Pagina 1 van 1

Hulpstart geven met XC 70

Geplaatst: 24.11.2012 - 11:00
door dieselman
Beste allemaal,

Heb zojuist een topic gelezen over hulpstart geven met een Volvo maar heb daar de voor mij gewenste antwoorden niet kunnen vinden.
Ik wil vandaag de auto (Daihatsu Gran Move) van mijn vrouw hulpstart geven maar ben daar een beetje huiverig over. Volgens mij is die accu helemaal leeg. Toch wil ik weten hoe ik dat het beste kan doen mbv startkabels:

1) Vanaf welke plek vanuit mijn Volvo (XC 70) kan ik dat het beste doen: Rechtstreeks vanaf de accu of vanuit de aansluitpunten onder de motorkap.
2) Welke aansluitpunten (+ en -) kan ik daar het beste voor gebruiken ?
3) Wat is de volgorde van aansluiten, hulpstarten en afkoppelen ?
4) Moet ik de accu van de pechauto eerst controleren op voldoende accuwater ? Als die platen niet voldoende onder water staan wat kunnen dan de gevolgen zijn ?
5) Als de pechauto weer loopt moet ik de gebruikers in mijn auto dan eerst aanzetten voordat ik mijn auto uitschakel en de startkabels in mijn Volvo weer loskoppel ?
6) Houd ik dan alleen mijn contact aan of moet de sleutel er echt uit ?
7) Weet iemand een (algemene of specifieke XC70) goede handleiding voor het geven van hulpstarten ?
8) Andere adviezen ter voorkoming dat ik straks bijv. elektronika of andere problemen krijg met mijn eigen auto ?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Dieselman.

Geplaatst: 24.11.2012 - 11:18
door ovlov058
Waar is de tijd dat dit allemaal geen problemen gaf, hoe kun je nog een heer in het verkeer zijn, als je een dame met een platte batterij al niet meer kan helpen.

VOLVO FOR EGOISTS

Geplaatst: 24.11.2012 - 11:40
door dieselman
Beste heer in het verkeer,

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vragen.
Wellicht weet jij het dus wel dus verwacht ik nu dat je mij op dit forum de informatie geeft die ik nodig heb om mijn dame te helpen zonder dat ik mijn eigen auto problemen geef.

Dieselman.

Geplaatst: 24.11.2012 - 11:43
door Johan s60
Je kunt de kabels direct op de accu aansluiten.

volgorde;

-Volvo starten met bv achteruit verw. ingeschakeld
-plus kabel op de + vd Dai...
-plus kabel op de + vd volvo
-min kabel eerst op de - vd volvo (hulpverlenend voertuig)
-min kabel op - vd Daihatsu

nu afh. van hoe dik de start (bijlaad) kabel is direct starten of eerst bij laden.

als de Dai.... eenmaal loopt, flinke verbruikers aanzetten (bv achteruit verw en of aanjager) dit om eventuele piek spanning te "blussen" tijdens het loskoppelen.

- eerst de min kabel vd Dai... loskoppelen dan die van de volvo
- de plus aan volvo losnemen
- de plus aan de Dai.. losnemen

vervolgens goed laten opladen
nivo controleren/ bijvullen bij geladen accu

Maar ook al in je instructie boekje gekeken? staat vlgs. mij ook beschreven.

Geplaatst: 24.11.2012 - 12:10
door lint
De procedure van starthulp geven staat goed beschreven in het instructieboekje. Als je deze methode toepast is er geen kans op beschadiging van de electronica van je auto.

Geplaatst: 24.11.2012 - 13:07
door Oceanracer
Hang gewoon die andere auto aan een stuk touw of vraag de buurman even of hij wil helpen duwen.

Geplaatst: 24.11.2012 - 16:08
door Ramon&Ramon
En geen dunne startkabels gebruiken!!!!!!!!!!
En als je al niet weet waar je mee bezig bent,zou ik er niet aan beginnen,het motormanagement is zo opgeblazen namelijk.

Geplaatst: 24.11.2012 - 16:29
door dieselman
Dat bedoel ik, maar toch heb ik het zojuist geprobeerd maar het is niet gelukt. Ik denk dat de accu wel in orde is maar dat of het contactslot lam of versleten is of dat de bediening verderop defect is. In ieder geval bedankt voor jullie input.

Dieselman.

Geplaatst: 24.11.2012 - 17:51
door Oceanracer
Startmotor kan ook gewoon kapot zijn. Klap met een moker geven of, zoals gezegd, aanduwen dat hok.

Geplaatst: 25.11.2012 - 19:00
door diesel01
Kabel eraan en met de XC aantrekken, tractie en vermogen zat.

Geplaatst: 25.11.2012 - 20:29
door NJ8
Leest niemand zijn instructieboekje meer tegenwoordig?

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:11
door robert31
:wink: Je kan ook met een nieuwe Volvo gewoon stroom geven net als vroeger. Je moet inderdaad heel goed in de gaten houden dat je piekspanning vermijdt. Laatst geleerd van een wegenwachter dat je vooral voor het loskoppelen eerst zoveel mogelijk verbruikers aan moet zetten. Denk dan aan stroomvreters als ruitverwarming, fan van de kachel, grootlicht enz.
Succes ermee!