Van V70 Edition II Sport D5 naar V70 Summum D5 met 4C?

Brambo67
3rd Gear member

Mede-forummers,

Sinds enkele weken kijk ik voorzichtig rond naar een andere auto. Dit ondanks dat ik over mijn huidige V70 Edition II Sport D5 wél tevreden ben. Inmiddels heb ik drie steeds groter wordende zonen die regelmatig klagen over de ruimte op de achterbank. Menig grensoorlog is inmiddels uitgevochten. Nu de langste (ook nog eens niet de oudste :( ) niet langer in het midden wil zitten vanwege z'n lange stelten, wordt de druk op vaders groter.

Economisch natuurlijk het stomste wat een mens kan doen als je net 40 dkm erbij hebt gereden en de auto helemaal bij is qua onderhoud etc. Maar de porren in de achterbank én de auto-onrust in mij ( :twisted: ) hebben me inmiddels weer menig uurtje op de auto-sites en MP doen doorbrengen.

Ik heb nu diverse auto's bekeken en ben eerlijk gezegd tot de conclusie gekomen dat de achterbank discussie alleen is op te lossen met de aanschaf van een VW Touran of een Ford S-Max... Volgens mij zijn alle middenklasse stations van Audi t/m Volvo niet breden achterin dan een V70. Zelfs de nieuwe V70 is niet breder. Ik heb namelijk de achterbank gemeten en de ruimte tussen de achterportieren. Misschien scheelt het enkele mm's maar dat mag geen naam hebben.

Toen ik dus verslag deed van mijn bevindingen en aankondigde aan mijn ega dat een VW Touran wellicht weer de oprit zou opsieren werd ik bijna gelyncht! Hoe ik dat in mijn botte kop haalde.... Een Ford S-Max dan? Ik heb nog net kunnen bukken achter de bank anders had ik geheid de afstandsbediening tussen mij ogen gehad.

Het meest bizarre is nog dat toen ik de keuze voorlegde aan de heren aanstichters van dit alles, ik zo mogelijk nog meer commentaar kreeg. Tsss, pap gééén busje meer hoor. Ook mijn uitleg over centimeters in de breedte etc. haalde niets uit. Je zou zeggen; argumenten weg en einde discussie. Maar ja, dan is er toch die onrust. Een kleine stemmingspeiling onder de achterban(k) maakte namelijk duidelijk dat een nieuw model V70 inmiddels toch wel als zeer mooi wordt ervaren. En de achterbank is breed genoeg (ja ja, dan wel...) Dit gekoppeld aan mijn eigen 'onrust' heeft me inmiddels een aantal proefritten doen maken waarbij ik een aantal criteria had:

- Moet een D5 zijn
- Moet een GT zijn
- Moet Xenon hebben
- Moet beduidend minder km's hebben (maakt het nog iets logisch...)
- Moet een R-Design of Summum zijn
- Mag BLIS, Adaptive CC en Privacy glass hebben (wel errug mooi)
- Mag een schuif/kanteldak hebben
- Mag zitverhogers hebben
- Mag géén rood leer hebben

Nu is er een groot aanbod dus ik heb niet veel haast om te kiezen. Ik kijk momenteel naar een aantal auto's die geen van alle aan alle criteria voldoen. Met name het vinden van een D5 R-design met GT is lastig. Ik heb inmiddels ook gereden in een auto met 4C en Geventileerde stoelen. Dat laatste is errug prettig, zelfs met de huidige temperaturen is een frisse rug tegen leer wel heel prettig. 4C is ook leuk maar volgens mij zou ik dat altijd in 'Sport' zetten en dan geen Nivomat hebben, ben ik dus nog niet van overtuigd...

Mijn eerste bevindingen t.o.v. van mijn huidige auto:
- die van mij rijd na 225 dkm nog errug goed (nieuwe heeft 67 dkm gelopen)
- de nieuwe rijdt fijner, vooral merkbaar in bochten en slecht wegdek
- de nieuwe rammelt óók (teleurstellend!)
- de stoelen van de nieuwe zitten minder lekker
- je zit zelfs hoger in de nieuwe dan in de oude
- de nieuwe voelt moderner (logisch maar toch)
- ruimte vóór is groter in de nieuwe
- de nieuwe is voor het gehoor veel stiller, veel minder genagel bijvoorbeeld
- breedte achter is bijna identiek, lengte voor benen is meer

Ik ben er nog niet uit en rij nog even rustig verder. Ik hoef in ieder geval niet naar Tourans en S-Maxen te kijken :P

Als iemand nog tips of bevindingen wil delen; laat maar komen!
t5power
5th Gear member

Misschien word je na deze opmerking thuis helemaal opgeknoopt, maar is een XC90 niet iets ruimer? Misschien met 7 zitplaatsen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Zat laatst in Praag in een Skoda Superb taxi.... wat een ruimte achterin... niet normaal.
Maar even serieus.. qua ruimte achterin ga je er met een nieuw model V70 niet op vooruit. Klaar.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Bakboord1
4th Gear member

Erg rationeel allemaal.
Erg herkenbaar overigens.
Maar wat wil je zelf echt?!
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Fulaks
6th Gear member

De ruimte achteraan in een V70 is niet bepaald riant voor een auto van die afmetingen. Voor je zonen gaat dit een nauwelijks merkbare verandering zijn. Vergelijk eens met een Mondeo, Passat of Superb. Vooral die laatste doet het goed qua ruimte.

Ik vrees dat, eens het nieuw eraf is, het porren op de achterbank weer in alle hevigheid wordt hernomen.

Maar ik ben natuurlijk de eerste om te begrijpen dat je liever Volvo blijft rijden, en dat je daar enige ongemakken voor wil ondergaan. Maar dan stelt zich natuurlijk ook weer de vraag waarom je dan nu zou veranderen, als je huidige auto nog zo piekfijn is. Akkoord, iets nieuws is altijd leuk...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Brambo67
3rd Gear member

t5power schreef:Misschien word je na deze opmerking thuis helemaal opgeknoopt, maar is een XC90 niet iets ruimer? Misschien met 7 zitplaatsen?
Dacht ik ook, heb echter hier op het forum ergens gelezen dat de achterbank van een XC90 nou niet de beste plek is om te vertoeven... Overigens is een XC90 ook duurder om te hebben dan een V70. Ik vind'm wel mooi trouwens, vooral die 'Sport' of R-Design uitvoeringen...
Brambo67
3rd Gear member

Bakboord1 schreef:Erg rationeel allemaal.
Erg herkenbaar overigens.
Maar wat wil je zelf echt?!
Ha ha, ik zal idd niet de eerste zijn. Eerlijk gezegd weet ik het dus nog niet. Doorrijden in de huidige is een optie.
diesel01
Geartronic member

Heel herkenbaar.
Bij ons zijn alle modellen de revu gepasseerd.
Van V60 naar XC60 naar V70nn naar XC70nn.
Het verstand zegt kleiner dus een V60 maar gevoel zegt dat we het ruimtelijke van de V70 gaan missen.
Voor de gemoedstoestand is een XC ook wel wat en ik wil graag awd.
keuze's....
Brambo67
3rd Gear member

Een XC60 lijkt me ook wel wat. Ik weet eigenlijk niet hoe die het doet qua ruimte. Ik heb laatst in een X60 D5AWD gereden en moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was. V60 is voor mij (uiteraard) geen optie want beduidend kleiner dan een V70. Wel ook erg mooi...
Fulaks
6th Gear member

Die drie zonen in een V60, dat wordt pas hommeles.

Misschien kan je het zo oplossen : nieuwe V70 of blijven rijden in de huidige, en als iemand in huize Brambo daarover moppert, dreig je ermee een Multipla te kopen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Brambo67
3rd Gear member

Ha ha ha, @ 945i; kom maar binnen! Is wel een goeie. Natuurlijk zijn er ook nog wel andere opties qua breedte; Touareg, Land Rover en dat soort bakken. Zie ik mezelf echter niet sturen. Ik heb twee jaren een VW Touran gehad. Eerlijk gezegd was dat een ruimtewonder. Reed zelfs redelijk strak ook. Maar zoals gezegd... als ik dat doe heb ik dadelijk niemand meer op de bijrijdersstoel...
Thom
5th Gear member

Doordat de voorstoelen (die ik ook minder vind dan die van de vorige V70) iets hoger staan, kan je nu wel je voeten beter kwijt. Qua ruimte is het echter nog steeds niet geweldig, Volvo heeft duidelijk gekozen voor meer laadruimte. Het is ook weer niet allemaal kommer en kwel, de rugleuning bijvoorbeeld is relatief lang/hoog, dit zit best plezierig en is vooral erg veilig; ook niet onbelangrijk!
Brambo67
3rd Gear member

Hoe zit dat eigenlijk met het gefacelifte model, staan die stoelen daar ook wat hoger?
Thom
5th Gear member

Als je doelt op de MY2012 (de upgrade van vorig jaar)..nee, niet dat ik heb kunnen vaststellen. Wel zijn de stoelen naar mijn idee nóg iets zachter geworden, is een kwestie van smaak of je dat prettig vindt. Dan nog iets over dat Four C: ik zou dat met uw gebruik afraden, met 5 personen plus eventuele bagage is de niveauregeling prettiger. Een rijdersauto wordt het toch niet, ook niet met de dempers in de meest harde stand. Bovendien wil je in de praktijk helemaal niet continu wisselen van rijkarakter, het moet standaard gewoon goed zijn m.i.
Brambo67
3rd Gear member

Zeg maar je hoor.....
lint
Geartronic member

Is de ruimte op de achterbank nu echt zoveel beter bij het nieuwe type V70?
Of zijn de mannen achterin gewoon toe aan een nieuwe auto? Als ik je verhaal zo lees ben je zelf erg tevreden over je huidige auto.
Frederick
4th Gear member

lint schreef:Is de ruimte op de achterbank nu echt zoveel beter bij het nieuwe type V70?
Of zijn de mannen achterin gewoon toe aan een nieuwe auto? Als ik je verhaal zo lees ben je zelf erg tevreden over je huidige auto.
+1!

Heb zelf een V70 MY2008 gekocht omdat de S60 wat krap werd voor de 2 kids met bijpassende autostoelen en buggy's..
Maar in jou geval denk ik dat de achterbankzitters gewoon aan iets nieuws toe zijn. Maar die enkele mm gaan ze echt niet voelen hoor ;)
Ik zou blijven rijden met die V70, of er moeten grote kosten aan zijn. Met jou kilometerstand kan je nog wel even, maar is de grote inruilwaarde mijn inziens verdwenen. Ik weet niet hoe oud die opschietende bonenstaken nu zijn, maar wie weet rijden ze binnen afzienbare tijd zelf met de auto..
De ratio zegt blijven rijden!
Uiteraard begrijp ik dat je emotioneel reeds verkocht kan zijn aan iets nieuws, maar ik vrees dat dat niet een oplossing voor je probleem is ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Brambo67
3rd Gear member

Ik ga de komende periode toch maar wat andere V70's rijden en misschien ook wel een niet-Volvo :-#. 4C lijkt me voor mij inderdaad niet ideaal. De komende periode komen er vast een heleboel aantrekkelijke voorbij. Die van mij schrijft nu toch niet meer zo wild af. Ik heb de tijd.
S80 Executive
5th Gear member

S80L halen in China.
Brambo67
3rd Gear member

S80 Executive schreef:S80L halen in China.
Ha ha, wat ze daar op die achterbank doen...
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”