D4 (163pk) of D3 (136pk)

Gebruikersavatar
ronnyking760
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 26.10.2012 - 22:52

Hallo allemaal, ik overweeg ernstig om een V60 aan te schaffen, maar ik kan nog maar niet beslissen de motorisatie D3 (136pk) of de D4 (163pk) te nemen. Afhankelijk van de meerprijs blijkt de D4 iets meer te verbruiken in het stadsverkeer tegenover de D3. Klopt dit met jullie bevindingen ? Kortom, ik zou graag hier een discussie volgen onder de belgen D4 versus D3.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik ben dan geen Belg, maar wat voor motor heb jij in je huidige auto? Heb je dat extra vermogen nodig? Hoe is je rijstijl? (rustig of lekker vlot)

Onze D2 kan erg zuinig zijn, mits er rustig mee gereden wordt. Met een D4 heb je nog altijd een stukje extra vermogen over, bij een D3 is dat minder. Hoe meer je de motor gaat belasten, des te meer die zal verbruiken.
Gebruikersavatar
ronnyking760
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 26.10.2012 - 22:52

rsnhakan schreef:Ik ben dan geen Belg, maar wat voor motor heb jij in je huidige auto? Heb je dat extra vermogen nodig? Hoe is je rijstijl? (rustig of lekker vlot)

Onze D2 kan erg zuinig zijn, mits er rustig mee gereden wordt. Met een D4 heb je nog altijd een stukje extra vermogen over, bij een D3 is dat minder. Hoe meer je de motor gaat belasten, des te meer die zal verbruiken.
voor het ogenblik rij ik met een Astra GTC 100pk. Ik ben wel van het rustige type qua rijstijl. Maar dat wil wel zeggen dat ik toch graag wat vermogen in reseve hou ipv met een wagen te rijden waarvan ge bij een rustige rijstijl al voelt dat hij op zijn vol vermogen zit.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik weet niet hoe een D3 rijdt, aangezien deze niet in Nederland wordt verkocht. Een D4 ("vroeger" D3, dus met 163 pk) heb ik wel gereden, maar dan in een XC70, wat toch weer een stuk groter is dan een V60. Dit reed zeer aangenaam.

Persoonlijk denk ik dat een D3 voldoende is. Mede door het hoge koppel. (350 nm) Je zou ook een extra optie kunnen aanvinken ipv meer te betalen voor een D4.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb nu een een D4, die is marginaal zuiniger dan de D2 die ik ervoor had, overall sta ik over 9000km op 5.8ltr op 100km
Gebruikersavatar
denjos
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 12.10.2009 - 01:25
Locatie: Opdenberg

Ik rijd nu met de D3 136pk en en kom uit een drive 1.6d 110pk
en voor mij heeft deze meer als genoeg koppel en vermogen.
Ik rijd wel rustig, bijna altijd met 2 kleine kinderen mee.
Maar de 5 cylinder is echt zo zalig om naar te luisteren als je wat in toeren gaat dat dit toch af en toe ook gebeurt.
De dealer zal anders ook wel klaarstaan om jou een proefrit aan te bieden.
Zijn daar meestal vriendelijke mensen.
Kwa verbruik zit ik nu (3000km) op 7.9 maar ik rijd wel met 19duim velgen en eigenlijk enkel ritjes van max 10km woon werk verkeer en verder ook enkel stad. In de zomer eens naar Spanje maar verder ziet hij niet veel snelweg.
Volvo V50 1.6D MY2006 safari green
Volvo V50 1.6D MY2007 willow green
Volvo V50 1.6D MY2010 ice white
Volvo V60 D3 RD MY2013
Volvo V70 2.4D MY 2009
FuNkTrAxXz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
Locatie: Kruibeke

Hey Ronnyking ..

Ikzelf heb voor een D3 136pk gekozen .. deze wagen geeft meer dan voldoende koppel en snelheid/rijplezier.

Zoals hierboven vermeld, als je echt een sportieve bestuurder bent en je houd van dat beetje extra dan misschien toch de D4.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik nog een chiptuning laten doen .. om toch dat extra te hebben maar tegelijk toch ook net iets zuiniger te zijn.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wat een onzin weer, je tilt de belasting maar verpakt het anders, een gechipte D3 wordt niet zuiniger
Volvo for life
FuNkTrAxXz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
Locatie: Kruibeke

Check dit product van Heico dan toch maar even na Bart ..

http://www.heicosportiv.be/webshop/actu ... prodID=519

Als jij één of ander chiptuningcenter in je buurt gaat voor 4 - 500 euro, dan moet ik jou gelijk geven.

Maar Heico heeft neem en zal teleurstellen denk ik.

PS: Je zal de volledig link moeten copy/pasten, het lukt mij niet anders.
Gebruikersavatar
ronnyking760
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 26.10.2012 - 22:52

bart simpson schreef:wat een onzin weer, je tilt de belasting maar verpakt het anders, een gechipte D3 wordt niet zuiniger
nee hoor ! BIV en jaarlijkse taks blijft hetzelfde voor D3 en D4. Beiden hebben immers een uitstoot van 119gram. Of ben ik verkeerd ?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ FuNkTrAxXz, ik mis bij Heico een CVO of een TÜV verklaring om die emissieclaim te staven, ik geloof het derhalve niet
@ ronnyking760, waarom koop je dan geen D4? € 1.200,-- prijsverschil af fabriek met alle garanties tegen € 1500,-- bij Heico en verlies van garanties.
Volgens mij kende België fiscale PK's en geen CO2 tax
Volvo for life
Fangio
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
Locatie: Antwerp

ronnyking760 schreef:
bart simpson schreef:wat een onzin weer, je tilt de belasting maar verpakt het anders, een gechipte D3 wordt niet zuiniger
nee hoor ! BIV en jaarlijkse taks blijft hetzelfde voor D3 en D4. Beiden hebben immers een uitstoot van 119gram. Of ben ik verkeerd ?
Je hebt gelijk.
In BE wordt de verkeersbelasting berekend op cilinderinhoud en niet op PK's.

D2 = € 256,61
D3/D4 = € 385,84
D5 = € 562,72
V60 D3 Momentum + Motion
FuNkTrAxXz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
Locatie: Kruibeke

@ Bart: Met een D4 zou ik op 163 Pk zitten & met de Heico op 195 pk - 460 nm (zo goed als een D5).

De verkeersbelasting en verzekering blijft hetzelfde, wie niet weet niet deert.

& wat garantie betreft .. mijn plaatselijke dealer is bereidt deze update te installeren en hij garandeerd mij dat de garantie behouden blijft.

De garantie is afhankelijk van hoe de dealer de schade doorgeeft hé :wink:

Aléja .. OT: Ik vind persoonlijk een D3 een fijne motor .. je zal meer dan vlot mee in het verkeer kunnen (dankzij de 350nm koppel) ook inhalen op autostrade zal weinig problemen geven. De D4 zal u nog dat tikkeltje extra geven .. maar als je een normale rustiger chauffeur bent ga je met de D3 meer dan genoeg leut mee beleven & kan je eventueel enkele opties extra nemen! :wink:
Gebruikersavatar
ronnyking760
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 26.10.2012 - 22:52

dank u heren voor jullie mening hieromtrent, voor ik beslis zal ik een proefrit proberen te regelen met jullie mening indachtig.
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

@Bart, weet je hoeveel Volvo's er bij Volvo Nederland door Rica worden/zijn getuned?
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@codriver, bij Volvo NL geen en bij Volvo in NL vast een paar, vanwaar de vraag?
Volvo for life
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Gezien bovenstaande opmerkingen.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er in het verleden, door Rica, in Beesd auto's zijn getuned.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Rica en Volvo NL zijn geen partners, op geen enkel vlak, en dat mag je van mij rustig aannemen.
Volvo for life
typhoon
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2013 - 12:04

Minder verbruik door vermogens chiptuning is marginaal tot onbestaande, is eerder een verkoopsargument. Een ecotuning zal iets meer opleveren, maar dan moet je al de nodige kilometers maken om voordeel eruit te halen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”