Sinds enkele weken kijk ik voorzichtig rond naar een andere auto. Dit ondanks dat ik over mijn huidige V70 Edition II Sport D5 wél tevreden ben. Inmiddels heb ik drie steeds groter wordende zonen die regelmatig klagen over de ruimte op de achterbank. Menig grensoorlog is inmiddels uitgevochten. Nu de langste (ook nog eens niet de oudste

Economisch natuurlijk het stomste wat een mens kan doen als je net 40 dkm erbij hebt gereden en de auto helemaal bij is qua onderhoud etc. Maar de porren in de achterbank én de auto-onrust in mij ( :twisted: ) hebben me inmiddels weer menig uurtje op de auto-sites en MP doen doorbrengen.
Ik heb nu diverse auto's bekeken en ben eerlijk gezegd tot de conclusie gekomen dat de achterbank discussie alleen is op te lossen met de aanschaf van een VW Touran of een Ford S-Max... Volgens mij zijn alle middenklasse stations van Audi t/m Volvo niet breden achterin dan een V70. Zelfs de nieuwe V70 is niet breder. Ik heb namelijk de achterbank gemeten en de ruimte tussen de achterportieren. Misschien scheelt het enkele mm's maar dat mag geen naam hebben.
Toen ik dus verslag deed van mijn bevindingen en aankondigde aan mijn ega dat een VW Touran wellicht weer de oprit zou opsieren werd ik bijna gelyncht! Hoe ik dat in mijn botte kop haalde.... Een Ford S-Max dan? Ik heb nog net kunnen bukken achter de bank anders had ik geheid de afstandsbediening tussen mij ogen gehad.
Het meest bizarre is nog dat toen ik de keuze voorlegde aan de heren aanstichters van dit alles, ik zo mogelijk nog meer commentaar kreeg. Tsss, pap gééén busje meer hoor. Ook mijn uitleg over centimeters in de breedte etc. haalde niets uit. Je zou zeggen; argumenten weg en einde discussie. Maar ja, dan is er toch die onrust. Een kleine stemmingspeiling onder de achterban(k) maakte namelijk duidelijk dat een nieuw model V70 inmiddels toch wel als zeer mooi wordt ervaren. En de achterbank is breed genoeg (ja ja, dan wel...) Dit gekoppeld aan mijn eigen 'onrust' heeft me inmiddels een aantal proefritten doen maken waarbij ik een aantal criteria had:
- Moet een D5 zijn
- Moet een GT zijn
- Moet Xenon hebben
- Moet beduidend minder km's hebben (maakt het nog iets logisch...)
- Moet een R-Design of Summum zijn
- Mag BLIS, Adaptive CC en Privacy glass hebben (wel errug mooi)
- Mag een schuif/kanteldak hebben
- Mag zitverhogers hebben
- Mag géén rood leer hebben
Nu is er een groot aanbod dus ik heb niet veel haast om te kiezen. Ik kijk momenteel naar een aantal auto's die geen van alle aan alle criteria voldoen. Met name het vinden van een D5 R-design met GT is lastig. Ik heb inmiddels ook gereden in een auto met 4C en Geventileerde stoelen. Dat laatste is errug prettig, zelfs met de huidige temperaturen is een frisse rug tegen leer wel heel prettig. 4C is ook leuk maar volgens mij zou ik dat altijd in 'Sport' zetten en dan geen Nivomat hebben, ben ik dus nog niet van overtuigd...
Mijn eerste bevindingen t.o.v. van mijn huidige auto:
- die van mij rijd na 225 dkm nog errug goed (nieuwe heeft 67 dkm gelopen)
- de nieuwe rijdt fijner, vooral merkbaar in bochten en slecht wegdek
- de nieuwe rammelt óók (teleurstellend!)
- de stoelen van de nieuwe zitten minder lekker
- je zit zelfs hoger in de nieuwe dan in de oude
- de nieuwe voelt moderner (logisch maar toch)
- ruimte vóór is groter in de nieuwe
- de nieuwe is voor het gehoor veel stiller, veel minder genagel bijvoorbeeld
- breedte achter is bijna identiek, lengte voor benen is meer
Ik ben er nog niet uit en rij nog even rustig verder. Ik hoef in ieder geval niet naar Tourans en S-Maxen te kijken

Als iemand nog tips of bevindingen wil delen; laat maar komen!