om volvo koelvloeistof te regelen.

Geplaatst: 20.11.2012 - 18:30
door Rikkert91
Beste Sju Art,

mijn advies is:
Niks riskeren, orgineel monteren.
In koelvloeistof zitten verschillende dopes.
Dat houd in dat G12 een ander soort dopes bevat als Volvo koelvloeistof.
G12 staat niet voorgeschreven voor Volvo, dus is het antwoord duidelijk neem ik aan.

Geplaatst: 20.11.2012 - 19:52
door M@rcel
maar heeft het zin om, als de vloeistof volledig vervangen wordt, onverdunde vloeistof van Volvo te gebruiken? Ik denk dan met name aan nog betere bescherming tegen corrosie ed.