Pagina 1 van 1

Trilling in auto bij stationair (V70 D5 2005 185pk)

Geplaatst: 28.11.2012 - 14:36
door pasv70
Hallo Collega-volvorijders,

Sinds een paar maandjes ben ik in het bezit van een V70 D5 uit 2005, ondertussen zo'n 255.000 km gereden.

Bij stationair draaiende motor voel en hoor ik een (hinderlijke) brom in de auto. Wanneer ik een heel klein beetje gas bij geef, naar circa 800-900 toeren, is de brom weg.

Heeft iemand enig idee waar ik dit moet zoeken??

Denk zelf aan een motorsteun. Zit ik in de goede richting? En zo ja, welke zou het kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst: 28.11.2012 - 14:41
door JosW
Die van mij loopt stationair op 800 toeren. Wellicht bij jou een te laag stationair toerental?

Geplaatst: 28.11.2012 - 14:49
door pasv70
Zal kijken of ik het exact kan bepalen met OBD-tester.

Is het stationaire toerental aan te passen via software?

Geplaatst: 28.11.2012 - 21:24
door edraket
Nee is niet aan te passen. Bij dit soort klachten zou je kunnen denken aan de uitlaat(flex gedeelte), of inderdaad een motorsteun. Je zou ze echt allemaal moeten controleren ,maar bij 255.000 km is het fijne er wel vanaf. Er zijn er 5:
- bovenste motor
- onder 2 hydraulisch/pneumatische
- 1 rechts onder onder de krukas poelie
- 1 baksteun.
Heb overigens nog een bijna nieuwe steun liggen voor de rechterkant.

Geplaatst: 03.12.2012 - 17:05
door pasv70
Edraket, bedankt voor jouw reactie.

De bovenste neem ik aan van niet. Heb deze goed aangetrokken en gevraagd aan iemand of het geluid in de auto minder werd. Dat was dus niet het geval.

Ik verwacht dat het de steun aan de rechterzijde is, door komt het geluid ook voor mijn gevoel vandaan. En dat is ook de steun die jij hebt liggen??

Geplaatst: 16.12.2012 - 14:08
door JosW
pasv70 schreef:Edraket, bedankt voor jouw reactie.

De bovenste neem ik aan van niet. Heb deze goed aangetrokken en gevraagd aan iemand of het geluid in de auto minder werd. Dat was dus niet het geval.

Ik verwacht dat het de steun aan de rechterzijde is, door komt het geluid ook voor mijn gevoel vandaan. En dat is ook de steun die jij hebt liggen??
En?

Geplaatst: 16.12.2012 - 16:48
door edraket
Heb een pb gestuurd, maar nog geen reactie op gekregen.

Geplaatst: 16.12.2012 - 17:18
door w.stif
Edraket jouw reactie van: "bij 255dkm is het fijne d'r wel vanaf" ben ik niet helemaal met je eens, maar dit terzijde.

Stationair onder de 800 toeren lijkt mij net een beetje te laag, mogelijke oorzaak voor een brom dus.
Het exacte toerental weet ik eigenlijk niet, maar dat hoop ik hier vande week te lezen.

Geplaatst: 16.12.2012 - 19:40
door Mart van der Steeg
Rond de 800 toeren stationair voor een D5 is normaal, dan moet ie rustig kunnen lopen. Wat wel eens gebeurd is dat het kunststof deksel wat de motor afdekt, mee-resoneert. Bij geopende motorkap hoor je dat.

Geplaatst: 16.12.2012 - 20:17
door pieneman
Ed, jij hebt het over het flexibele deel van de uitlaat: kan dat, alleen bij koude motor, kraken veroorzaken bij wegrijden?
Mijn D5 liep bij de laatste uitlees sessie 749 rpm (warme motor).

Geplaatst: 17.12.2012 - 10:40
door edraket
Nee meestal veroorzaakt het flexibele uitlaatstuk een gebrom, maar geen gekraak.