Pagina 1 van 1

inhouden 1.9 D 115 PK

Geplaatst: 03.12.2012 - 21:52
door Maarten
hallo,

ben ik weer eens met een probleempje.

Mijn V40,1.9D uit 2003 met 330.000 km op de teller nu, heeft sinds een tijdje een irritant probleem.

bij het rijden van een constante snelheid met een toerental van tegen de drieduizend toeren houdt de motor steeds wat in.
als ik hem op de cc zet,schommelt de snelheid steeds tussen de 110 en 135 km/u.
ook met staand gas zonder de cc treedt dit op.
bij een toerental rond de 2000 toeren lijkt het veel minder,of helemaal niet voor te komen.

ook bij optrekken voel je vanaf 2000 toeren een flinke duw in je rug,maar net even voor de 3000 toeren houdt ie weer in.soms trekt ie na een korte hapering weer verder door,maar soms ook wil ie dan niet verder klimmen in toeren.

het lijkt ook wel steeds erger te worden...

heb ondertussen al de egr stekker losgekoppeld,maar dat heeft nog niet tot verbetering geleid.

hij kan over een paar dagen pas naar de garage,en wordt dan ook uitgelezen,maar heeft hier iemand al een idee wat dit zou kunnen zijn?

gr.Maarten

Geplaatst: 03.12.2012 - 23:42
door Ramon&Ramon
Klepspeling goed?
Die worden nooit gesteld bij een beurt in de regel.
LM meter stuk?

Geplaatst: 04.12.2012 - 19:56
door Maarten
klepspeling is idd al een poosje geleden gecontroleerd (bij de 250.000 km),maar dacht dat dat meer een klacht als slecht starten etc veroorzaakte?

hij start zowel warm als koud uitstekend,en het is ook echt alleen net voor die drieduizend toeren dat ie inhoudt.rij ik met minder toeren of stationair loopt ie netjes.

als de LMM stuk is,komt dat dan naar voren als de auto uitgelezen wordt?

Geplaatst: 05.12.2012 - 00:23
door Ramon&Ramon
Brandstoffilter zuigt lucht aan of zit gedeeltelijk dicht,brandstofdruk is dan te laag.
Defecte LM meter komt er meestal niet met uitlezen uit.

Geplaatst: 05.12.2012 - 00:37
door volvo-s40
Even laten uitlezen.
Kan alles zijn, egr klep, luchtmassameter de gloeibougies...

Geplaatst: 05.12.2012 - 19:59
door Maarten
bedankt voor de reacties allemaal,
moet dan toch maar even afwachten wat er uitkomt met uitlezen.

ik houd jullie wel even op de hoogte wat de uitkomst en de oplossing wordt.

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:21
door game0ver
Met mijn oude 102 PK heb ik dit ook gehad
Wanneer ik hem op cc had dat ie stotterde, later kwam er ook bij dat ie moeilijk ging optrekken en inhouden. Dit bleek na uitwisselen de luchtmassameter .

Succes

Geplaatst: 21.12.2012 - 16:44
door toppertje
Maarten schreef:bedankt voor de reacties allemaal,
moet dan toch maar even afwachten wat er uitkomt met uitlezen.

ik houd jullie wel even op de hoogte wat de uitkomst en de oplossing wordt.
en?
wat was de uitkomst?
en belangrijker,wat was de oplossing?

Geplaatst: 22.12.2012 - 20:46
door Maarten
hallo,
kleine update tot zover dan...
hij is ondertussen nog steeds niet uitgelezen.
net na mijn vorige post kwam ik uit het westen weer naar huis,en plots ging ie heel zwaar sturen,en ging het accu lampje branden(op de snelweg)
ik rustig uit laten rollen naar de vluchtstrook,en onder de motorkap gechecked.
lag de multiriem eraf(hoop wollig spul overal.
de motor liep wel netjes en rustig,dus richting de garage gestuurd,en de auto daar achtergelaten,en met een leenauto verder.
volgens de garage had er een steenmarter huis gehouden onder de kap.De multiriem was beschadigd,en er zat een flink gat in de kap van de distributie riem.
alles weer laten maken,maar daar er nog wat meer puntjes waren(handrem zit erg los/inhouden etc.) een afspraak gemaakt voor in het nieuwe jaar.
(iets met erg druk bij de garage,en financieel kwam het mij ook beter uit dit over het jaar heen te tillen.)
maar een paar dagen na de reparatie merkte ik ineens dat de auto weer meer trekkracht had onderin,en het inhouden bij optrekken en het rare gedrag bij CC is ook ineens weer helemaal weg?
kortom,de auto rijdt ineens weer als een nieuwe.
hij gaat nog steeds in januari terug om wat dingetjes na te laten kijken,incl. uitlezen,maar voorlopig dus geen inhouden meer hier.

wordt vervolgd...

Geplaatst: 22.12.2012 - 20:51
door V70/2.4D/2003
Waar een Steenmarter wel niet allemaal goed voor kan zijn (maar het blijven wel rotbeesten)

Geplaatst: 22.12.2012 - 21:25
door toppertje
het inhouden kan niet door de multiriem veroorzaakt worden lijkt mij.
mischien door de lage akkuspanning de boel gereset?

Geplaatst: 23.01.2013 - 11:34
door mad_manic
Ik herken de klachten van mijn V40 PH3 115pk (2003) als een lucht massa meter die (nog) niet defect is maar wel aan vervanging toe is.
Ik had het geluk dat ik een nieuwe LMM kon uitwisselen en daar een paar dagen mee kon proef rijden en was ineens van allerlei klachten af zoals inhouden, pluimen en gebrek aan vermogen.
Ze zijn helaas duur maar het vervangen kun je zelf doen, stelt niets voor.
Verder kan het ook aan de EGR klep liggen, heb bij de stekker eraf gehaald en was van de stotter problemen af.

Geplaatst: 30.01.2013 - 06:56
door Bart Giesen
Zelfde probleem

Nieuwe luchtmassamater, nieuwe EGR-klep, nieuwe dieselfilter, allen geen nut. Valt me wel op dat met kouder weer (ansich logisch) de wagen veel plezieriger rijdt.

Geplaatst: 20.03.2013 - 21:52
door kajotan
Inmiddels al tot een oplossing gekomen? Mijn phase II diesel 102 PK heeft dezelfde verschijnselen.....?

Geplaatst: 20.03.2013 - 22:26
door Maarten
hi,

nee,ben nog niets wijzer...
moet er wel bij zeggen dat sinds mijn vorige post de auto geen problemen meer heeft gehad,rijdt weer als een nieuwe.
aankomende vrijdag gaat de auto voor een beurt en een verse apk,dus wellicht dat er bij het uitlezen dan nog iets naar boven komt.
mocht er iets opduiken,laat ik het wel even eten.