Hallo,
Ik heb sinds kort mijn oog laten vallen op de XC90 van het jaar 2003/2004.
Ik rijd relatief weinig kilometers maar hecht wel waarde aan een mooie, comfortabele en rijk uitgeruste auto. Vandaag ben ik bij 2 volvo's wezen kijken en heb ik in 1 een proefrit mogen maken. De eerste volvo waar ik bij ben wezen kijken was een T6 uitvoering met iets meer dan 2 ton op de teller. De verkopende partij liet mij alleen een proefrit maken als ik echt serieus interesse had. Op dit moment ben ik eerst aan het kijken of deze auto mij past en kan ik nog niet zeggen of het wat gaat worden, dus op naar de volgende XC90. Hierin mocht ik wel een mooi proefritje maken. het ging om de 2.5T versie met 209pk. Volledige opties en ook iets meer dan 2 ton op de teller. De eigenaar heeft haar 2 jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd en is dus niet NAP erkend, wel is er een complete onderhoudshistorie aanwezig. De auto reed voortreffelijk! Wat een ervaring om zo hoog en comfortabel te rijden. De auto rijd in mijn beleving naar behoren, zeker voor een auto met 2 ton op de teller. Maar nu rest mijn vraag, wat zijn de aandachtspunten bij het aanschaffen van dit type Volvo? Ik heb een paar dingen gelezen over de Geartronic bak, dat deze toch veel problemen oplevert. Recent heeft de eigenaar vervangen: remblokken, uitlaat, banden en aandrijfas.
Zijn er veel voorkomende "problemen" rond deze kilometerstand of is het aardig safe om tot een koop over te gaan. Ik begrijp ook wel dat je niet uit kunt sluiten dat er iets met de auto gebeurt, ik heb laatst ook weer een leuke rekening gehad voor mijn C30 waar ik niet op zat te wachten. Maar als er dingen zijn waar dit MY om bekend staat dan zou dat fijn zijn om te weten.
Wat mij ook op viel tijdens de testrit was dat de automatische stuurbekrachtiging lichtjes corrigeerde in bochten. Is dit normaal of een gevolg van lekkage?
Ik hoop dat iemand mij van wat nuttige tips kan voorzien want stiekem ben ik al verkocht :roll:
matthijs
Aanschaf XC90 MY2003/2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Iig zou ik de 2.5T nemen, heeft die geen 5 trapsautomaat vs de 4 traps van de t6? Laatstgenoemde is echt een benzineslurper.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Niet de T6 pakken tenzij je zeker een automaat revisie wilt ervaren.
Verder het AWD systeem controleren (op brug met 4 wielen van de grond controleren of ze alle 4 draaien). De haakse overbrenging (HO) is bij de eerste bouwjaren een zwak punt. Kost minimaal 300 euro voor een nieuwe mof of een veelvoud hiervan voor een nieuwe HO. Hij rijdt in de meeste gevallen ook prima met een versleten HO maar dan heb je dus geen AWD.
Het licht corrigeren van de stuurbekrachting (ik weet niet wat je bedoeld met automatische stuurbekrachtiging, het is geen Citroen CX) is niet goed. In veel gevallen is het vervangen van de olie voldoende, soms is er meer aan de hand.
De mijne uit 2004 had dit ook maar heb de tijd niet gehad om dit aan te pakken (total los gereden). Ze kunnen er oud mee worden en het is geen bochtenridder, ook niet met perfect werkend stuur.
Standaard zaken als bandjes en remmen in het geval van een XC90 ook even checken. Een nieuw setje van beiden is iets duurder dan je van een C30 gewend bent.
Verder het AWD systeem controleren (op brug met 4 wielen van de grond controleren of ze alle 4 draaien). De haakse overbrenging (HO) is bij de eerste bouwjaren een zwak punt. Kost minimaal 300 euro voor een nieuwe mof of een veelvoud hiervan voor een nieuwe HO. Hij rijdt in de meeste gevallen ook prima met een versleten HO maar dan heb je dus geen AWD.
Het licht corrigeren van de stuurbekrachting (ik weet niet wat je bedoeld met automatische stuurbekrachtiging, het is geen Citroen CX) is niet goed. In veel gevallen is het vervangen van de olie voldoende, soms is er meer aan de hand.
De mijne uit 2004 had dit ook maar heb de tijd niet gehad om dit aan te pakken (total los gereden). Ze kunnen er oud mee worden en het is geen bochtenridder, ook niet met perfect werkend stuur.
Standaard zaken als bandjes en remmen in het geval van een XC90 ook even checken. Een nieuw setje van beiden is iets duurder dan je van een C30 gewend bent.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
waar baseer je dit op?piotrV70 schreef:Je zit niet op "leuke rekeningen" te wachten. Dan moet je geen 10 jaar oude XC90 kopen.
volgens mij is die van jou ook 10jaar oud toch? :roll:
geen glans zonder wrijving
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Ik zou inderdaad een 2.5T nemen. Als je per se een T6 wil, ga dan voor een V8, die is namelijk zuiniger dan de T6...
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Eerlijk advies?
Koop geen XC90 van 10 jaar oud,je loopt er op leeg..
Koop geen XC90 van 10 jaar oud,je loopt er op leeg..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden Ramon, ik rijd zelf in een auto van juni 2004 (ook al 8.5 jaar oud) en ik merk nog niet echt dat e.e.a. begint af te takelen.Ramon&Ramon schreef:Eerlijk advies?
Koop geen XC90 van 10 jaar oud,je loopt er op leeg..
Op wat voor zaken ga je dan leeglopen? Zijn het dan specifieke XC90 dingen? Zoals AWD enzo?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- subvolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40
Ik heb een 2004 2.5T met bijna 100.000 op de teller.
Ik heb deze eind 2006 gekocht met 36.000 op de teller.
Een paar jaar geleden een keer de achterlagers moeten vervangen.
Verder 1x een wielsensor moeten vervangen voor het ABS systeem.
Heb ooit overwogen de auto te chippen, maar de automatische bak zou het koppel van 320 nm naar 380 nm niet trekken. Dit advies kwam van ziptuning.
Je loopt vooral leeg op de brandstof, maar dat doet elke XC90.
Ik heb deze eind 2006 gekocht met 36.000 op de teller.
Een paar jaar geleden een keer de achterlagers moeten vervangen.
Verder 1x een wielsensor moeten vervangen voor het ABS systeem.
Heb ooit overwogen de auto te chippen, maar de automatische bak zou het koppel van 320 nm naar 380 nm niet trekken. Dit advies kwam van ziptuning.
Je loopt vooral leeg op de brandstof, maar dat doet elke XC90.
Hans
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Want er zijn legio XC90 rijders die hun Volvo NIET zo netjes behandelen als de doorsnee Volvo-forummer (om maar een dwarsstraat te noemen).Ramon&Ramon schreef:Eerlijk advies?
Koop geen XC90 van 10 jaar oud,je loopt er op leeg..
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Wat ik nooit begrijp is waarom je geen proefrit mag maken. Juist die proefrit is een voorbode om een auto wel of niet te kopen. Geen proefrit is bij mij geen interesse.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik moet zo'n 10 jaar oud ding toch ook kwijt?
Volvo for life
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
+ 1bart simpson schreef:ik moet zo'n 10 jaar oud ding toch ook kwijt?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Reageer je op mij Bart?
Ooit was ik ergens om een auto te bekijken en mijn interesse was gewekt. Op de vraag of ik even mocht rijden kwam een "ja, mits je de auto wilt kopen". Zo'n koopkeuze maak ik pas nadat ik gevoeld heb hoe de auto rijdt. Als ik dat niet kan controleren weet ik niet of ik wel wil kopen en dan hoef ik die auto dus niet.
Vandaar ...
Ooit was ik ergens om een auto te bekijken en mijn interesse was gewekt. Op de vraag of ik even mocht rijden kwam een "ja, mits je de auto wilt kopen". Zo'n koopkeuze maak ik pas nadat ik gevoeld heb hoe de auto rijdt. Als ik dat niet kan controleren weet ik niet of ik wel wil kopen en dan hoef ik die auto dus niet.
Vandaar ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Nee, in zijn algemeenheid, maar proefrijden moet altijd mogelijk zijn
Volvo for life
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
'U mag pas binnen kijken als u het huis koopt'. Zeg dat tegen dat soort verkopers en ze laten je óf een proefrit maken of hun onkunde druipt er nog meer vanaf 
Veel wijsheid gewenst bij je aankoop, laat de wagen bij een Volvo dealer keuren (Aankoopkeuring á ~€100,00).

Veel wijsheid gewenst bij je aankoop, laat de wagen bij een Volvo dealer keuren (Aankoopkeuring á ~€100,00).
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011