Vorige week ben ik door een kapotte thermostaat op de A20 gestrand.
Ik ben door de wegenwacht binnen afzienbare tijd weer op weg geholpen
Die waren er na 5 minuten achter dat de thermostaat dicht bleef staan
Die boy's waren echt snel.
Ik heb toen een nieuwe thermostaat besteld bij mijn dealer, welke afgelopen vrijdag is gemonteerd, en daar gaat het nu om.
Ik kwam de werkplaats in om 15.43 uur en reed er om 16.00 uur weer uit.
dus alles bij elkaar 17 minuten werk.
Als je dit afzet tegen een werkplaats tarief van 90 euro ex btw, dan zal je uitkomen op een 23 euro, maar omdat er een code is ingegeven op de factuur hoelang een monteur er over mag doen, komt er bij mij een bedrag uit van 49,50 euro ex btw aan werkplaats tarief, en je begrijpt dat ik daarvan rijkelijk over mijn nek ga, want zo kom je op een werkplaats tarief van 200 euro ex btw voor een uur.
ik vraag me af of men hier niet bezig is met zelfmoord
ik ga vandaag maar eens praten, of we zo door willen gaan als klant/service verlener
Werkplaats codes in combinatie met werkplaats tarief
- jan weemering
- 4th Gear member
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat kun je uiteraard aangeven en bespreekbaar maken. Ik ga er vanuit dat ze op voorhand een prijs met je hebben afgesproken wat deze reparatie zou gaan kosten. Dan weet je waar je aan toe bent toch? En in dit geval heeft het erg mee gezeten, heel vaak zitten die boutjes van het thermostaathuis muur en muur vast. Als achteraf gebleken had dat de totale reparatie een uur geduurd had, had je dan ook gezegd 'geen probleem, betaal niet de tijd die er voor staat maar de tijd die je daadwerkelijk bezig bent geweest' ?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 7th Gear member
Het zijn vooraf vastgestelde prijzen,zo werkt het,dat geld voor bijna alle reparaties.
Als je de koppeling laat vervangen bijv van je Volvo,betaal je de prijs die er voor staat in het systeem.of ze er nu korter of langer over doen maakt geen verschil.
Dit is al jaren het geval.
Voor een beurt betaal je de uren die er voor staan,ondanks het feit dat in de meeste gevallen je auto binnen anderhalf uur weer buiten staat.
Als je de koppeling laat vervangen bijv van je Volvo,betaal je de prijs die er voor staat in het systeem.of ze er nu korter of langer over doen maakt geen verschil.
Voor een beurt betaal je de uren die er voor staan,ondanks het feit dat in de meeste gevallen je auto binnen anderhalf uur weer buiten staat.
- piotrV70
- 5th Gear member
- diesel01
- Geartronic member
Toch best prettig dat je vooraf weet waar je aan toe bent.Ramon&Ramon schreef:Het zijn vooraf vastgestelde prijzen,zo werkt het,dat geld voor bijna alle reparaties.
Ik heb regelmatig iets laten uitvoeren waarbij achteraf bleek dat de rekening met 5 tientjes lager uitviel.
Bij grote reparatie's is een vaste prijs prettig, nacalculatie kan voor nare financiele gevolgen zorgen.
- jan weemering
- 4th Gear member
Zojuist terug.
22,50 euro credit.
dus ipv 49,50 is het nu 27 euro.
Alleen jammer dat je er eerst over moet zeiken
Tja, de werkplaats moet de showroom ook onderhouden.
En ze denken dat iedereen of zakelijk of een leasebak rijdt.
Schrijven maar het wordt toch wel betaald.
Maar daar ben ik echt klaar mee hoor.
22,50 euro credit.
dus ipv 49,50 is het nu 27 euro.
Alleen jammer dat je er eerst over moet zeiken
Tja, de werkplaats moet de showroom ook onderhouden.
En ze denken dat iedereen of zakelijk of een leasebak rijdt.
Schrijven maar het wordt toch wel betaald.
Maar daar ben ik echt klaar mee hoor.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- jan weemering
- 4th Gear member
Walter het gaat mij om de redelijkheid.Walter schreef:Dat kun je uiteraard aangeven en bespreekbaar maken. Ik ga er vanuit dat ze op voorhand een prijs met je hebben afgesproken wat deze reparatie zou gaan kosten. Dan weet je waar je aan toe bent toch? En in dit geval heeft het erg mee gezeten, heel vaak zitten die boutjes van het thermostaathuis muur en muur vast. Als achteraf gebleken had dat de totale reparatie een uur geduurd had, had je dan ook gezegd 'geen probleem, betaal niet de tijd die er voor staat maar de tijd die je daadwerkelijk bezig bent geweest' ?
en ik vind het niet redelijk dat je 49,50 voor een 1/4 uur werk rekent
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Klopt Jan, dat is gewoon de kern van het verhaal!jan weemering schreef:Walter het gaat mij om de redelijkheid.Walter schreef:Dat kun je uiteraard aangeven en bespreekbaar maken. Ik ga er vanuit dat ze op voorhand een prijs met je hebben afgesproken wat deze reparatie zou gaan kosten. Dan weet je waar je aan toe bent toch? En in dit geval heeft het erg mee gezeten, heel vaak zitten die boutjes van het thermostaathuis muur en muur vast. Als achteraf gebleken had dat de totale reparatie een uur geduurd had, had je dan ook gezegd 'geen probleem, betaal niet de tijd die er voor staat maar de tijd die je daadwerkelijk bezig bent geweest' ?
en ik vind het niet redelijk dat je 49,50 voor een 1/4 uur werk rekent
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik was altijd in de veronderstelling dat er vaste prijzen waren voor de meeste werkzaamheden. Die gedachte blijkt dus geval terecht. Maar even los van het lidmaatschap van de ANWB, die werkuren van de "boys" moeten toch ook gerekend worden. Als Jan naar de garage was gereden, had een monteur ook eerst de storing moeten zoeken om vervolgens een reparatie te doen. En met die gegevens blijkt die 49,50 niet eens zo vreemd bedrag.
In mijn werk gaat het net zo: je spreek met de klant een contract af en daar moet je het voor doen (onderhoud verwarming, koeling, elektra en ventilatie). Wij verkopen namelijk "onderhoud" en geen "uren".
In mijn werk gaat het net zo: je spreek met de klant een contract af en daar moet je het voor doen (onderhoud verwarming, koeling, elektra en ventilatie). Wij verkopen namelijk "onderhoud" en geen "uren".
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- jan weemering
- 4th Gear member
Tuurlijk Mark,Msuidgeest schreef:Ik was altijd in de veronderstelling dat er vaste prijzen waren voor de meeste werkzaamheden. Die gedachte blijkt dus geval terecht. Maar even los van het lidmaatschap van de ANWB, die werkuren van de "boys" moeten toch ook gerekend worden. Als Jan naar de garage was gereden, had een monteur ook eerst de storing moeten zoeken om vervolgens een reparatie te doen. En met die gegevens blijkt die 49,50 niet eens zo vreemd bedrag.
Als die code staat voor storing zoeken, en thermostaat vervangen, dan komen er een aantal minuten bij, en dan is 49,50 misschien niet zo vreemd.
maar het blijft meten met 2 maten.
1, het werkplaats tarief
2, de tijd die waarschijnlijk nodig is om de klus te klaren.
Alleen is het voor 90 % dat de monteur er korter over doet, dus dan is het werkplaats tarief x de vastgestelde tijd, en dan wordt je echt ziek hoor.
Maar dit fenomeen is niet nieuw, in 1999 (in de gulden tijd) liet ik mijn 960 een beurt geven bij de dealer, en ik wist dat het lampje van mijn nummerplaat defect was, en dacht, dat nemen ze gelijk even mee.
dat deden ze ook, met werkplaats code
resultaat, 2 schroefjes los, oude lampje vervangen door nieuw lampje en daarna glaasje er tegen aan en de 2 schroefjes vast zetten.
Als je daar heel erg lang over doet dan ben je 10 minuten bezig, maar eerder 2 minuten
kosten......fl 12,50 ex btw.
en daar zakt echt mijn broek van af...................
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 7th Gear member
Als je een rekening ziet van de VW organisatie,staat alles apart beschreven,
bijv,4 wielen uitbouwen,remblokken demonteren en monteren enz enz en voor alle werkzaamheden hebben ze een aparte code met een bedrag erbij.
Dat zie je momenteel in bijna alle grote bedrijven,doet de monteur langer over een klus,dan is het in het voordeel van de klant,maar andersom kan natuurlijk ook.
Het kan wel is tegen zitten en mee zitten.
bijv,4 wielen uitbouwen,remblokken demonteren en monteren enz enz en voor alle werkzaamheden hebben ze een aparte code met een bedrag erbij.
Dat zie je momenteel in bijna alle grote bedrijven,doet de monteur langer over een klus,dan is het in het voordeel van de klant,maar andersom kan natuurlijk ook.
Het kan wel is tegen zitten en mee zitten.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Jan, trek alsjeblieft je broek weer aan. Géén gezicht !
Een bedrijf kan niet op de minuut calculeren.
Voor elke handeling staat een tarief.
Alles bij elkaar geteld van alle monteurs geeft een totaal dat je weer deelt door dat aantal handelingen.
Zo kom je aan een gemiddelde.
De ene monteur is sneller dan de andere.
wees blij dat je de snelle monteur trof, anders had je maar moeten wachten.
Een bedrijf kan niet op de minuut calculeren.
Voor elke handeling staat een tarief.
Alles bij elkaar geteld van alle monteurs geeft een totaal dat je weer deelt door dat aantal handelingen.
Zo kom je aan een gemiddelde.
De ene monteur is sneller dan de andere.
wees blij dat je de snelle monteur trof, anders had je maar moeten wachten.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Of Volvo in alle landen dezelfde wijze van berekenen voorschrijft of adviseert weet ik niet maar de Spaande dealer waar ik altijd naartoe ga (intussen ook Hyundai dealer) rekent echt nog met het uurloon.
Op mijn rekeningen staat altijd exact de daadwerkelijke tijd (decimaal) vermeld.
Zeer recent een olielekkage aan de S80 laten verhelpen. De reparatie bestond uit het vervangen van een pakking en oliekeerring bij de turbo.
Kosten € 51,70 incl. de onderdelen.(ex. BTW.)
Trouwens toen ik er voor de eerste keer kwam werd ik sowieso aangenaam verrast.
Je auto wordt in een kleine ontvangsthal door de werkplaatschef in ontvangst genomen. Onmiddellijk worden er hoezen over stoel, stuur en versnellingspook geplaatst. De auto wordt rondom bekeken en evt. beschadigingen worden opgeschreven, vervolgens gaat de auto op de in die hal aanwezige brug omhoog en wordt de gehele onderzijde geïnspecteerd.
Dan wordt de reparatie geformuleerd, je tekent voor akkoord en wordt je, in geval van een klusje waar je op kunt wachten, indien je dat wenst gratis met een taxi naar het centrum gebracht.
Via een SMS'je of telefoontje krijg je bericht als de auto weer voor je klaarstaat en kun je weer gratis met een taxi terug. Je krijgt na betaling niet de sleutels in je hand gedrukt, nee, de auto wordt voorgereden en de werkplaatschef vertelt je wat er is gedaan/vervangen en toont je de oude onderdelen.
En of ik nu met de S40 kom (die er intussen werkelijk niet meer uitziet) of met de S80, altijd dezelfde behandeling !
Ik mag dat wel en heb wel een prettig gevoel bij deze dealer...
Alhoewel ik er geen idee van heb hoe de vaste prijzen tot stand komen spreekt mij het argument dat het de ene keer in jouw voordeel en de andere keer in het voordeel van de garage is totaal niet aan !
Betalen wens ik alleen voor de daadwerkelijk geleverde diensten, niets meer en niets minder.
"Mag het ietsje meer zijn ?" is kruidenierstaal uit lang vervlogen tijden !
Rob
Op mijn rekeningen staat altijd exact de daadwerkelijke tijd (decimaal) vermeld.
Zeer recent een olielekkage aan de S80 laten verhelpen. De reparatie bestond uit het vervangen van een pakking en oliekeerring bij de turbo.
Kosten € 51,70 incl. de onderdelen.(ex. BTW.)
Trouwens toen ik er voor de eerste keer kwam werd ik sowieso aangenaam verrast.
Je auto wordt in een kleine ontvangsthal door de werkplaatschef in ontvangst genomen. Onmiddellijk worden er hoezen over stoel, stuur en versnellingspook geplaatst. De auto wordt rondom bekeken en evt. beschadigingen worden opgeschreven, vervolgens gaat de auto op de in die hal aanwezige brug omhoog en wordt de gehele onderzijde geïnspecteerd.
Dan wordt de reparatie geformuleerd, je tekent voor akkoord en wordt je, in geval van een klusje waar je op kunt wachten, indien je dat wenst gratis met een taxi naar het centrum gebracht.
Via een SMS'je of telefoontje krijg je bericht als de auto weer voor je klaarstaat en kun je weer gratis met een taxi terug. Je krijgt na betaling niet de sleutels in je hand gedrukt, nee, de auto wordt voorgereden en de werkplaatschef vertelt je wat er is gedaan/vervangen en toont je de oude onderdelen.
En of ik nu met de S40 kom (die er intussen werkelijk niet meer uitziet) of met de S80, altijd dezelfde behandeling !
Ik mag dat wel en heb wel een prettig gevoel bij deze dealer...
Alhoewel ik er geen idee van heb hoe de vaste prijzen tot stand komen spreekt mij het argument dat het de ene keer in jouw voordeel en de andere keer in het voordeel van de garage is totaal niet aan !
Betalen wens ik alleen voor de daadwerkelijk geleverde diensten, niets meer en niets minder.
"Mag het ietsje meer zijn ?" is kruidenierstaal uit lang vervlogen tijden !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
voor de geleverde dienst staat een vrij strakke standaardtijd, zit een klus tegen heb je als klant geluk, overigens wel fijn dat de daadwerkelijk gewerkte uren aan jou gewoon steeds doorbelast mogen worden
Volvo for life
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ja uiteraard ben ik daar erg content mee. Maar kun jij me dan zeggen of deze dealer, laten we zeggen 'Europees' gezien, een uitzondering is of staat het de dealers binnen de Volvo organisatie helemaal vrij hoe ze het doen ?.bart simpson schreef:.... overigens wel fijn dat de daadwerkelijk gewerkte uren aan jou gewoon steeds doorbelast mogen worden
Ik zou me n.l. voor kunnen stellen dat Volvo een vinger aan de pols wil houden om zo toch een bepaalde zekerheid te hebben dat een dealer het volhoudt want steeds maar dealers die er mee moeten stoppen is natuurlijk ook geen reclame voor Volvo !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- jan weemering
- 4th Gear member
ik denk een dealer zelf mag beslissen hoe hij een factuur opstelt.gsx750r schreef:Ja uiteraard ben ik daar erg content mee. Maar kun jij me dan zeggen of deze dealer, laten we zeggen 'Europees' gezien, een uitzondering is of staat het de dealers binnen de Volvo organisatie helemaal vrij hoe ze het doen ?.bart simpson schreef:.... overigens wel fijn dat de daadwerkelijk gewerkte uren aan jou gewoon steeds doorbelast mogen worden
Ik zou me n.l. voor kunnen stellen dat Volvo een vinger aan de pols wil houden om zo toch een bepaalde zekerheid te hebben dat een dealer het volhoudt want steeds maar dealers die er mee moeten stoppen is natuurlijk ook geen reclame voor Volvo !
Rob
of door codes of door het hanteren van de prikklok
Vaak zullen codes gebruikt worden.
de monteur is over het algemeen sneller dan de code verreist, en zo kan een monteur wel 3 keer zijn daggeld opleveren.
en jij mag gewoon afrekenen, want de code zegt het aantal tijds eenheden.
en vaak ben je niet bij je auto als men er aan sleutelt.
Maar goed als men 3 uur schrijft en er maar 2,5 uur mee bezig is geweest, dan weet je dat ook nooit.
ik zeg ook niet dat mijn dealer dit bewust doet, maar ik kan de koppeling moeilijk verkroppen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dealers werken met menu's.
Ik belast liever de gewerkte uren door, dat gaat mij een stuk meer geld brengen, zeker bij oudere auto's waarbij alles vastgerot zit (neem b.v. een S90 van 12 jaar oud)
Ik belast liever de gewerkte uren door, dat gaat mij een stuk meer geld brengen, zeker bij oudere auto's waarbij alles vastgerot zit (neem b.v. een S90 van 12 jaar oud)
Volvo for life
- jan weemering
- 4th Gear member
een S90 van 12 jaar oud die bestaat niet!!!bart simpson schreef:Dealers werken met menu's.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ik heb die discussie ook wel eens met klanten van ons.
Men wil soms exact vooraf weten wat een reparatie gaat kosten, maar dat is altijd lastig. Je weet nooit wat er stuk is, en wat dit gaat kosten.
Het meest redelijke is dan op nacalculatiebasis, waarbij je exact die werktijd en onderdelen betaald welke verbruikt zijn. Echter de keerzijde is wel dat de klant dan niet van tevoren weet wat het gaat kosten. Dat kan mee en dat kan tegen vallen.
Als je dan toch van tevoren een prijs moet opgeven, dan ga je uit van het "worst case-scenario". Dat kan voor de klant echter ook behoorlijk tegenvallen.
Wel eens discussies gehad over de reiskosten. Dan krijg je te horen "maar jullie waren toch onderweg naar het zuiden van het land" . Dat klopt dan ook wel, dus bereken ik vaak niet de hele reis, maar een gedeelte. Dat is dan soms nog niet voldoende, reiskosten is men het niet mee eens, want we komen toch langs.
Dan is mijn antwoord altijd steevast dat ze dit verhaal eens bij een buschauffeur moeten proberen op te hangen. Die komt ook bij hun voor de deur langs, maar neemt hun ook niet gratis mee van Utrecht naar Amsterdam.
Kortom elk systeem van kostprijs/verkoopprijsberekening heeft zijn voor- en nadelen.
Het is en blijft altijd een spanningsveld van wat de leverancier/dealer wenst te krijgen en wat de klant wil betalen/redelijk vindt.
Men wil soms exact vooraf weten wat een reparatie gaat kosten, maar dat is altijd lastig. Je weet nooit wat er stuk is, en wat dit gaat kosten.
Het meest redelijke is dan op nacalculatiebasis, waarbij je exact die werktijd en onderdelen betaald welke verbruikt zijn. Echter de keerzijde is wel dat de klant dan niet van tevoren weet wat het gaat kosten. Dat kan mee en dat kan tegen vallen.
Als je dan toch van tevoren een prijs moet opgeven, dan ga je uit van het "worst case-scenario". Dat kan voor de klant echter ook behoorlijk tegenvallen.
Wel eens discussies gehad over de reiskosten. Dan krijg je te horen "maar jullie waren toch onderweg naar het zuiden van het land" . Dat klopt dan ook wel, dus bereken ik vaak niet de hele reis, maar een gedeelte. Dat is dan soms nog niet voldoende, reiskosten is men het niet mee eens, want we komen toch langs.
Dan is mijn antwoord altijd steevast dat ze dit verhaal eens bij een buschauffeur moeten proberen op te hangen. Die komt ook bij hun voor de deur langs, maar neemt hun ook niet gratis mee van Utrecht naar Amsterdam.
Kortom elk systeem van kostprijs/verkoopprijsberekening heeft zijn voor- en nadelen.
Het is en blijft altijd een spanningsveld van wat de leverancier/dealer wenst te krijgen en wat de klant wil betalen/redelijk vindt.