Mijn XC60 MY2010 is uitgerust met een mooi rear-seat entertainment systeem incl een DVD scherm in elke hoofdsteun.
Het geluid is af te spelen via de draadloze koptelefoons, via een normale 3.5mm jack óf via de AUX-in van de on-board-versterker (hiervoor druk ik op de 'source'-knop tot ik AUX in het display zie).
Zie voor details:
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 40389.html
Met de versterking via de AUX-in van het audio-systeem van de auto waan je je in een privé bioscoop.
Echter, sinds 2 maanden hoor ik een sterk gereutel en een 'whining sound' door de boxen, met enkel ergens heel zacht op de achtergrond het geluid van de DVD als ik het volume op de DVD heel hard zet. Dit doet zich voor zowel de linker als de rechter DVD speler.
Soms hoor je acties van de auto (sturen, remmen) door de boxen heen.
Dit lijkt me een massa probleem o.i.d.?
De dealer/monteur geeft aan dat mijn entertainment systeem eigenlijk helemaal niet op de aux-in van de versterker aangesloten kan worden, maar dit heeft (toen ik de auto een half jaar geleden kocht) altijd prima gewerkt. Bovendien heb ik via Googlen gezien dat dit een standaard Volvo oplossing was, naast de ook gevoerde FM-transmitter oplossing.
Als de monteur dit gaat onderzoeken moet alles los en dan kan pas bekeken worden waar het probleem zit. Laat staan dat hij een oplossing kan vinden. Uren arbeid gaan er dus inzitten, zonder garantie op de oplossing.
Nu ben ik zelf niet onhandig met (de)monteren en elektronica, maar ik kan wel wat tips gebruiken.
Wellicht heeft iemand ervaring met dit systeem of kan iemand van jullie me een hint geven o.b.v. het geluid dat ik door de boxen hoor?
Bij voorbaat dank.
Groeten,
Cyril
Rear seat DVD systeem: geluid probleem
- rwa
- 2nd Gear member
Ik heb dit bij mijn vorige auto ook gehad de unit in de hoofdsteun is toen vervangen en het was opgelost. Alleen nu ik het vroeg zo aan te sluiten in mijn huidige xc60 bleek het inderdaad niet meer mogelijk te zijn.
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
- cvonken
- 2nd Gear member
Rwa, dank voor je reactie. Aangezien het euvel zich bij mij bij beide spelers voordoet, zou je denken dat het in een algemeen onderdeel zit.
Kun je je herinneren of het bij jou echt 1 van de units was of een gemeenschappelijk onderdeel?
Kun je je herinneren of het bij jou echt 1 van de units was of een gemeenschappelijk onderdeel?
- rwa
- 2nd Gear member
Het was 1 unit die toen vervangen werd
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
- cvonken
- 2nd Gear member
Wel, ik heb zelf de handen maar eens uit de mouwen gestoken.
Ik heb de bekabeling van de DVD unit van de bestuurderskant vanaf onderkant stoel gevolgd, tot ik op een klein los kastje met 2 stekkers stuitte met daarop de tekst 'aux' en een ledje. Dit kastje hing een beetje provisorisch achter de plastic afscherming , rechts van de voeten vd bestuurder/onder het dashbord.
Ik ontdekte dat dit kastje ook voeding nodig had, en als ik de voeding er af en weer erop zette, dat het ledje 5 seconden knipperde en daarna continue bleef branden; lijkt me een communicatie-module?
Haalde ik het stekkertje vervolgens uit de aux poort, dan was het 'whining geluid' (zie mijn eerste bericht hierboven) ook weg. Het was duidelijk dat dit een realtie had met mijn probleem.
Vervolgens heb ik alle stekkers losgehaald en daarna weer vastgezet. Daarna het contact aangezet en het volume weer open; en wat denk je, geen vervelend gezing meer!
Daarna een DVD opgezet en alles werkte weer zoals het hoort! Geweldig!
De vraag is nu wat de oorzaak nu was. Los/slecht contact of massa, ontlading, ...?
Ik heb de bekabeling van de DVD unit van de bestuurderskant vanaf onderkant stoel gevolgd, tot ik op een klein los kastje met 2 stekkers stuitte met daarop de tekst 'aux' en een ledje. Dit kastje hing een beetje provisorisch achter de plastic afscherming , rechts van de voeten vd bestuurder/onder het dashbord.
Ik ontdekte dat dit kastje ook voeding nodig had, en als ik de voeding er af en weer erop zette, dat het ledje 5 seconden knipperde en daarna continue bleef branden; lijkt me een communicatie-module?
Haalde ik het stekkertje vervolgens uit de aux poort, dan was het 'whining geluid' (zie mijn eerste bericht hierboven) ook weg. Het was duidelijk dat dit een realtie had met mijn probleem.
Vervolgens heb ik alle stekkers losgehaald en daarna weer vastgezet. Daarna het contact aangezet en het volume weer open; en wat denk je, geen vervelend gezing meer!
Daarna een DVD opgezet en alles werkte weer zoals het hoort! Geweldig!
De vraag is nu wat de oorzaak nu was. Los/slecht contact of massa, ontlading, ...?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- cvonken
- 2nd Gear member
Helaas, te vroeg gejuigd. Het euvel is weer terug.
Na een tijdje rijden is het 'zingen' weer te horen, echter met het geluid van de DVD er doorheen.
Zo begon het een tijd geleden ook, tot enkel het zingen overbleef.
Wellicht binnekort eens kijken of het kort onderbreken van de boordspanning op het zwarte doosje het euvel 'oplost'.
Na een tijdje rijden is het 'zingen' weer te horen, echter met het geluid van de DVD er doorheen.
Zo begon het een tijd geleden ook, tot enkel het zingen overbleef.
Wellicht binnekort eens kijken of het kort onderbreken van de boordspanning op het zwarte doosje het euvel 'oplost'.