Pagina 1 van 2

Nieuwe wagen inrijden of niet ...?

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:25
door FuNkTrAxXz
Beste Forumleden,

Januari 2013 wordt mijn nieuwe V60 D3 afgeleverd.. nog even op de tanden bijten dus.

Nu had ik onlangs een discussie met iemand over de eerste 2 - 3000 kilometer die je met je nieuwe wagen rijdt.

Men zegt dat de wagen vanuit het fabriek al voor een deel "ingereden" is. Ze zouden naar het schijnt de motorblokken tegen x aantal toeren voor x aantal tijd laten draaien?

Is het volgens jullie nodig de eerste paar duizend kilometers het rustig aan te doen met je nieuwe bolide of mag je toch al eens op verkenning gaan in de hogere toeren?

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:31
door V480-S60
Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:35
door Peregrijn
Van je nieuwe auto moet je de remmen nog wel inrijden. 1ste 1000 kilometer rustig remmen is aanbevolen.

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:37
door V480-S60
Tja, maar dat moet zowieso ook als je nieuwe remmen laat monteren.
Maar eigenlijk is dat meer "inremmen". Net zoals dat je nieuwe banden moet "opruwen".

Geplaatst: 05.12.2012 - 13:06
door Thuurc
Het eerste wat men doet bij de fabriek is die motor -koud- vol in de toeren jagen. Of het zin heeft om er daarna super voorzichtig mee om te gaan -naast het reguliere warmrijden en afkoelen-... Ik vraag het me af.

Geplaatst: 05.12.2012 - 13:50
door Hans oet Twent
V480-S60 schreef:Inrijden is niet meer noodzakelijk.
Goed warmrijden voordat je de hogere toerenregionen aan gaat spreken is daarentegen wel van belang.
En goed "afkoelen" (in verband met de turbo) is natuurlijk ook nodig.
Niets meer aan toe te voegen. Op langere afstanden is het wisselen van snelheid en het vragen van vermogen alleen maar goed. Binnen de normale marge's in het begin in ieder versnelling doortrekken. Vervolgens af en toe de snelheid terug laten zakken en dan weer doortrekken en ff vasthouden op een bepaade snelheid. Graag wel terug schakelen en opschakelen. Beetje spelen zeg maar.

Geplaatst: 05.12.2012 - 15:58
door FuNkTrAxXz
Dat van de remmen was ik blijkbaar al vergeten maar dat klopt. Ik heb zo'n virend gehad die vrij sportief met zijn wagen rondreed .. na het plaatsen van nieuwe remmen begonnen deze nogal vrij snel te piepen.

Dat het belangrijk is de wagen eerst goed warm te rijden, dat lijkt mij vrij logisch.

Klopt het dan toch de motoren in fabriek "voorgedraaid" worden zeg maar?

Geplaatst: 05.12.2012 - 17:34
door mad
en ergens is er al een uitgebreid topic over....

Geplaatst: 05.12.2012 - 17:59
door lint
Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.

Geplaatst: 07.12.2012 - 21:05
door Frederick
Vorige week een nieuwe Audi A4 afgeleverd gekregen op het werk. We kregen van de dealer de raad mee om hem eerst 1000 km in te rijden, ttz veel schakelen, remmen, vertrekken, optrekken, afremmen.. Dit om alle nieuwe onderdelen zich te "laten zetten" voorlaeer we er dagdagelijks de zweep op gaan leggen.. Btw, de wagen rijdt dagelijks zo'n 700 km
Ok, het is dan wel geen Volvo, maar ik neem aan dat dit voor een Volvo ook geen slecht advies is..

Geplaatst: 10.12.2012 - 22:21
door BlackcurrantV70
Een vriend van me was ooit testrijder voor OPEL in Antwerpen, en hij bevestigde me dat elke Opel die de fabriek verliet al in de rode zone geweest was tijdens de aflevertesten.

Geplaatst: 15.12.2012 - 19:28
door Phacoid
Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).

Geplaatst: 17.12.2012 - 22:30
door Frederick
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)

Geplaatst: 18.12.2012 - 11:34
door toppertje
Frederick schreef:
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).

Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)
als JIJ die porsche moest rijden,zal het antwoord wel "ja" zijn

Geplaatst: 18.12.2012 - 13:14
door 360Degreez
En zo koop je een auto met 20km op de teller en 2000km slijtage op de motor. Nice!

Geplaatst: 18.12.2012 - 13:57
door Tsjemp
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Dat is nooit anders geweest!

Geplaatst: 18.12.2012 - 15:00
door edraket
lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.

Geplaatst: 18.12.2012 - 20:04
door toppertje
edraket schreef:
lint schreef:Ouderwets inrijden is niet meer nodig. Wel goed warm rijden, geen korte afstanden rijden en met wisselende toerentallen rijden.
Een nieuwe motor extreem belasten geeft later een hoger olieverbruik.
Als je een diesel te rustig inrijdt verglazen de cilinderwanden waardoor olie zich niet meer kan hechten en hierdoor olieverbruik optreedt. Dat gebeurt alleen als er tijdens de inrijd periode heel erg rustig wordt gereden. Het is bij een diesel juist goed om af en toe een beetje druk in de cilinder op te bouwen om dit fenomeen tegen te gaan tijdens de inrijd periode.
+1
maar beslist niet met een steenkoude motor zoals
hier geschetst word.

Geplaatst: 19.12.2012 - 07:23
door Phacoid
Frederick schreef:
Phacoid schreef:Om nog maar te zwijgen over alle auto's die op havengebied staan te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar is het auto starten en rijden als gekken (koud zeker en vast rode zone in).
Heb zo een zomer als jobstudent via een interimkantoor bij Opel Antwerpen de nieuwe wagens van de fabriek naar een plek op de parkeerplaats gereden.
Eersteen halve dag een veiligheidsopleiding volgen en geindoctrineerd worden om niet sneller dan 15km/u te rijden..
Daarna de realiteit: instappen, starten en trachten de voorligger te volgen.. Met koude motor tot in het rood doortrekken, niet remmen voor putten en bulten en snelheden tot dik boven de 120km/u...
Was altijd benieuwd of dit bij pakweg Porsche ook het geval zou zijn.. ;)
Volledig hoe het gaat :D. Overigens gebeurd het soms dat auto's in de haven van Zeebrugge van de ene afgesloten parking naar de andere moeten. Het korte stukje openbare weg die genomen wordt is een uitgelezen kans om iets sneller dan 120 te gaan (160-180).

Geplaatst: 19.12.2012 - 10:48
door Frederick
Inderdaad! Om nog maar te zwijgen over de andere schade... Destijds moesten we op een bepaald ogenblik Opel Astra's op een transporttrein rijden. We mochten uiteraard de autoradio niet gebruiken: het model was uitgerust met een toen vooruitstrevende automatisch uitschuivende antenne.. Uiteraard waren er enkelen die toch de radio wilden testen, gevolg: antenne geplooid door aan de bovenzijde van de wagon te blijven haperen.. Als jobstudentje van 18 trok ik nog grotere ogen toen die kerels de antenne er dan maar gewoon manueel weer induwden. Niets gebeurd, niets aan de hand!
Het was een leuke job, maar na een maand was ik blij dat ik weer naar school mocht. De wagens werden er respectloos behandeld, de toekomstige eigenaar nog erger..