Beste Forumleden,
Januari 2013 wordt mijn nieuwe V60 D3 afgeleverd.. nog even op de tanden bijten dus.
Nu had ik onlangs een discussie met iemand over de eerste 2 - 3000 kilometer die je met je nieuwe wagen rijdt.
Men zegt dat de wagen vanuit het fabriek al voor een deel "ingereden" is. Ze zouden naar het schijnt de motorblokken tegen x aantal toeren voor x aantal tijd laten draaien?
Is het volgens jullie nodig de eerste paar duizend kilometers het rustig aan te doen met je nieuwe bolide of mag je toch al eens op verkenning gaan in de hogere toeren?
Nieuwe wagen inrijden of niet ...?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
- Locatie: Kruibeke
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 03.01.2007 - 17:29
Van je nieuwe auto moet je de remmen nog wel inrijden. 1ste 1000 kilometer rustig remmen is aanbevolen.
Volvo Fan:
History: S80 2.4i, S70D, 960 Oxford, 740 GL, 740 GL, 480 Turbo, 240 GLE, 242 DL, 340 GL, 343 DL, 123 GT
Nu: S80 2.4 Elan 2002
History: S80 2.4i, S70D, 960 Oxford, 740 GL, 740 GL, 480 Turbo, 240 GLE, 242 DL, 340 GL, 343 DL, 123 GT
Nu: S80 2.4 Elan 2002
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Tja, maar dat moet zowieso ook als je nieuwe remmen laat monteren.
Maar eigenlijk is dat meer "inremmen". Net zoals dat je nieuwe banden moet "opruwen".
Maar eigenlijk is dat meer "inremmen". Net zoals dat je nieuwe banden moet "opruwen".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Het eerste wat men doet bij de fabriek is die motor -koud- vol in de toeren jagen. Of het zin heeft om er daarna super voorzichtig mee om te gaan -naast het reguliere warmrijden en afkoelen-... Ik vraag het me af.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10635
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Niets meer aan toe te voegen. Op langere afstanden is het wisselen van snelheid en het vragen van vermogen alleen maar goed. Binnen de normale marge's in het begin in ieder versnelling doortrekken. Vervolgens af en toe de snelheid terug laten zakken en dan weer doortrekken en ff vasthouden op een bepaade snelheid. Graag wel terug schakelen en opschakelen. Beetje spelen zeg maar.V480-S60 schreef:Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 17:22
- Locatie: Kruibeke
Dat van de remmen was ik blijkbaar al vergeten maar dat klopt. Ik heb zo'n virend gehad die vrij sportief met zijn wagen rondreed .. na het plaatsen van nieuwe remmen begonnen deze nogal vrij snel te piepen.
Dat het belangrijk is de wagen eerst goed warm te rijden, dat lijkt mij vrij logisch.
Klopt het dan toch de motoren in fabriek "voorgedraaid" worden zeg maar?
Dat het belangrijk is de wagen eerst goed warm te rijden, dat lijkt mij vrij logisch.
Klopt het dan toch de motoren in fabriek "voorgedraaid" worden zeg maar?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29508
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Vorige week een nieuwe Audi A4 afgeleverd gekregen op het werk. We kregen van de dealer de raad mee om hem eerst 1000 km in te rijden, ttz veel schakelen, remmen, vertrekken, optrekken, afremmen.. Dit om alle nieuwe onderdelen zich te "laten zetten" voorlaeer we er dagdagelijks de zweep op gaan leggen.. Btw, de wagen rijdt dagelijks zo'n 700 km
Ok, het is dan wel geen Volvo, maar ik neem aan dat dit voor een Volvo ook geen slecht advies is..
Ok, het is dan wel geen Volvo, maar ik neem aan dat dit voor een Volvo ook geen slecht advies is..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Een vriend van me was ooit testrijder voor OPEL in Antwerpen, en hij bevestigde me dat elke Opel die de fabriek verliet al in de rode zone geweest was tijdens de aflevertesten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn..

Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
als JIJ die porsche moest rijden,zal het antwoord wel "ja" zijnFrederick schreef:Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn..
geen glans zonder wrijving
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
En zo koop je een auto met 20km op de teller en 2000km slijtage op de motor. Nice!
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Dat is nooit anders geweest!Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
+1edraket schreef:Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
maar beslist niet met een steenkoude motor zoals
hier geschetst word.
geen glans zonder wrijving
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
Volledig hoe het gaatFrederick schreef:Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn..

- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Inderdaad! Om nog maar te zwijgen over de andere schade... Destijds moesten we op een bepaald ogenblik Opel Astra's op een transporttrein rijden. We mochten uiteraard de autoradio niet gebruiken: het model was uitgerust met een toen vooruitstrevende automatisch uitschuivende antenne.. Uiteraard waren er enkelen die toch de radio wilden testen, gevolg: antenne geplooid door aan de bovenzijde van de wagon te blijven haperen.. Als jobstudentje van 18 trok ik nog grotere ogen toen die kerels de antenne er dan maar gewoon manueel weer induwden. Niets gebeurd, niets aan de hand!
Het was een leuke job, maar na een maand was ik blij dat ik weer naar school mocht. De wagens werden er respectloos behandeld, de toekomstige eigenaar nog erger..
Het was een leuke job, maar na een maand was ik blij dat ik weer naar school mocht. De wagens werden er respectloos behandeld, de toekomstige eigenaar nog erger..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit