hallo,
ben ik weer eens met een probleempje.
Mijn V40,1.9D uit 2003 met 330.000 km op de teller nu, heeft sinds een tijdje een irritant probleem.
bij het rijden van een constante snelheid met een toerental van tegen de drieduizend toeren houdt de motor steeds wat in.
als ik hem op de cc zet,schommelt de snelheid steeds tussen de 110 en 135 km/u.
ook met staand gas zonder de cc treedt dit op.
bij een toerental rond de 2000 toeren lijkt het veel minder,of helemaal niet voor te komen.
ook bij optrekken voel je vanaf 2000 toeren een flinke duw in je rug,maar net even voor de 3000 toeren houdt ie weer in.soms trekt ie na een korte hapering weer verder door,maar soms ook wil ie dan niet verder klimmen in toeren.
het lijkt ook wel steeds erger te worden...
heb ondertussen al de egr stekker losgekoppeld,maar dat heeft nog niet tot verbetering geleid.
hij kan over een paar dagen pas naar de garage,en wordt dan ook uitgelezen,maar heeft hier iemand al een idee wat dit zou kunnen zijn?
gr.Maarten
inhouden 1.9 D 115 PK
-
- 7th Gear member
Klepspeling goed?
Die worden nooit gesteld bij een beurt in de regel.
LM meter stuk?
Die worden nooit gesteld bij een beurt in de regel.
LM meter stuk?
- Maarten
- 5th Gear member
klepspeling is idd al een poosje geleden gecontroleerd (bij de 250.000 km),maar dacht dat dat meer een klacht als slecht starten etc veroorzaakte?
hij start zowel warm als koud uitstekend,en het is ook echt alleen net voor die drieduizend toeren dat ie inhoudt.rij ik met minder toeren of stationair loopt ie netjes.
als de LMM stuk is,komt dat dan naar voren als de auto uitgelezen wordt?
hij start zowel warm als koud uitstekend,en het is ook echt alleen net voor die drieduizend toeren dat ie inhoudt.rij ik met minder toeren of stationair loopt ie netjes.
als de LMM stuk is,komt dat dan naar voren als de auto uitgelezen wordt?
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
-
- 7th Gear member
Brandstoffilter zuigt lucht aan of zit gedeeltelijk dicht,brandstofdruk is dan te laag.
Defecte LM meter komt er meestal niet met uitlezen uit.
Defecte LM meter komt er meestal niet met uitlezen uit.
- Maarten
- 5th Gear member
bedankt voor de reacties allemaal,
moet dan toch maar even afwachten wat er uitkomt met uitlezen.
ik houd jullie wel even op de hoogte wat de uitkomst en de oplossing wordt.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
- toppertje
- 6th Gear member
en?Maarten schreef:bedankt voor de reacties allemaal,
wat was de uitkomst?
en belangrijker,wat was de oplossing?
geen glans zonder wrijving
- Maarten
- 5th Gear member
hallo,
kleine update tot zover dan...
hij is ondertussen nog steeds niet uitgelezen.
net na mijn vorige post kwam ik uit het westen weer naar huis,en plots ging ie heel zwaar sturen,en ging het accu lampje branden(op de snelweg)
ik rustig uit laten rollen naar de vluchtstrook,en onder de motorkap gechecked.
lag de multiriem eraf(hoop wollig spul overal.
de motor liep wel netjes en rustig,dus richting de garage gestuurd,en de auto daar achtergelaten,en met een leenauto verder.
volgens de garage had er een steenmarter huis gehouden onder de kap.De multiriem was beschadigd,en er zat een flink gat in de kap van de distributie riem.
alles weer laten maken,maar daar er nog wat meer puntjes waren(handrem zit erg los/inhouden etc.) een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar.
(iets met erg druk bij de garage,en financieel kwam het mij ook beter uit dit over het jaar heen te tillen.)
maar een paar dagen na de reparatie merkte ik ineens dat de auto weer meer trekkracht had onderin,en het inhouden bij optrekken en het rare gedrag bij CC is ook ineens weer helemaal weg?
kortom,de auto rijdt ineens weer als een nieuwe.
hij gaat nog steeds in januari terug om wat dingetjes na te laten kijken,incl. uitlezen,maar voorlopig dus geen inhouden meer hier.
wordt vervolgd...
kleine update tot zover dan...
hij is ondertussen nog steeds niet uitgelezen.
net na mijn vorige post kwam ik uit het westen weer naar huis,en plots ging ie heel zwaar sturen,en ging het accu lampje branden(op de snelweg)
ik rustig uit laten rollen naar de vluchtstrook,en onder de motorkap gechecked.
lag de multiriem eraf(hoop wollig spul overal.
de motor liep wel netjes en rustig,dus richting de garage gestuurd,en de auto daar achtergelaten,en met een leenauto verder.
volgens de garage had er een steenmarter huis gehouden onder de kap.De multiriem was beschadigd,en er zat een flink gat in de kap van de distributie riem.
alles weer laten maken,maar daar er nog wat meer puntjes waren(handrem zit erg los/inhouden etc.) een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar.
(iets met erg druk bij de garage,en financieel kwam het mij ook beter uit dit over het jaar heen te tillen.)
maar een paar dagen na de reparatie merkte ik ineens dat de auto weer meer trekkracht had onderin,en het inhouden bij optrekken en het rare gedrag bij CC is ook ineens weer helemaal weg?
kortom,de auto rijdt ineens weer als een nieuwe.
hij gaat nog steeds in januari terug om wat dingetjes na te laten kijken,incl. uitlezen,maar voorlopig dus geen inhouden meer hier.
wordt vervolgd...
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Waar een Steenmarter wel niet allemaal goed voor kan zijn (maar het blijven wel rotbeesten)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Ik herken de klachten van mijn V40 PH3 115pk (2003) als een lucht massa meter die (nog) niet defect is maar wel aan vervanging toe is.
Ik had het geluk dat ik een nieuwe LMM kon uitwisselen en daar een paar dagen mee kon proef rijden en was ineens van allerlei klachten af zoals inhouden, pluimen en gebrek aan vermogen.
Ze zijn helaas duur maar het vervangen kun je zelf doen, stelt niets voor.
Verder kan het ook aan de EGR klep liggen, heb bij de stekker eraf gehaald en was van de stotter problemen af.
Ik had het geluk dat ik een nieuwe LMM kon uitwisselen en daar een paar dagen mee kon proef rijden en was ineens van allerlei klachten af zoals inhouden, pluimen en gebrek aan vermogen.
Ze zijn helaas duur maar het vervangen kun je zelf doen, stelt niets voor.
Verder kan het ook aan de EGR klep liggen, heb bij de stekker eraf gehaald en was van de stotter problemen af.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
-
- 5th Gear member
Zelfde probleem
Nieuwe luchtmassamater, nieuwe EGR-klep, nieuwe dieselfilter, allen geen nut. Valt me wel op dat met kouder weer (ansich logisch) de wagen veel plezieriger rijdt.
Nieuwe luchtmassamater, nieuwe EGR-klep, nieuwe dieselfilter, allen geen nut. Valt me wel op dat met kouder weer (ansich logisch) de wagen veel plezieriger rijdt.
- Maarten
- 5th Gear member
hi,
nee,ben nog niets wijzer...
moet er wel bij zeggen dat sinds mijn vorige post de auto geen problemen meer heeft gehad,rijdt weer als een nieuwe.
aankomende vrijdag gaat de auto voor een beurt en een verse apk,dus wellicht dat er bij het uitlezen dan nog iets naar boven komt.
mocht er iets opduiken,laat ik het wel even eten.
nee,ben nog niets wijzer...
moet er wel bij zeggen dat sinds mijn vorige post de auto geen problemen meer heeft gehad,rijdt weer als een nieuwe.
aankomende vrijdag gaat de auto voor een beurt en een verse apk,dus wellicht dat er bij het uitlezen dan nog iets naar boven komt.
mocht er iets opduiken,laat ik het wel even eten.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03