Nieuwe wagen inrijden of niet ...?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
FuNkTrAxXz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
Locatie: Kruibeke

Beste Forumleden,

Januari 2013 wordt mijn nieuwe V60 D3 afgeleverd.. nog even op de tanden bijten dus.

Nu had ik onlangs een discussie met iemand over de eerste 2 - 3000 kilometer die je met je nieuwe wagen rijdt.

Men zegt dat de wagen vanuit het fabriek al voor een deel "ingereden" is. Ze zouden naar het schijnt de motorblokken tegen x aantal toeren voor x aantal tijd laten draaien?

Is het volgens jullie nodig de eerste paar duizend kilometers het rustig aan te doen met je nieuwe bolide of mag je toch al eens op verkenning gaan in de hogere toeren?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Peregrijn
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 03.01.2007 - 17:29

Van je nieuwe auto moet je de remmen nog wel inrijden. 1ste 1000 kilometer rustig remmen is aanbevolen.
Volvo Fan:
History: S80 2.4i, S70D, 960 Oxford, 740 GL, 740 GL, 480 Turbo, 240 GLE, 242 DL, 340 GL, 343 DL, 123 GT
Nu: S80 2.4 Elan 2002
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, maar dat moet zowieso ook als je nieuwe remmen laat monteren.
Maar eigenlijk is dat meer "inremmen". Net zoals dat je nieuwe banden moet "opruwen".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Het eerste wat men doet bij de fabriek is die motor -koud- vol in de toeren jagen. Of het zin heeft om er daarna super voorzichtig mee om te gaan -naast het reguliere warmrijden en afkoelen-... Ik vraag het me af.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V480-S60 schreef:Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
Niets meer aan toe te voegen. Op langere afstanden is het wisselen van snelheid en het vragen van vermogen alleen maar goed. Binnen de normale marge's in het begin in ieder versnelling doortrekken. Vervolgens af en toe de snelheid terug laten zakken en dan weer doortrekken en ff vasthouden op een bepaade snelheid. Graag wel terug schakelen en opschakelen. Beetje spelen zeg maar.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
FuNkTrAxXz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
Locatie: Kruibeke

Dat van de remmen was ik blijkbaar al vergeten maar dat klopt. Ik heb zo'n virend gehad die vrij sportief met zijn wagen rondreed .. na het plaatsen van nieuwe remmen begonnen deze nogal vrij snel te piepen.

Dat het belangrijk is de wagen eerst goed warm te rijden, dat lijkt mij vrij logisch.

Klopt het dan toch de motoren in fabriek "voorgedraaid" worden zeg maar?
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

en ergens is er al een uitgebreid topic over....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29508
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Vorige week een nieuwe Audi A4 afgeleverd gekregen op het werk. We kregen van de dealer de raad mee om hem eerst 1000 km in te rijden, ttz veel schakelen, remmen, vertrekken, optrekken, afremmen.. Dit om alle nieuwe onderdelen zich te "laten zetten" voorlaeer we er dagdagelijks de zweep op gaan leggen.. Btw, de wagen rijdt dagelijks zo'n 700 km
Ok, het is dan wel geen Volvo, maar ik neem aan dat dit voor een Volvo ook geen slecht advies is..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Een vriend van me was ooit testrijder voor OPEL in Antwerpen, en hij bevestigde me dat elke Opel die de fabriek verliet al in de rode zone geweest was tijdens de aflevertesten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Frederick schreef:
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).

Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)
als JIJ die porsche moest rijden,zal het antwoord wel "ja" zijn
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

En zo koop je een auto met 20km op de teller en 2000km slijtage op de motor. Nice!
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Dat is nooit anders geweest!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:
lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.
+1
maar beslist niet met een steenkoude motor zoals
hier geschetst word.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Frederick schreef:
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)
Volledig hoe het gaat :D. Overigens gebeurd het soms dat auto's in de haven van Zeebrugge van de ene afgesloten parking naar de andere moeten. Het korte stukje openbare weg die genomen wordt is een uitgelezen kans om iets sneller dan 120 te gaan (160-180).
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Inderdaad! Om nog maar te zwijgen over de andere schade... Destijds moesten we op een bepaald ogenblik Opel Astra's op een transporttrein rijden. We mochten uiteraard de autoradio niet gebruiken: het model was uitgerust met een toen vooruitstrevende automatisch uitschuivende antenne.. Uiteraard waren er enkelen die toch de radio wilden testen, gevolg: antenne geplooid door aan de bovenzijde van de wagon te blijven haperen.. Als jobstudentje van 18 trok ik nog grotere ogen toen die kerels de antenne er dan maar gewoon manueel weer induwden. Niets gebeurd, niets aan de hand!
Het was een leuke job, maar na een maand was ik blij dat ik weer naar school mocht. De wagens werden er respectloos behandeld, de toekomstige eigenaar nog erger..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”